R5 GTE som skenar!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Tydligen är det vanligt på R5 att svänghjulsgivaren strular, kan det vara den?
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3065
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1098
Mr G.
Posts: 33
Joined: 29 Jan 2005, 16:58
Location: Sweden

Post by Mr G. »

Historien fortsätter...

Fick idag besked att Jojos bil startade hur fint som helst när verkstan kom till OK i Vetlanda för att hämta den! Sedan gick bilen kanonfint upp till Bruzaholm igen, bara några små hostningar då och då, och däruppe på verkstan började den tonårsgasa igen för att sedan dö på samma sätt som för oss i fredags! Bra att den i alla fall har kvar felet när den kommer till verkstan, det brukar ju annars vara en regel att bilar aldrig är så hela som när man skall visa upp dom för någon kunnig!

Nu var det tydligen någon ytterligare sensor som man funderar på om det inte kan vara fel på... En som är olika på 88:or och 89:or.
Skall vidareförmedla tipset om svänghjulsgivaren...

Tack för ert engagemang! :)
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Jag har råkat ut för problem med temparatursensorn som sitter i framsidan av toppen under insuget.
Köpte en sådan till min gte från mekonomen. Men som du säger är det skillnad på denna mellan 88 och 89 och det är att resistansen sjunker iställer för ökar (eller virse versa) så att om fel sensor monteras får bilen för sig att det bara blir kallare och kallare.
För mig innebar det en tomgång på 3000rpm och sen en bil som gärna dör och är omöjlig att få igång innan motorn svalnat.
Mr G.
Posts: 33
Joined: 29 Jan 2005, 16:58
Location: Sweden

Post by Mr G. »

För er som eventuellt nu följer denna dockusåpa kan jag berrätta att felet nu påstås vara lekage i avgassystemet före katalysatorn! Något som då skall ge fel uppgifter till styrboxen och då få den att ställa om bränsleinsprutningen till helt konstiga värden!

Vi får väl se vad som är fel när avgassystemet väl är tätt igen...

Ja se moderna chipskärror..! :(

Till Tingsryd kommun har nu ytterligare en vit R5 GTE kommit! :) En kollega har inspirerats av Joël och mig och köpt sig en egen! Ochså vit lustigt nog! En 88:a som går som ett skott men som har samma startmotoregenskaper som min, den bara knäpper till ibland, särskilt om det är kallt. Båda två går dock igång hur lätt som helst på rull...
Nåja, det lär m.a.o. bli mer rådfrågande här angående 5 GTE:er, de verkar ju vara lite mindre driftsäkra än 5 GTS:er, Espacer och 16:ar... ;)

Ytterligare en kollega är nu sugen på att hitta en 5 GTE, helst en vit då! Känner ni till något bra ex till salu tro? :)
I Tingsryds kommun kör ju teater- och filmfolk vita 5 GTE:er! :D
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

vad härligt o se lite GTE:er så nära en själv då hoppas jag på att få se er på uråsa många gånger iår
Mr G.
Posts: 33
Joined: 29 Jan 2005, 16:58
Location: Sweden

Post by Mr G. »

OK...
-Vaddå "på uråsa"..?

Man kan ju undra varför GTE-febern sprider sig bland de teater- och filmverksamma i vår kommun, två av dem har problem med startmotorn och den första är inte ännu utredd vad det är för något som spökar i bränslestyrningen, ändå vill Jimmie ha en egen nu när Fredrik också köpt en!
Skulle inte förvåna mig om vi råkar hitta en vit till honom med! :)

Nåja, följetången om Joëls GTE är inte över än så vi och vår "hovmekaniker" blir allt kunnigare på svagheterna i dessa små gatu-go-karts..! Är det någon som vet om Peugeot 205 GTI är lika opålitliga?

