Däckdimension

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ultraz

Däckdimension

Post by ultraz »

Köpte nya (beg) fälgar till min Renault 5 GTE som är på 15" samt 20cm breda (8"?).

Någon som på rak arm kan säga vilken däckdimension jag kan ha på 8" breda fälgar smalaste respektive bredaste?
Tror jag kan få på 195 utan att modda skärmar osv men skulle det gå på en 8" bred fälg?

Tacksam för hjälp...
tompa

Post by tompa »

det skulle nog se gött/coolt ut med 195/45-15 på en 5:a.

På pappas 8x17 så är det 225or.Med 195or på 8" så blir det "tyskstuk" och det blir snyggt (tycker iallafall jag)
ultraz

Post by ultraz »

Nu till nästa problem med mina fälgar.

Kåpan över centrumbulten är för stor för att fälgen ska gå på.

Går detta att lösa med ngn form av spacers som konverterar till mindre "centrumhål" eller måste man fräsa ur fälgen på ngt sätt?

Tacksam för hjälp...
Perka

Post by Perka »

Hej...
Tror tyvärr att de enda är att svarva ur fälgen... skulle nog föredra att svarva för att få hålet runt å så.. visst klart du kan fräsa typ med ett Arborrverk elle liknande.. elle om du har tillgång till CNC.fräs är ju perfa..

Lycka till!!
Perka
Perka

Post by Perka »

Får lägga till lite till förra inlägget.. visst går de sätta på spacers.. men annan centrumdiameter.. om man kan specra ut däckena vill säga utan att de tar i skärmarna...
Lycka till!!

perka
ultraz

Post by ultraz »

Någon som vet ad det skulle kosta att svarva ur fälgarna eller vart man kan få tag på spacers med mindre centrum?
ultraz

Post by ultraz »

En liten fundering bara.

Skulle jag inte kunna ha en spacer som passar på centrum samt flyttar ut fälgen och konverterar till pinbultar?

Alltså en spacer som inte har ngt centrum att hänga fälgen på utan pinbultar istället så ja drar fast fälgen med muttrar...?
Perka

Post by Perka »

Tja igen
Har tyvärr inte koll på va de kostar att svarva ur en fälg... om du har nån yrkesskola men Tex industriprogram så kan du kanske prata snällt med dem.. Annars kolla med de lite mindre mekaniska värkstäderna..
En REN gissning är väl kanske 200:- per fälg eller nått men som sagt beror på var.. osv.

Sen de där med Spacer uten centrum.. hum att få pinnbullt är nog inga problem vet dock inte hur de funkar utan centrum.. kanske nån annan själ som har bättre koll på de än mig.
Annars kan du nog ta en tur ner till din lokala däcknisse å prata med honom.. Han borde kunna bistå med lite tips å info..

Lycka till!!

Perka
(CLIO Rsi.. måste prova på RS bana[}:)])
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

problemet är väl att få plats med fälgarna, om du sätter spacers på 8 tum breda fälgar...
ultraz

Post by ultraz »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br />problemet är väl att få plats med fälgarna, om du sätter spacers på 8 tum breda fälgar...
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Rennis kommer att få lite "bulligare" utseende och lite tunnare skärmar i sommar [;)]
Har ju lite tid att pyssla med Reanulten i sommar när Lancian är klar [^]
Post Reply