Laguna, läckage in i kupen hö sida från acc´n ?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
dragonsailor
Posts: 30
Joined: 05 Apr 2005, 13:59
Location: Sweden

Laguna, läckage in i kupen hö sida från acc´n ?

Post by dragonsailor »

Hej

Är spekulant på en Laguna Kombi -98 med acc. Var och tittade på den idag och fann att det var fukt i mattan fram på höger sida. Lossade mattan i framkant och såg att det på mattan var nå´n "blåaktig" fällning. Det rann längs torpeden uppifrån höger någonstans bakom en "fläktkåpa" i grå mjukplast eller så. Tog man mediet på handen blev det kladdigt, men ändå inte, alltså inte som olja som smörjer hela tiden... Det kändes först så, men när det torkar ...jaa, svårt att beskriva, som glykol kanske, men det luktade inte så...

Det sitter en genomföring i torpeden om man tittar framifrån, dock ser man inte den inuti kupén. Kan det vara den som läcker, eller är det dräneringen från acc´n som är tät. Vad kommer ur en sådan dränering ? Vatten eller? Detta var inte riktigt som vatten...

Med hopp om svar!

Mvh D
Bullen
Posts: 18
Joined: 02 Apr 2005, 19:56
Location: Sweden

Post by Bullen »

Kolla så att det inte sitter sk*t å sånt under gallret prexis mellan framrutan å motorhuven, min svärmor had samma problem med en Clio -99, svärfar kolla upp detta....å fann just lösningen.....sk*ten hade alltså täppt till avrinningskanaler typ......(löv å sk*t).
Kolla det, ett tips bara
dragonsailor
Posts: 30
Joined: 05 Apr 2005, 13:59
Location: Sweden

Post by dragonsailor »

Okej, nu är bilen en bit från mig o jag åker inte tillbaka för att kolla detta om det är igensatt i dräneringen eller i akvariet.
Jag pratade däremot med en kompis som är kyltekniker. Han sa direkt att det är kondensorn som läcker lite. Man har då hällt i ett blått spårämne, (kan vara andra färger också) för att se var det läcker, och detta blåa hittade jag alltså inunder mattan och på torpeden bakom ip´n. Vad kostar det att byta kondensor till ac´n? Någon som har koll...???

Känns klart tveksamt att köpa en bil som endast är 7 år gammal, har gått 11500 mil och ac´n är redan kass.

Mvh D
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det är väl priset som avgör.. nu kanske du kan pruta 15.000:- [;)]
dragonsailor
Posts: 30
Joined: 05 Apr 2005, 13:59
Location: Sweden

Post by dragonsailor »

Jo, visst blir det billigare, men jag vill isåfall ha jobbet gjort på en auktoriserad verkstad med kvitto o hela baletten. Om man nu skall ut med den kommande familjen, vilket är tanken med bilköpet, så får ju grejorna fungera ordentligt. Säljaren tjötar (från Gbg) om hans kompis som jobbar på bilia o som sa det ena o det andra, bl a att 1)om det läcker lite från ac´n så fungerar den inte, och 2) om det läcker skall färddatorn varna.

Om 1) vet jag inget, ty jag är inte kyltekniker till proffessionen
Om 2) tror jag att färddatorn inte varnar om ac´n läcker. Det är nämligen inget säkerhetsrelaterat fel, såsom öppna dörrar, lossknäppta bälten, trasiga lampor, låg spolarvätska och lågt oljetryck... etc...

Som bilägare har man heller inte möjlighet att själv fylla på kylmediet då det ju skall göras under kontrollerade former. Det är väl också en anledning till att färddatorn inte varnar för läckage... eller har jag fel?

Mvh D
(Saabingenjören)

Ge mig gärna synpunkter o funderingar, det börjar bli intressant tycker jag... :-)
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Att färd datorn varnar för acn är paj har jag aldrig hört talas om.[?] Har haft paj ac på både Laguna II och megane det har aldrig varnats för något. Om det är kondensorn kostar det ca 10.000:- på verkstad, med allt jobb.
dragonsailor
Posts: 30
Joined: 05 Apr 2005, 13:59
Location: Sweden

Post by dragonsailor »

Okej, då är det som jag misstänkte.
Är inte så high på AC/ACC, men däremot Saabs dörrhandtag :-)

Då kan man ju direkt dra av den kostnaden på priset, men ännu hellre vill jag som sagt ha jobbet gjort på auktoriserad verkstad med kvitto. Jag ringer nu runt för att få ett exakt pris på Renaultverkstäder, men nu har jag ju din fingervisning om 10.000 :-

Jag bytte värmepaketet i min gamla audi 80 -88 för några år sedan. Det tog flera dagar, och gårdsplanen var överöst med IP, luftutsläpp, luftkanaler, knappar o sladdar o gud vet allt. Man förstår att det kostar ...
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Japp, jag skulle göra en deal att bilen lämnas in, när allt är fixat drar ni av det.. Är bilen fin annars kan det ju bli en pärla [;)]/Christer
dragonsailor
Posts: 30
Joined: 05 Apr 2005, 13:59
Location: Sweden

Post by dragonsailor »

Jo, det är just det, bilen är trots allt fin, ingen rost, nå´n liten buckla och den är ju sedan billig i drift, låg skatt o drar inte så farligt. Det blir nog så att vi drar av på budet vad en reparation kostar o lämnar in den själva. Känns bäst så, då har vi kontroll över vad som händer...

Tack för bra tips o funderingar!

Mvh D
Post Reply