Renault Megané Coupé
Moderator: Forumpolisen
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by CLIO 16V SWEDEN</i>
<br />jag ska kolla upp chassi nummret
och mätaren stämmer fint jag tävlade mot en bmw 328 sist den körde förbi mig med 265 då jag låg på topp som 245 vi testade från 200 o uppåt, från 150 o uppåt men meganen var snabbare men inget överdrivet
sport katt kostar jag funderar på en vanlig katt utan något innuti dvs helt tom.
min galma bil clio 16v 1991 kom jag 40km extra på tanken utan katt vilket jag tycker är jävligt mycket
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">körde du slippstreaming ??,vet inte hur det stavas...vad var gjort med beemern 265 blås. dom är strypta till 250...glädjemätare.?
<br />jag ska kolla upp chassi nummret
och mätaren stämmer fint jag tävlade mot en bmw 328 sist den körde förbi mig med 265 då jag låg på topp som 245 vi testade från 200 o uppåt, från 150 o uppåt men meganen var snabbare men inget överdrivet
sport katt kostar jag funderar på en vanlig katt utan något innuti dvs helt tom.
min galma bil clio 16v 1991 kom jag 40km extra på tanken utan katt vilket jag tycker är jävligt mycket
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">körde du slippstreaming ??,vet inte hur det stavas...vad var gjort med beemern 265 blås. dom är strypta till 250...glädjemätare.?
-
- Posts: 86
- Joined: 08 Dec 2003, 12:16
- Firstname: ercan
- Surname: mamudovski
- Location: malmö
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Tedd! Långt inlägg, men men...[:I]
Förstår att du är sugen [:p] och inte håller med pappa om att "det är gott om tid". Har inte föräldrar en makalös förmåga att "maska" ibland? [;)][:D]
Skämt åsido, har själv varit i din sits och är mina föräldrar evigt tacksam att de gick med på att ta lån så jag kunde köpa min Mégane. Men sedan några år tillbaka är hon enbart MIN MIN MIN! [:)][^]
Krocksäker? Har lyckligtvis undgått att testa det området[;)][:D], men Renault har under lång tid jobbat hårt med säkerhet, både passivt (deformationszoner, skydd när olyckan är framme etc) och aktivt (väghållning etc, för att undvika att olyckan sker).
Renault har dessutom längre krockat även sina minsta bilar mot stora (även lastbilar) för att kunna göra även sina små bilar säkra. Méganen var säkrast i sin klass när den kom och har höll det bra. Utvecklingen har förstås hunnit vidare sedan dess, men för sin ålder kan du lugnt räkna med att den är en säker bil. Mégane coupéns kaross är dessutom väldigt vridstyv. Tror detta beror mycket på "brevlådeinkastet"[;)] bak. Man hade inte alls haft samma styvhet om man haft halvkombilucka.
En bekant (säljare på Volvo/Renault) hade råkat vurpa ikull rejält med sin Mégane coupé [:(] och han var mäkta imponerad över bilens säkerhet.
<b>1) Bättre pris på svarta 2.0 16V:n hos Bildeve...</b>
Svårt fall. Vet ej. Vänta ut honom och chansa på att den finns kvar? Avskräcks du av priset finns det säkert fler som drar plånboken åt sig. Var ju annars väldigt låga mil.
Brukar ju bli billigare att handla av privatperson, men det kan ju kännas tryggare att shoppa på en firma + att de kan ordna finansiering (men det verkar ju redan fixat[:)])
Det som kan minska priset är väl om du hittar anmärkningar på den, men det gäller ju vilken bil du än kollar på, och det kommer ju kosta pengar att åtgärda, avtingen det blir för dig eller säljaren.
Saker som man kan vara uppmärksam på:
* Elmotorerna till rutorna bak (nämnt tidigare)
* Är kamremmen bytt? <b>MYCKET VIKTIGT!!!</b> Ska göras var 12000 mil eller vart 5:e år, vilket som inträffar först.
