Renault Megané Coupé

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Tedd
Posts: 2
Joined: 05 Apr 2005, 19:47
Location: Sweden

Renault Megané Coupé

Post by Tedd »

Hejsan!

Jag är just i färd med att köpa en beg. Megané Coupé 1,6e årsmodell 1996-framåt. Jag skulle vara tacksam för någon fiffig länk med tekniska specifikationer för de olika årsmodellerna, eller en fiffig förstå-sig-på:are.

Exempelvis har en Megané Coupé 1,6e 1996 en litet märke på vänster framskärm som avslöjar att det är en 16v, vilket innebär två kamaxlar. I själva verket är bilen en 8v, alltså med en kamaxel. Denna modell är registerad för 66 kW och 90 hk. Dock är 150 hk-versionen med 2,0 liters motor en 16v.

När började Renault med 16v 1,6 Coupé, om de överhuvud taget hade någon?

Vänligen,

Ted Kronvall
Helsingborg
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Hallo!
Här finns det lite info tror jag.
http://www.coupe-club.co.uk/
Annars vet säkert "miss Mégane" en hel del om modellen.

Coupén är en mycket trevlig bil! Lätt att bli helt såld på den [:I][:p][:p][:p]
CLIO 16V SWEDEN
Posts: 86
Joined: 08 Dec 2003, 12:16
Firstname: ercan
Surname: mamudovski
Location: malmö

Post by CLIO 16V SWEDEN »

:)
Last edited by CLIO 16V SWEDEN on 05 Apr 2006, 22:45, edited 1 time in total.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Hej!

Lite data...
Mégane coupé phase 1 (1996-1998/99):
Motoralternativ:
* 1.6e: Max.effekt 90 hk vid 5000 varv, Max.vrid: 137 Nm vid 4000 varv, 0-100 km/h på 11,3 sek, Topphastighet 187 km/h
* 2.0 16V: Max.effekt 150 hk vid 6000 varv, Max.vrid: 185 Nm vid 4500 varv, 0-100 km/h på 8,6 sek, Topphastighet 215 km/h

Mégane coupé phase 2 (1999-2001):
* 1.6 16V: Max.effekt 110 hk vid 5750 varv, Max.vrid: 148 Nm vid 3750 varv, 0-100 km/h på 9,6 sek, Topphastighet 198 km/h
* 2.0 16V IDE: Max.effekt 140 hk vid 5500 varv, Max.vrid: 200 Nm vid 4250 varv, 0-100 km/h på 8,6 sek, Topphastighet 213 km/h.
Denna modell kom i princip inte i Sverige, och är ganska ovanlig även ute i Europa.

Uppgifterna är hämtade från Renaults försäljningsbroschyrer.

Emblemen bakom främre hjulhuset brukar vara (om de inte är borttagna eller "dekaltrimmade"):
Phase 1: 1.6e eller 16V (=2.0 16V, 150 hk)
Phase 2: 1.6 16V eller 2.0 ide (har jag för mig, har sett så få av den modellen.)

Elmotorerna till bakrutorna är inte helt ovanligt att de strular. Behövs oftast inte bytas, utan brukar räcka med en lödning när man demonterat motorerna.

Mégane coupén är en helt underbar bil, tycker iaf jag. Har haft kontakt med en hel del Mégane coupé-folk under mina snart 8 år som lycklig Mégane-ägare och jag minns inte att jag hört någon av dem som INTE gillat sin bil. Snarare att de blivit lite mer eller mindre småtokiga och totalkära i sin bil, precis som jag... [;)][:D]

Kmfdm har en 1.6 16V (phase 2) så hon har koll på hur den är. Jag har en 2.0 16V (phase 1) och har mer koll på den.

Hoppas du fått svar på vad du ville. Har du fler frågor är det bara att hojta till så ska vi försöka få fram lite bra svar. [:)]

Lycka till med bil-shoppandet! [:)][^]
CLIO 16V SWEDEN
Posts: 86
Joined: 08 Dec 2003, 12:16
Firstname: ercan
Surname: mamudovski
Location: malmö

Post by CLIO 16V SWEDEN »

............
Last edited by CLIO 16V SWEDEN on 05 Apr 2006, 22:36, edited 1 time in total.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Clio 16V: Vad är ändrat på din Mégane eftersom du har så mkt mer pulver? (förutom demolerad huv då förstås [;)][B)]) Från 215 til 245 är ju rätt stor skillnad.
Siffrorna jag angav är Renaults egna från försäljningsbroschyrerna.

