ratten sitter snett...ibland

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

ratten sitter snett...ibland

Post by tompa »

Ja ratten i min 19 sitter vriden åt höger...ibland [:0].Det är lite toe-out (men det skall fixas snarast) så den går ju som en säl på vägen.Men det där med ratten känns lite små lurigt.Den har "pekat" åt häger ett bra tag nu men när jag var ute och åkte förut så var den nästan rak (när vägen var det).Kan styrväxeln var slut?.Det klonkar även när man kör över järnvägsövergångar och liknade (det är nog att fjäderbenslagringarna är slut)+ duringen från det kassa motorfästet.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Vanligaste klonkorsak på R19 är nog glappa spindel- och styrleder enligt min erfarenhet. Fjäderbenslagren rostar upp fort men det ger inget klonk eftersom dom sitter förspända under fjädrarna.
Att ratt-mittläget flyttar sig måste bero på att nåt i framvagnen inte är fastdraget så det kan glida mellan olika lägen. Kolla att styrväxeln sitter fast. Känn på bultarna som håller ihop styrspindel och dämpare samt bärarms-bussnings-bultarna. För det är väl inte så illa att hela subramen sitter dåligt och kan flytta sig... Kolla övre dämparfästet också så det inte har rasat
Det var ju nån här som hade en koppling på rattstången som hade börjat glappa. Manuell-styrväxeln har usel slitstyrka men det blir mest rassel, glapp och vindkänlighet av det. Har svårt att tro att det skulle flytta mittläget. Servo - ingen aning...
För du menar väl att rattläget där bilen går rakt fram flyttar sig? Inte att den drar åt olika håll..?
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

När vi till räserclion skulle göra distanser för att flytta ner ratten så lillebror såg ut så märkte vi att ratten vrider sig åt höger om man sänker det för mycket. Kolla så att rattstången inte släppt i någon av infästningarna - inte stor chans iofs.
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

Post by tompa »

Kör man på en rak väg så får man styra lite åt höger för att det skall gå rakt.Sen så är den riktigt spårkänslig.Vägarna är ju så j*vla dårliga [}:)].Jag bytte styrleder och spindellerder för ett tag sedan.Samma dag som jag tog körkortet så låstnade spindelleden från bärarmen och bulten som satt där har jag inte längre.Det fick bli en vanlig M8 tror jag det var och original bulten kanske är gröve ? eller om den är hårdare och det har slitet ner den jag har nu lite.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Det är skillnad på bult och bult, dom som är säkerhetskritiska skulle jag inte våga ersätta med vad som helst...
Har du dragit fast låsmuttern på styrstaget så att toe ändrar sig sakta men säkert? Om spindelleden sitter dåligt fastdragen på bärarmen borde du också få detta symptom
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

Post by tompa »

jag har rykt och slete i allt men hittar inget som är glappt.om inte låsbulten till spindeln är för klen då.Får ta och kolla det när jag slänger på dom nya sommarhjulen senare
username
Posts: 16
Joined: 10 Apr 2005, 16:42

Post by username »

Om muttern mitt i fjäderbenet längst upp( under huven ) har släppt så klonkar det också.
Sen måste jag säga att fjäderbenslagren i min megane-98 var helt slut nästan bara rost och den drog till vänster men det blev bättre när man accelererade och under högre farter.
Om jag stannade bilen svängde max vänster och körde runt för att sedan förtsätta rakt var det som värst.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Apropå "durrandet", har du kollat att det inte är innerskärmarna som vibrerar mot framskärmarna? Det gör dom på min ibland...
Jag har kvar lite klonkande på vänster fram trots att alla leder är kollade. Misstänker att det är hjullagret som har för stort spel, det börjar yla ibland. Ska byta till sommaren, få se om det hjälper
Post Reply