Iaf på 2.0 16V:n (kanske även 1.6e?) kan man då lika gärna passa på att byta vattenpumpen också, när man ändå är där och mekar...
* ... Vattenpump har vi varit med om att den läcker. Nivån sjunker mystiskt i behållaren och glykol "försvinner spårlöst". Oftast ser man det inte mer än just i behållaren. (Fast detta är väl lite svårt att säga innan man köpt den och kört med den ett tag.)
* Hjullager är förbrukningsvara (inte specifikt Mégane). Är de dåliga brukar det höras när man svänger.
* Fjäderbenslager. Generellt (inte specifikt Mégane). Se separat inlägg "Fjäderbenslager".
* Har bilen motorvärmare är det ganska vanligt att det blir otätt och läcker vid en O-ring.
* Fläktmotstånd (till hastighetsregleringen) kan hända att det bråkar, men det är heller inget som man vet om/när det kan hända.
* Det kan ha ärg:at i säkringshållare/elcentral uppe i "baljan" vid batteriet (vid torpedväggen passagerarsidan). Har man något elfel är det bra att börja leta där. Har inte själv haft problem med det.
Dock ska man tänka på (särskilt om man parkerar under/vid träd ofta) att löven ofta letar sig in under huven och gärna lägger sig i dessa "baljor". M a o rensa & håll rent, så det inte ligger massa skräp som det blir fukt i.
* Mégane coupén har en "grussamlar-hylla" i främre nedre delen av bakre hjulhus. Där måste man se till att hålla rent från grus och smuts. Blir annars gärna liggande där och bildar fukt -> ev. framtida rost?
* Sätet: av slitage och/eller ovarsamhet kan tyget ha slitits extra på sidostöden på "instegs-/yttersidan".
<b>2) Andra tips inför motorval?</b>
Bra att du provkört båda motoralternativen. Då vet du ju skillnaden. Vilken motor man väljer beror ju på hur man är som person, vad man har tänkt sig att få ut av bilen, om man kanske ser lite mer till praktik och ekonomi eller om man även sätter stort värde på "rolig" etc.
Jag har kört 1.6e och tycker den är ok, men 2.0 16V är jag bara så störtförälskad i. Den är så himla KUL!!! Och det roliga är att man tröttnar inte, blir bara mer och mer kär! [:D][:o)]
Personligen tycker jag det är bättre att satsa lite mer pengar från början och sedan vara rejält rädd om "investeringen" och ha glädje av den länge! [^]
Min lön när min Mégane inhandlades var knappt märkbar, hade troligen inte fått lånet om inte föräldrarna gått in. Men jag ville VERKLIGEN ha Méganen och var verkligen villig att KÄMPA för att hon skulle bli min. Det var ett kanon sätt att lära sig bli ekonomisk & hålla i pengarna, tro mig. (Detta är för övrigt ett kanonargument att nämna för dina föräldrar [;)][:D] fast du måste förstås se till att leva upp till det sen också...)
Skulle jag köpt Mégane coupé nu hade jag letat rätt på en välskött 2.0 16V. Dels för min egen del ("roligare"), sedan om man (hemsk tanke som jag aldrig övervägt!) skulle sälja den någon gång borde det vara mer sug efter större motoralternativet, dels för att den har mer hk osv, men även eftersom 1.6e är betydligt vanligare.
Att reparationer på 2.0 16V skulle bli dyrare, med anledningen att motorn inte längre tillverkas, tror jag inte alls på. Reparationerna på 2.0 16V kan möjligen bli aningen dyrare pga mer avancerat, lite trängre & bökigare(?) att jobba (större motor i samma motorrum etc). Hur eller hur ska detta inte göra någon större skillnad.