När jag körde original 150 hk Mégane coupé med original 16" så toppade den 220 km/h, men det kan tydligen diffa lite beroende på fälgdimension.

Min Mégane har aldrig varit original i min ägo, men går bra gör hon iaf! [:p][^] Själv upplever jag lite att det är "mycket motor kvar i slutet på växellådan". Finns tydligen en annan 5:e växel, men ändrar man på det tappar man väl förmodligen någon annanstans. Och heller bra acc än hög toppfart. Jag blev av med kortet rejält och då höll jag mig ändå under 200, så över 200 har jag ingen nytta av... [;)][:D] Acceleration är jag dock svagare för... [:p]
CLIO 16V SWEDEN
Posts: 86
Joined: 08 Dec 2003, 12:16
Firstname: ercan
Surname: mamudovski
Location: malmö

Post by CLIO 16V SWEDEN »

.........
Last edited by CLIO 16V SWEDEN on 05 Apr 2006, 22:37, edited 1 time in total.
CLIO 16V SWEDEN
Posts: 86
Joined: 08 Dec 2003, 12:16
Firstname: ercan
Surname: mamudovski
Location: malmö

Post by CLIO 16V SWEDEN »

.........
Last edited by CLIO 16V SWEDEN on 05 Apr 2006, 22:37, edited 1 time in total.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Skönt att det löser sig med huven...
Måste säga att det låter lätt mysko med din Mégane... Vad börjar ditt chassinr på? DA0F eller DA0H?
Är det en 90-hk ska den vara reggad som DA0F och om det är 150hk ska den heta DA0H. Detta är inget som Renault skulle kringgå, utan isf har det skett förändring på bilen efteråt av någon ägare.

Låter osannolikt att de förändringar du nämner skulle göra sådan skillnad. Med sportluftfilter, bytta kamaxlar, modifierad tändning, extraktorgrenrör, sportkat, 2,5" avgasrör gör min Mégane (DAOH, även reggad så, och tidigare testbil åt & trimmad av Renault Sport) ändå inte mer än strax över sisådär 215 med 17", kanske blir något mer på mätaren med orignal 16". Fast tycker iofs det räcker gott. (Jag vill ha gott om väghållning för att åka undan ordentligt.)
Min är också sänkt (HR-fjädrar) så luftmotstånd bör inte göra någon skillnad.

Är din lättad? Kolfiberkaross? [;)][:D] Min är väl snarare nertyngd [;)] med AC, tungt Remus-utblås, div. plastbitar här & var... Men det borde ju ändå inte göra 30 km skillnad i toppfart [;)]

Well, well, har inte en aning vad som kan ha gjorts med din Mégane. Antingen har din hastighetsmätare fått glädjefnatt, eller har du haft tur och fått tag på en Mégane som trimmats av en sann trollkarl! [;)][:D]
Försök få tag på tidigare ägare, även innan den du köpte av och fråga. Sådan info finns i Bilregistret. Om den är importerad från Tyskland brukar det stå på tyska Fahrzeugbrief, tror Vägverket sparar sådan info, när man registreringsbesiktat. Andra land vet jag inte.

Ang. kat: Du har inte funderat på att shoppa sport-kat?

TED: Har det blivit någon Mégane än? [:p]
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by CLIO 16V SWEDEN</i>
<br />vet ej vad som är gjort i min men den går så j-vla bra
k&n luftfilter
förra ägaren sa att från katten o bakåt så var det gjort speciallt till min bil (vilket jag inte tror på) och en simons dämpare
och den är sänkt med JR fjärdrar
så varför den kör så snabbt vet jag inte och jag har också 16"

huven fixas till imorn och låset så den är som ny

jag vill ta bort katten men vågar inte riktigt, är rädd så något illa händer med bilen
nån som gjort detta?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">avgaserna är ganska dumma så dom vet inte om dom åker igenom en katt eller inte ,och motorn vet inte om det sitter någon på bilen...jag tyckte det gjorde skillnad på en 5gte,men jag behöver ju heller inte bry mig om att den funkar eller inte eftersom den inte behöver funka på en så gammal bil...
CLIO 16V SWEDEN
Posts: 86
Joined: 08 Dec 2003, 12:16
Firstname: ercan
Surname: mamudovski
Location: malmö