Fortsättning följer! -Tyvärr! :(
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Uråsa Flygfält där finns de rätt gott om motorevents under säsongen såsom stripp konbana samt att vissa sätter upp en liten slinga t o m.
uråsa ligger mellan växjö o tingsryd. för o hitta dit så står de en skylt uråsa terminalen ute vid vägen
Mr G.
Posts: 33
Joined: 29 Jan 2005, 16:58
Location: Sweden

Post by Mr G. »

OK! :)
Ja jag vet var Uråsa ligger, det vet nog alla i vår region men mer av altrnativkulturskäl skulle jag tro... Så det finns en stripp där också! :)
När vet man att det är nå't på G då?
/G.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Har haft en Peugeot 205GR en gång i tiden, vid 11000 mil var motorn i stort sett utsliten.
I övrigt tror jag det var en föregångare på miljöområdet, alla plastdetaljer påbörjade spontan biologisk nedbrytning vid 5 års ålder... samma sak med skalplåten :)
R19 (R5 mekaniken i en något större plåthink) känns som rena Mercedes-klassen i jämförelse!
Mr G.
Posts: 33
Joined: 29 Jan 2005, 16:58
Location: Sweden

Post by Mr G. »

OK...
Mina erfarenheter av tyska bilar är inte så goda så jämförelsen med Merca haltar lite just för mig..! ;)

Fler som har erfarenheter av 205 kontra R5? Helst då GTI kontra GTE förstås.
R5 GTS vet jag är en slitstark liten rackare som går otroligt billigt och bra, i alla fall de ex. som kommit i vår väg, vilket i.o.f. inte är fler än 2-3 stycken, men den rekomenderas ju av andra också så... :)

/G.
kai
Posts: 18
Joined: 17 Jan 2005, 16:39
Location: Sweden

Post by kai »

Låter fortfarande som den får tjuvluft som någon skrev, den får det EFTER luftmassemätaren (i luftens färdriktning) i så fall.
Mr G.
Posts: 33
Joined: 29 Jan 2005, 16:58
Location: Sweden

Post by Mr G. »

Nu skall bilen äntligen vara färdig, Jojo är och hämtar den just nu. Vi får väl se hur länge den håller...

Vi har fyra 5:a GTE:er i teaterkollegiet i Tingsryd och det genomgående problemet med dessa bilar verkar vara elfel och lekage av olika slag, bensitankarna läcker gärna, avgassystemen, insugs- och grenrörspackningarna lika så, men största förtroendeätaren är utan tvekan elfelen, jordkablar hit och dit, tempsensorer, styrboxar, stereos, fläcktar -ja det verkar lite som att det är mer än bara sportigheten som påminner om min gammla Alfa-Romeo Giulietta!

Nästa våg av bilinköp blir antagligen Citroën 2CV eller Land-Rover Defender eller kanske en bankbil! Tacka vet jag rejäla Renault 16!

Nåja, GTE:erna är ju billiga och kul och ju mer man vet vad som skall hållas efter med en modell destå enklare är det att äga dem!

Men personligen tycker jag att den gamla regeln som gällt för italienska bilar som Fiat, Alfa och Lancia verkar ha spridit sig till Renault nu, alltså ju mer extrautrustning och "lyx" destå mer krångel, köp basversionen så får du grundkvalitén som är god och slipper krånglet med det som är medskickat för att bilen skall verka lyxig för nybilsköparen!
Italienska bilar har dock alltid varit oerhört billiga på begagnatmarknaden i Sverige och mycket stryktåliga i sina enklaste verioner, medan 5:a GTE:erna verkar stiga i pris, de följer liksom efter Peugeot 205 GTI:erna.
Nu är vi så pass inkörda på 5:or att det kommer att fortsätta vara GTE:er vi leker med på småvägarna i våra skogar ett tag men senare blir det säkert Alfor istället...

Hoppas bara Jojo får köra ett tag i sin egen GTE nu, han lämnar naturligtvis in min GTE för byte av grenrörs- och insugspackning samt tätning av tanken nu när han hämtar sin, han har ju kört med min ett bra tag nu...
maweric
Posts: 7
Joined: 06 May 2005, 15:52
Location: Sweden

Post by maweric »

Jag har typ samma problem på min volvo 440 turbo.
Tomgång runt 4500rpm
Drar jag ur kontakten till tomgångsmotorn så sänks den till 1100rpm vilket går att sänka ytterligare med tomgångsskruven.

Och spjällpotetiometern klickar och verkar ge rätt värden.
Mr G.
Posts: 33
Joined: 29 Jan 2005, 16:58
Location: Sweden

Post by Mr G. »

Nu avslutar vi den här dockusåpan för er so eventuellt har följt den!


Joël ha hämtat ut sin bil som genomgått den mest grundliga genomgång av elektoniken man kan tänka sig hos Sven-Erik och hans asistenter! Varför den nu går bra vet ingen riktigt besked om men troligen var det ett fabrikationsfel på den nya tempgivaren..!