Däremot kan man inte alltid lita på att verkstäderna kan vad de borde kunna. 2.0 16V:n är inte lika vanlig som 1.6e = Förmodligen fler mekar som är duktiga på & jobba 1.6:an än 2.0 16V:n. Fast för en bra mekaniker ska det inte spela någon roll - och du ska ju självklart ha en bra mekaniker![:)]
<b>3) Hur ser det ut med fel och kostnader enligt era erfarenheter kring Coupé 2,0 resp. 1,6e?</b>
1.6e vet jag inte. Om du inte får tillräckliga svar från 1.6e-ägare här på forumet kan du prova att ringa klubbens s.k "modellspecialist" och fråga. (Se länk klubbens startsida)
Gällande 2.0 16V har vi inte märkt av några större bekymmer. Som jag sagt tidigare. Motorerna till elrutorna bak. Vattenpump. Hjullager.
Var inte "dumsnål" gällande vätskor i bilen. Jag rekommenderar starkt (precis som Renault själva) Elf:s oljor. (De har en olja som heter "Excellium" som är helt suverän! Men även Evolution är bra!). Framför allt, omdebatterat men ändock <b>mycket viktigt</b> glykol = CoolElf.
(Mer info: http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3148)
Om inte din verkstad kan bistå med dessa produkter har Benny på Autofrance 042-201620 dem till oförskämt bra priser!!! (Som medlem i klubben har man dessutom medl.rabatt hos Benny.)
Hoppas att ovanstående kan vara till någon nytta!
Ett bra alternativ för dig (om den fortf finns kvar) skulle kunna vara en kompis till oss som bor i Luxemburg. Han visste om en Mégane coupé 2.0 16V IDE (nyare motorn på 140 hk, dock samma acc som 150 hk) - årsmod. 2000. Efter vad jag förstått är det samma motor man återfinner i t ex Laguna och Scénic.
Har för mig den hade både skinn, ac & taklucka och hade gått 7000 eller 9000 mil. Har för mig prislappen verkade mycket fördelaktig och nåbar... Hör av dig om det är intressant, så tar jag reda på mer om den, om den finns kvar osv. Att den är i Luxemburg är inget att oroa sig över, vi har tagit flera bilar från Luxemburg till Sverige och de brukar vara bättre utomlands än om de gått i Sverige ([}:)] vägsalt, grus, sten och dåliga vägar vi har här)
Well, well, det var väl vad man hade att komma med nu... [:)]
Förstår att du är sugen [:p] och inte håller med pappa om att "det är gott om tid". Har inte föräldrar en makalös förmåga att "maska" ibland? [;)][:D]
Skämt åsido, har själv varit i din sits och är mina föräldrar evigt tacksam att de gick med på att ta lån så jag kunde köpa min Mégane. Men sedan några år tillbaka är hon enbart MIN MIN MIN! [:)][^]
Krocksäker? Har lyckligtvis undgått att testa det området[;)][:D], men Renault har under lång tid jobbat hårt med säkerhet, både passivt (deformationszoner, skydd när olyckan är framme etc) och aktivt (väghållning etc, för att undvika att olyckan sker).
Renault har dessutom längre krockat även sina minsta bilar mot stora (även lastbilar) för att kunna göra även sina små bilar säkra. Méganen var säkrast i sin klass när den kom och har höll det bra. Utvecklingen har förstås hunnit vidare sedan dess, men för sin ålder kan du lugnt räkna med att den är en säker bil. Mégane coupéns kaross är dessutom väldigt vridstyv. Tror detta beror mycket på "brevlådeinkastet"[;)] bak. Man hade inte alls haft samma styvhet om man haft halvkombilucka.
En bekant (säljare på Volvo/Renault) hade råkat vurpa ikull rejält med sin Mégane coupé [:(] och han var mäkta imponerad över bilens säkerhet.
<b>1) Bättre pris på svarta 2.0 16V:n hos Bildeve...</b>
Svårt fall. Vet ej. Vänta ut honom och chansa på att den finns kvar? Avskräcks du av priset finns det säkert fler som drar plånboken åt sig. Var ju annars väldigt låga mil.
Brukar ju bli billigare att handla av privatperson, men det kan ju kännas tryggare att shoppa på en firma + att de kan ordna finansiering (men det verkar ju redan fixat[:)])
Det som kan minska priset är väl om du hittar anmärkningar på den, men det gäller ju vilken bil du än kollar på, och det kommer ju kosta pengar att åtgärda, avtingen det blir för dig eller säljaren.
