Törstig Renault trafic -91

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
nordsten
Posts: 7
Joined: 03 Apr 2005, 20:58
Location: Sweden

Törstig Renault trafic -91

Post by nordsten »

Tjenare,

Köpte en trafic häromveckan, och personen som jag köpte den av sa att den gick lite fett direkt när man startar den, njaa, 52 liter soppa på 23 mil. Tycker nog att den går ganska fett hela tiden [:D]
Den ryker som en gammal diesel merca när man gasar till.

Jag förmodar att detta beror på att det är någon givare som säger att motorn är kall hela tiden,
Är det någon som har värderna för givarna i motorn, för tempgivarna för kylvattnet och luft givarna.

Eller är det någon som har någon annan ide om vad det kan vara för fel.

Först trodde jag att det var spridarna som inte stängde helt, så jag kopplade bort strömkablarna till dom och testade att starta men då ville den inte, så dom verkar ok.

Snälla hjälp mej så att jag kan transportera min cross till banan lite billigar och lite mer lagligt. den är inte besiktigad, det är nog ingen ide just nu med tanke på all soppa som sprutas ut ur avgassystemet [:o)]

Tack på förhand för alla tips som förhoppningsvis kommer här nedan.[:)]
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Det enklaste först; har du kollat luftfiltret?
nordsten
Posts: 7
Joined: 03 Apr 2005, 20:58
Location: Sweden

Post by nordsten »

Ja jag kollade det och det såg sjysst ut, rengjorde det lite, jag tog bort insugnings slangen också och testade utan hela filterburken men ingen skillnad.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

nordsten
Posts: 7
Joined: 03 Apr 2005, 20:58
Location: Sweden

Post by nordsten »

Tyvärr ingen hjälp med den länken, jag kontaktade den killen som hade dom problemmen, alltså samma som mej, men han hade inte fått någon ordning på det och lagt ner sökandet, men jag vet att detta felet är något enkelt, om någon där ute i den stora vida världen kanske har värderna på givarna som styr insprutningen så är jag nästan säker på att jag hittar felet.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Dennis har plöjt igenom lite verkstadslitteratur:

Vet inte vilken motor du har, men finns tydligen bara 2 insprutare som det kan vara; J7T 780 och J7T 600.
Här följer data:

<b>Vattentempgivare:</b>
J7T 780 Temp 20 grader C 0,28-0,30 kiloohm
80 grader C 0,38-0,40 kiloohm
J7T 600 Temp 20 grader C 3,06-4,04 kiloohm
80 grader C 0,30-0,37 kiloohm

<b>Lufttempgivare:</b>
J7T 780 Temp 20 grader C 0,28-0,30 kiloohm
40 grader C 0,31-0,33 kiloohm
J7T 600 Temp 20 grader C 3,06-4,04 kiloohm
40 grader C 1,31-1,60 kiloohm

J7T 600 har justerbar belastningspotentiometer vid gasspjället som måste ställas in med Renaults servicedator XR25.
(Ta fram rätt insprutningskort till XR25:an. Tryck #17. Läs av värde och reglera in värdet. Ska vara procentuellt värde 2-15 när gasen är släppt. Värde vid fullt öppen gas 230-255.

J7T 780 har ej belastningspotentiometern, men spjällägeskontakt. Du ska höra ett klick när spjälläget kommer till sitt viloläge. (förmodligen klick åt andra hållet också, men det spelar mindre roll.)

<b>Bränsletryck:</b>
2,5 bar +-0,2 i styrtryck både på J7T 780 och J7T 600.
3,0 bar +-0,2 i systemtryck både på J7T 780 och J7T 600.

<b>Tändlägesgivare/Svänghjulsgivare/Dödpunktsgivare:</b>
ca 200 ohm 1 mm +- 0,5 fårn svänghjulet.
Du bör inte ha fel där, då skulle den inte gå.

<b>Insprutningsresistans:</b> 14,5 ohm

Hoppas det kan hjälpa dig, så du får ordning på det! Lycka till!
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Dålig lambdasond kan tydligen också öka törsten utan att det blir andra symptom än sot, iallafall på Volvobilar...
Går den att kolla med multimeter? Min r19 ligger precis på lambda-gränsen vid besiktningen
nordsten
Posts: 7
Joined: 03 Apr 2005, 20:58
Location: Sweden

Post by nordsten »

Skulle felet kunna vara att bränsle pumpen pumpar för mycket så det blir ett för högt tryck i slangarna så den sprutar in för mycket bränsle? Fast den går ju jätte fint i gången, förutom att man hör att den får för mycket vid tomgång, den står och bluddrar lite, om det skulle vara övertryck i soppa slangen så borde väl motorn gå dåligt eller?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />Dålig lambdasond kan tydligen också öka törsten utan att det blir andra symptom än sot, iallafall på Volvobilar...
Går den att kolla med multimeter? Min r19 ligger precis på lambda-gränsen vid besiktningen


<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
lamdavärdet på besiktningen är inget värde på lamdan..
nordsten
Posts: 7
Joined: 03 Apr 2005, 20:58
Location: Sweden

Post by nordsten »

Hejsan, Tänkte bara meddela att jag har löst problemmet nu, det visade sig att det sitter en Autmosfärsgivare i bilen som mäter lufttrycket, och slangen som gick till den var sprucken så bilen trodde typ att jag var uppe i alperna och körde, Så nu går den som en klocka igen, men tack för alla förslag ändå.

MVH

Peter
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Va bra !

Och bra att du berättar vad felet var så att man kan ta nytta av detta forum en annan gång.
Post Reply