megane som drar till vänster + trög servo

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
username
Posts: 16
Joined: 10 Apr 2005, 16:42

megane som drar till vänster + trög servo

Post by username »

Hej!
Jag har köpt en megane -98 som gått 16000. Den har börjat dra till vänster. ibland mer och ibland känns det nästan som den drar lite åt höger. Servon känns trög men den låter som den jobbar.. I hjulhuset vänster fram har en orange kabel gått av och i änden på den sitter en kabelsko (rund svart sak) som jag inte kan se vart den ska sitta.
Jag har nyligen gjort motortvätt men märkte inget direkt efter det..
Det känns inte som om det skulle vara hjulinställningen utan snarare något fel på servon..

Är det någon som har en aning eller vet vad den oranga kabeln är till för?????
Tacksam för svar eller bara funderingar!
Roger
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Kabeln är antagligen till slitagevarning för bromsbeläggen om den hänger ute vid hjulet. Proppen ska sitta i ett hål i ett bromsbelägg, när det nöts ner så får proppen kontakt med bromsskivan och bromslampan tänds. Helt onödig pryl om du själv kollar bromsarna emellanåt.
Att bilen drar snett beror ofta på att styrlagren kärvar. Det sitter kullager ovanför (på vissa modeller under) spiralfjädrarna för att fjädrarna inte ska streta emot när man styr. När lagren kärvar händer precis detta... Tätningarna på lagren är rätt klena på detta fabrikat, saltvattnet kryper in och lagren rostar. Lite jobbigt att byta, fjäderbenen måste monteras isär...
username
Posts: 16
Joined: 10 Apr 2005, 16:42

Post by username »

Tackar för det otroligt snabba och utförliga svaret.
Ska kolla lagret..
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Jag har en '97a och den drar lite åt höger vid acceleration..
Man får hoppas att det räcker med att göra en hjulinställning?
Däcken som sitter på är ganska slitna & skall bytas inom kort.
Främre hjullagren byttes för ett tag sen och har max rullat 200 mil.
Har det något med styrlagren att göra?
Borde de inte ha märkt eller påpekat det på verkstaden i så fall? (Jag är inte så kunnig inom området..)
username
Posts: 16
Joined: 10 Apr 2005, 16:42

Post by username »

Tackar Erik R19 bytte lagren idag och det löste problemet. Båda lagren var helt slut det var bara kex kvar av dom. De kostade 230 kr styck på autoexperten.. Bytet var ganska lätt (2 timmar) och jag är knappt normalhändig.

Johan, jag vet inte om det kan vara styrlagren. Verkstaden märker inte det om de inte kör en sväng med bilen för det syns inte.
Johan om du bytt hjullagren ska du göra en hjulinställning efter, det borde som du säger vara det felet....


Tackar Erik r19
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Tack "username" och Renée :)
Jag lämnar in bilen för en hjulinställning och om det inte hjälper vet jag ju nu vad som förmodligen ska göras.

Förresten, Renée fick du mitt mail?
http://www.16v.se/misc/compare2.jpg [:p]
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fuzzion</i>
<br />Förresten, Renée fick du mitt mail?
http://www.16v.se/misc/compare2.jpg [:p]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Himla glädjande att se att hon har återuppstått din pärla! [:p][:)][^] Då hoppas jag vi ses på lite träffar framöver!
Och ja, fick mailet men har varit dålig på att få iväg svar[:I], tills ikväll, för nu har du ett jättemail i lådan! [:D]
Post Reply