Saker som man kan vara uppmärksam på:
* Elmotorerna till rutorna bak (nämnt tidigare)
* Är kamremmen bytt? <b>MYCKET VIKTIGT!!!</b> Ska göras var 12000 mil eller vart 5:e år, vilket som inträffar först.
Iaf på 2.0 16V:n (kanske även 1.6e?) kan man då lika gärna passa på att byta vattenpumpen också, när man ändå är där och mekar...
* ... Vattenpump har vi varit med om att den läcker. Nivån sjunker mystiskt i behållaren och glykol "försvinner spårlöst". Oftast ser man det inte mer än just i behållaren. (Fast detta är väl lite svårt att säga innan man köpt den och kört med den ett tag.)
* Hjullager är förbrukningsvara (inte specifikt Mégane). Är de dåliga brukar det höras när man svänger.
* Fjäderbenslager. Generellt (inte specifikt Mégane). Se separat inlägg "Fjäderbenslager".
* Har bilen motorvärmare är det ganska vanligt att det blir otätt och läcker vid en O-ring.
* Fläktmotstånd (till hastighetsregleringen) kan hända att det bråkar, men det är heller inget som man vet om/när det kan hända.
* Det kan ha ärg:at i säkringshållare/elcentral uppe i "baljan" vid batteriet (vid torpedväggen passagerarsidan). Har man något elfel är det bra att börja leta där. Har inte själv haft problem med det.
Dock ska man tänka på (särskilt om man parkerar under/vid träd ofta) att löven ofta letar sig in under huven och gärna lägger sig i dessa "baljor". M a o rensa & håll rent, så det inte ligger massa skräp som det blir fukt i.
* Mégane coupén har en "grussamlar-hylla" i främre nedre delen av bakre hjulhus. Där måste man se till att hålla rent från grus och smuts. Blir annars gärna liggande där och bildar fukt -> ev. framtida rost?
* Sätet: av slitage och/eller ovarsamhet kan tyget ha slitits extra på sidostöden på "instegs-/yttersidan".
<b>2) Andra tips inför motorval?</b>
Bra att du provkört båda motoralternativen. Då vet du ju skillnaden. Vilken motor man väljer beror ju på hur man är som person, vad man har tänkt sig att få ut av bilen, om man kanske ser lite mer till praktik och ekonomi eller om man även sätter stort värde på "rolig" etc.
Jag har kört 1.6e och tycker den är ok, men 2.0 16V är jag bara så störtförälskad i. Den är så himla KUL!!! Och det roliga är att man tröttnar inte, blir bara mer och mer kär! [:D][:o)]
Personligen tycker jag det är bättre att satsa lite mer pengar från början och sedan vara rejält rädd om "investeringen" och ha glädje av den länge! [^]
Min lön när min Mégane inhandlades var knappt märkbar, hade troligen inte fått lånet om inte föräldrarna gått in. Men jag ville VERKLIGEN ha Méganen och var verkligen villig att KÄMPA för att hon skulle bli min. Det var ett kanon sätt att lära sig bli ekonomisk & hålla i pengarna, tro mig. (Detta är för övrigt ett kanonargument att nämna för dina föräldrar [;)][:D] fast du måste förstås se till att leva upp till det sen också...)
Skulle jag köpt Mégane coupé nu hade jag letat rätt på en välskött 2.0 16V. Dels för min egen del ("roligare"), sedan om man (hemsk tanke som jag aldrig övervägt!) skulle sälja den någon gång borde det vara mer sug efter större motoralternativet, dels för att den har mer hk osv, men även eftersom 1.6e är betydligt vanligare.
Att reparationer på 2.0 16V skulle bli dyrare, med anledningen att motorn inte längre tillverkas, tror jag inte alls på. Reparationerna på 2.0 16V kan möjligen bli aningen dyrare pga mer avancerat, lite trängre & bökigare(?) att jobba (större motor i samma motorrum etc). Hur eller hur ska detta inte göra någon större skillnad.