Nu har den bilen andra startsvårigheter men de beror på att bensinpumpen av någo anledning inte alltid startar, jag har en känsla av att det är ett glapp i eller till de rellä so sitter inknölat under handskfacket, forskning pågår o-engagerat av Jojo själv...

Man kan förstå att han inte blivit någon Renault-entusiast efter denna hans första bils alla struligheter!
Han hoppas på tjänstebil på sitt nya jobb och funderar på ett banklån till en Pluriel..! :I



Fredriks 5:a GTE går som ett skott utan problem! I alla fall efter att startmotorjordningen hade lokaliserats och rengjorts (istället för att startmotorn byttes i onödan som på min bil!) och bilen börjat både ladda och ha självstart igen!
Imorgon skall den besiktigas så vi får väl se hur mycket smolk i glädjebägaren det blir då..? ;)

Han sjunger fortfarande Renault 5´s lovsång, hans GTS går ju som en klocka också med all sin uråldriga teknik!
Men när han får råd blir det nog drömmen Alfa-Romeo som går i uppfyllelse, så han skall nog också få sin beskärda del av Latinbilsbekymmer! ;)



Min egen GTE har jag knappt kört sedan jag köpte den, Jojo har ju i stort sett hela tiden haft den, men den verkar gå hyfsat.

Motorvarvet hänger sig då och då vilket gjorde att vi -numera reflexmässigt!- bytte tomgångsmotor men det visade sig vara något så mekaniskt som gasspjället som kärvar lite. Tanken läcker på vanligt 5:a manér (har vi nu lärt oss!) och grenröret sprack för Joël för någon månad sedan. Nu är den på akutbehandling för att en drivaxel kuggar över (!) vid högersväng, ett fel jag aldrig varit med om eller hört talas om på någon av mina många R16, R4 och Citroëner!

Joëls förtroende för Renault är ju i botten för även med min bil har han ju haft driftstörningar, eller snarare startvägran ideligen! Visst, det berodde på att motorn inte var ordentligt jordad (!) och inte heller startmotorn, samt att laddningsrellät gav upp utan att lampan på instrumentbrädan gjorde mer än blinkade till då och då, sånt som vi nördar tycker är fullt begripligt och förlåtligt på en fransk bil men som ger vatten på tysk- och japanbilsvännernas kvarnar!

Mitt eget förtroende för nyare franska bilar har skakats om ordentligt efter alla turerna med våra GTE:er samt med min Espace, en bekants "fynd", en 19 Chamade för 15 000:- har inte heller bättrat på förtroendet för fransmännens förmåga att bygga moderna chipskärror! :(
Jag går nog tillbaka till R16 och lillcittra igen, rost är lättare att förstå sig på än svikande elektronik, men Espacen måste jag nog stå ut med för jobbets skull...



Slutligen har vi Jimmies GTE!

Lika vit och inbjudande rolig som våra tre andra 5:a GTE:er!
Men han vågar inte lägga pengar på att ta den igenom besiktningen för den var ju billigast av våra GTE:er så hur mycket driftstörningar skall inte den få..! ;I

Han väljer nog att ta över sin fars gamla Volvo 740 istället, vi bor ju på landet så bilarna måste ju fungera tyvärr...



Så. Nu kan ju någon annan lägga in sina mer posetiva erfarenheter av Renaults nyare modeller för er läsare så att bilden blir mindre ensidig!
Vi kommer att fortsätta med våra leksaksbilar ett tag till, men nästa bilköp blir som sagt något annat förmodligen!

Väl mött på vägarna! :) Ser ni en vit 5:a GTE är det förmodligen någon av oss teaterfolk ifrån Tingsryd! ;)
Brum brum, eeeeeeee...!
/Gunnar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

tråkigt att höra alla felen,men allt verkar vara mest slitage,just GTE´n
har mycket problem med tempgivare, och annan reglering. Jag har 2st den första går dåligt som fan om den blir varm, den andra när den är kall,Dessa två har olika styrboxar och vad jag förstått olika funktion på givare och dyl,så båda har antagligen samma fel Tempgivare. Annars går dom som fan.Det du kallar för nyare renaulter är ca 15-20år gammla bilar. Renault har gjort lite fler bilar sedan dess
Post Reply