Post by CLIO 16V SWEDEN »

,,,,,
Last edited by CLIO 16V SWEDEN on 05 Apr 2006, 22:37, edited 1 time in total.
CLIO 16V SWEDEN
Posts: 86
Joined: 08 Dec 2003, 12:16
Firstname: ercan
Surname: mamudovski
Location: malmö

Post by CLIO 16V SWEDEN »

....
Last edited by CLIO 16V SWEDEN on 05 Apr 2006, 22:43, edited 1 time in total.
Tedd
Posts: 2
Joined: 05 Apr 2005, 19:47
Location: Sweden

Post by Tedd »

Tack för den uttömmande informationen "Miss Megané"!

Nej, än så länge inget köp. Själv är jag precis fyllda 18 bast och är efter uppskrivning men före uppkörning, och känner att jag har ganska bråttom att få tag i en bra manuellväxlad bil eftersom vi i familjen endast har en Audi A6 2,8 Aut. Min far däremot, som står för de likvida medlen påpekar att vi har gott om tid att hitta rätt bil. Jag protesterar inte, jag är glad för vad än jag får (låna).

Än så länge har vi tittat på två Megané Coupé;

Megané Coupé 1,6e 1996. Solrosgul, textilklädsel, 9700 mil och kasettradio.
Pris; 55 000 kr. - hade ej bråttom att få den såld, skrattade ut vår prutning enligt marknadspris på 40 000 kr. - INGEN AFFÄR

3400 kr/år helförsäkring.
Snygg och väldigt trevlig bil i fint skick, dock ganska orkeslös i accelerationerna.

Megané Coupé 2,0 16v 1997. Pärlsvart, textilklädsel, 5700 mil och kasettstereo. 16" orginalfäljar, inga vinterdäck.
Pris; 74 800 kr - "KLIPPET" hos Bildeve, sänkt från 79 900 kr. Vi erbjöd 65 000 kr, men gavs kalla handen av den barske bildeveförsäljaren. Inte ens förhandlingsbart en krona. Ganska egendomligt.

4600 kr/år helförsäkring.
Väldigt fin och körglad bil, ett tiotal små stenskott på huven. Pigg som fan!


Vi har en kontakt på Volvo, som är mekaniker och ger oss råd och tips inför köp av Volvo/Renault. Han säger att reparationskostnader på 2,0-version kan bli dyra eftersom den motorn ej längre tillverkas. Vad tror ni om detta? Pappa undrar om Coupén är krocksäker?

1) Vad kan vi göra för att förhandla till oss ett bättre pris på den svarta 2,0 Coupén?
Hur ska vi förhålla oss gentemot Bildeve, och vilka argument biter?

2) Andra tips inför motorval?

3) Hur ser det ut med fel och kostnader enligt era erfarenheter kring Coupé 2,0 resp. 1,6e?

Tacksam för svar,
Ted Kronvall
Helsingborg
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by CLIO 16V SWEDEN</i>
<br />min är reggat som 80kw
men de står reggad som DA0H
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Mkt märkligt... Borde stått 108 kW. Är den privatimporterad?
Ang. sportkat, jag har för mig att det inte var så dyrt. Har för mig den köptes från Raka Rör eller någon firma som de samarbetade med...
Vore kul & se din Mégane någon gång. Du får ju pallra dig iväg till någon träff![:)]
& se för bövelen till att du med den toppfarten håller dig på vägen också! [;)][:D] Vore dumt & göra mos av en sådan liten mysig raket! [8D]
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by CLIO 16V SWEDEN</i>
<br />jag älskar min bil går som ett j-vla skott
215km i timmen no way här gäller 245km i timmen
8.6 ingen chans snarare mer eller mindre 7 sek blåste bort från en 328 bmw e36
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">245 vad varvar den då ? det är mätarn ut...kanske sitter 13 tummare på.och 10000 varv..
Post Reply