Däremot kan man inte alltid lita på att verkstäderna kan vad de borde kunna. 2.0 16V:n är inte lika vanlig som 1.6e = Förmodligen fler mekar som är duktiga på & jobba 1.6:an än 2.0 16V:n. Fast för en bra mekaniker ska det inte spela någon roll - och du ska ju självklart ha en bra mekaniker![:)]
<b>3) Hur ser det ut med fel och kostnader enligt era erfarenheter kring Coupé 2,0 resp. 1,6e?</b>
1.6e vet jag inte. Om du inte får tillräckliga svar från 1.6e-ägare här på forumet kan du prova att ringa klubbens s.k "modellspecialist" och fråga. (Se länk klubbens startsida)
Gällande 2.0 16V har vi inte märkt av några större bekymmer. Som jag sagt tidigare. Motorerna till elrutorna bak. Vattenpump. Hjullager.
Var inte "dumsnål" gällande vätskor i bilen. Jag rekommenderar starkt (precis som Renault själva) Elf:s oljor. (De har en olja som heter "Excellium" som är helt suverän! Men även Evolution är bra!). Framför allt, omdebatterat men ändock <b>mycket viktigt</b> glykol = CoolElf.
(Mer info: http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3148)
Om inte din verkstad kan bistå med dessa produkter har Benny på Autofrance 042-201620 dem till oförskämt bra priser!!! (Som medlem i klubben har man dessutom medl.rabatt hos Benny.)
Hoppas att ovanstående kan vara till någon nytta!
Ett bra alternativ för dig (om den fortf finns kvar) skulle kunna vara en kompis till oss som bor i Luxemburg. Han visste om en Mégane coupé 2.0 16V IDE (nyare motorn på 140 hk, dock samma acc som 150 hk) - årsmod. 2000. Efter vad jag förstått är det samma motor man återfinner i t ex Laguna och Scénic.
Har för mig den hade både skinn, ac & taklucka och hade gått 7000 eller 9000 mil. Har för mig prislappen verkade mycket fördelaktig och nåbar... Hör av dig om det är intressant, så tar jag reda på mer om den, om den finns kvar osv. Att den är i Luxemburg är inget att oroa sig över, vi har tagit flera bilar från Luxemburg till Sverige och de brukar vara bättre utomlands än om de gått i Sverige ([}:)] vägsalt, grus, sten och dåliga vägar vi har här)
Well, well, det var väl vad man hade att komma med nu... [:)]
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by CLIO 16V SWEDEN</i>
<br />
nästa gång jag jag toppar den ska försöka ta en bild eller nån bredvid mig får ta en bild
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Snälla, om du kör i 245 km/h så hoppas jag verkligen du koncentrerar dig på körningen och inte fotografering. Sådant brukar poliserna vara rätt pigga på i de hastigheterna annars...[:0] Var rädd om dig själv, din bil & annat folk & fä på vägarna![^]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by CLIO 16V SWEDEN</i>
<br />
någon här som har en likadan bil som min då menar jag filter,avgassytem och sänkning isådall vilken bil har varit er bästa motstån typ ni ska vara lika snabba
har ni testat på med en vr6?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Får du upp din Mégane coupé i 245 km/h är du nog rätt unik, så likadan bil får man nog isf leta efter... Men jag har filter, avgassystem, sänkning + lite till. På Kinnekulle när min bror körde den (han kör [}:)]igt bra) lyckades han ta en Merca SLK 3.5 kompressor. Mercan var förstås snabbare på rakorna, men Méganen knappade in i kurvorna, och tillslut fick SLK:n ge sig [^]. Även om Méganen är himla bra kan man nog dock inte tillskriva Méganen äran i detta fall, utan snarare hennes förare.
