kamremsbyte laguna v6 -00

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
majtan
Posts: 10
Joined: 09 May 2005, 18:30
Location: Sweden

kamremsbyte laguna v6 -00

Post by majtan »

Hej! Någon som har erfarenhet av kamremsbyte på Laguna v6 phase III?
Undrar lite om kostnaden och hur komplicerat arbetet är.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

vad jag har hört så är det jäkligt jobbigt,priset brukar bli därefter..
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

Kostnaden för att byta kamrem på en V6:a brukar generellt ligga någonstans mellan "aj f-n det var mycket det!" och "fy f-n, det var det värsta jag hört!!" [:o)]

Mitt tips är att ringa runt och fråga; börja med Bilia, de är med all sannolikhet absolut dyrast, så då vet du på en gång den absolut övre gränsen för hur mycket det kan kosta [:)]

Den nedre gränsen beror sedan på hur pass noga du är med kvitto, vilka garantier du vill ha när jobbet väl är utfört osv.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Du kan ju alltid beställa kamremssatsen från Autofrance. Det tjänade jag en hel del på. Bilia skulle ha 2200 kr för rem, spännrullar etc och jag kom undan med 1000 kr för samma paket hos Autofrance (med CRS-rabatt [:D]).
majtan
Posts: 10
Joined: 09 May 2005, 18:30
Location: Sweden

Post by majtan »

Ajajaj![B)] Låter inte särskilt kul. Min bil har bara gått 6000 mil men kamremmen ska ändå bytas efter fem år enligt serviceprotokollet. Har just hört att motorn måste tas ur, stämmer det? Tacksam för ännu mer info om detta. Tackar för tipset om Autofrance förresten[:)]
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jo jag har åxå hört att motorn måste ur,det brukar inte vara så billigt,men ventil sallad på 24 ventiler är inte gratis,så det ligger nog nära fy fan det var det värsta jag hört[:(]
User avatar
fruktsallad
Posts: 169
Joined: 09 Apr 2005, 15:19
Location: Uppsala
Contact:

Post by fruktsallad »

Har tittat på min lilla V6 och jag skulle tro att man nog bör lyfta motorn lite för att byta kamrem..
Låter dyrt.. tur att min är bytt redan..
Visserligen kanske man skulle behöva det snart ändå för säkkerhetens skull..*LER*
Patrik_r
Posts: 50
Joined: 09 Mar 2003, 11:34
Location: Sweden

Post by Patrik_r »

Du behöver inte lyfta upp motorn,,går att byta på plats men F,, vad det inte är skoj...priset vett jag inte men bara matrial ligger på runt 3000-6000kr tror jag kommer inte riktigt ihåg..


Mvh Patrik
majtan
Posts: 10
Joined: 09 May 2005, 18:30
Location: Sweden

Post by majtan »

Hej igen och tack för alla svar!
Har kollat med Volvo/Renaultverkstan Sundsvall och Härnösand. Priset i S-vall är 8500kr och 11000kr i H-sand. Skillnaden är att man byter vattenpump. H-sand menar att man gör det rutinmässigt i samband med kamremsbyte. S-vall var av en annan mening. Min bil har som sagt gått 6000 mil så det är frågan om... Tacksam för råd!!!
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Kolla med verkstan vilka delar du behöver till jobbet. Det höga priset för servicen brukar väl inkludera reservdelarna?!? Kan du köpa dom billigare via Autofrance så behöver du ju "bara" betala för arbetet. Handlade bromsklossar och fjäderbenslager till min bil nyligen till förmånligt pris [:)]
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Nämen Mats ! är det du =)

Va roligt. Men ett kamremsbyte gör du väl själv ?!

/Robin Junior Gillström
majtan
Posts: 10
Joined: 09 May 2005, 18:30
Location: Sweden

Post by majtan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robin</i>
<br />Nämen Mats ! är det du =)

Va roligt. Men ett kamremsbyte gör du väl själv ?!

/Robin Junior Gillström
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Jomenvisst är det jag! Näru, jag har inte ens övervägt ett seriöst försök faktiskt. Bara betala och vara glad som vanligt. Men Autofrance ska jag kontakta i alla fall. Kan ju bli några extra slantar över i alla fall.[:)]
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Ja benny är bra att ha och göra med. 042 20 16 20

Ibland svarar han inte för det är lite mycket där tydligen, men det är bara att försöka igen.
Post Reply