När vi ändå talar om otroliga "race" BMW-Renault kan jag ju tillägga att när jag hade min lilla Twingo låg det en slö BMW framför, som jag bestämde mig för att åka om. Men de tålde inte att bli omkörda av en liten Renault och började [}:)]las istället och det blev lite "race" (i den mån man nu kan tala om "race" med 60 hk, men ändå [;)][:D]) Iaf var det inte så långt borta för Twingon, som man skulle kunna tro. Än mer förvånad blev man när man kom hem och kollade BMW:n med Bilregistret (eftersom de betett sig så puckat) och fick reda på att den skulle ha 225 hk(!). 2/3 av de hk hade de garanterat glömt hemma. Kanske vanligt BMW-fenomen. Och att Renaults hk klonar sig vid behov. Verkar ju varit fallet både för dig med Méganen och mig med Twingon. Skulle kanske förklara de senaste resultaten i F1 också?! [;)][:D]
<br />
nästa gång jag jag toppar den ska försöka ta en bild eller nån bredvid mig får ta en bild
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Snälla, om du kör i 245 km/h så hoppas jag verkligen du koncentrerar dig på körningen och inte fotografering. Sådant brukar poliserna vara rätt pigga på i de hastigheterna annars...[:0] Var rädd om dig själv, din bil & annat folk & fä på vägarna![^]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by CLIO 16V SWEDEN</i>
<br />
någon här som har en likadan bil som min då menar jag filter,avgassytem och sänkning isådall vilken bil har varit er bästa motstån typ ni ska vara lika snabba
har ni testat på med en vr6?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Får du upp din Mégane coupé i 245 km/h är du nog rätt unik, så likadan bil får man nog isf leta efter... Men jag har filter, avgassystem, sänkning + lite till. På Kinnekulle när min bror körde den (han kör [}:)]igt bra) lyckades han ta en Merca SLK 3.5 kompressor. Mercan var förstås snabbare på rakorna, men Méganen knappade in i kurvorna, och tillslut fick SLK:n ge sig [^]. Även om Méganen är himla bra kan man nog dock inte tillskriva Méganen äran i detta fall, utan snarare hennes förare.
När vi ändå talar om otroliga "race" BMW-Renault kan jag ju tillägga att när jag hade min lilla Twingo låg det en slö BMW framför, som jag bestämde mig för att åka om. Men de tålde inte att bli omkörda av en liten Renault och började [}:)]las istället och det blev lite "race" (i den mån man nu kan tala om "race" med 60 hk, men ändå [;)][:D]) Iaf var det inte så långt borta för Twingon, som man skulle kunna tro. Än mer förvånad blev man när man kom hem och kollade BMW:n med Bilregistret (eftersom de betett sig så puckat) och fick reda på att den skulle ha 225 hk(!). 2/3 av de hk hade de garanterat glömt hemma. Kanske vanligt BMW-fenomen. Och att Renaults hk klonar sig vid behov. Verkar ju varit fallet både för dig med Méganen och mig med Twingon. Skulle kanske förklara de senaste resultaten i F1 också?! [;)][:D]
Vad var det jag sade? [:D]
Miss Mégane är den som kan det mesta om Mégane Coupén.
Jag själv kör en 1,6 16v av årgång 1999, 110 hk, med sportavgassystem. Pigg liten krabat! Det är verkligen lätt att bli betagen av bilen. Stor personlighet i liten rolig bil [:D]
Det verkar som priserna är på väg ner även på fas2 om man kollar runt lite på nätet.
Har ej kört nån 1,6e eller 2,0 så jag kan ej jämföra.
Säger bara: mmmmmmmmm...
Miss Mégane är den som kan det mesta om Mégane Coupén.
Jag själv kör en 1,6 16v av årgång 1999, 110 hk, med sportavgassystem. Pigg liten krabat! Det är verkligen lätt att bli betagen av bilen. Stor personlighet i liten rolig bil [:D]
Det verkar som priserna är på väg ner även på fas2 om man kollar runt lite på nätet.
Har ej kört nån 1,6e eller 2,0 så jag kan ej jämföra.
Säger bara: mmmmmmmmm...
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
http://www.clubrenaultsverige.com/ads_view.asp
Kolla länken Ted, det finns 2 st intressanta coupéer till salu.
En 1,6e för 40 000 och en 1,6 16v 110hk av årgång 99 för 62 000:-
Den sista kan jag rekommendera. Är likadan som den jag har, förutom färgen...man kan ju alltid m-testa bilen för att få ett "friskhetsintyg" så man inte köper grisen i säcken. Jag är helnöjd med min bil [:D]
Kolla länken Ted, det finns 2 st intressanta coupéer till salu.
En 1,6e för 40 000 och en 1,6 16v 110hk av årgång 99 för 62 000:-
Den sista kan jag rekommendera. Är likadan som den jag har, förutom färgen...man kan ju alltid m-testa bilen för att få ett "friskhetsintyg" så man inte köper grisen i säcken. Jag är helnöjd med min bil [:D]
-
- Posts: 86
- Joined: 08 Dec 2003, 12:16
- Firstname: ercan
- Surname: mamudovski
- Location: malmö
Tedd: Jag kör en Coupé med 1.6e från 1998.. Jag har inte märkt några fler problem än de som är nämnda och inte ens alla de har drabbat mig.. peppar, peppar... Men se det så också, köper du en lite billigare bil med billigare försäkring får du mer pengar över till att bygga om den! [:p] Angående 1.6:ans "drag" så brukar jag kunna få min att spinna loss rätt så bra..
Tjena! Ny i forumet men har lite frågor ang. min megane coupe. Bilen knackar/knattrar nå förbannat. Kamremmen byttes vid 11500 å nu har den gått 12700. På verkstan sa de i princip "byt olja". Jahopp! bra tips! tänker juh inte lämna in den för felsökning! (800kr i timman!) sen hade jag problem med nån liten styrdosa som mäter under/över tryck i motorn, åkte till skroten å fixa en ny då funkade det, för tomgången va kass å effekten kom inte förrens vid typ 3000 rpm. Nu hackar bilen istället på 2:an å på 3:an på låga varv...hela bilen rycker å den gula lampan för typ elfel lyser. gjorde den iös innan jag bytte den där lilla mätdosan oxå sen försvann den men nu e den tillbaka. vad göra? tips/råd? styrboxen nolla?
-|varning lekman i farten|-
-|varning lekman i farten|-
Kollade du slangen samtidigt som gick till den lilla dosan? Väldigt lätt den stelnar och får små nästintill osynliga sprickor.. Har även för mig att den brittiska Coupé-klubben har skrivit något om detta i sina tekniska guider. (ej säker) Dessutom är det så att lyser lampan för elektroniskt fel sparas det ner en felkod i minnet. Kan vara värt pengarna att låta en verkstad läsa av felkoden med dator och berätta för dig vad som är fel..
Vad kör du på för olja? Jag har fått gå tillbaka från helsyntet 5W40 till delsyntet 10W40 för att det inte ska knacka då motorn är kall. (blandar faktiskt 5W40 o 10W40 för att hamna mittemellan) Den blev klart tystare, F3N 8v mekaniska lyftare 22500mil... 16v har väl hydrauliska lyftare, kanske dom som väsnas? Det lär visst kunna komma luftbubblor i dom så att lyfthöjden blir fel..
På verkstan så pratade de just om de hydraliska lyftarna.. det skumma är att när den gula lampan lyser så verkar det som motorn går i nått sorts "felsäkert läge" för när den lyser så märks det inte av några ryck. Men rådet som jag ser det är alltså: Kolla slangen och ev. byta samt byta olja. Lampan lyser ju inte redan från start utan det krävs lite inspirerad körning för att den ska tändas. Dock känns effekten begränsad med tänd lampa. För som det är nu så går den fruktansvärt illa innan lampan är tänd. När jag säger att den rycker så menar jag verkligen att den rycker! Vore bättre om det va nåt som gick sönder/ramla av. Då kan man liksom konstatera "Japp där är felet!" och sen byta/laga. Elektronikfel är ju det värsta!