Renault 5 -82

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
skold79

Renault 5 -82

Post by skold79 »

Hej!

Har ett smärre startmotor problem i våran underbara bil. För ett tag sedan när vi skulle starta bilen så lätt det som om batteriet tog slut när vi försökte dra igång bilen. Alltså den gick långsamare och långsamare för varje varv motorn drog runt. Till slut drog inte ens start motorn. nu klickar det inte ens när man vrider på nykeln. relä:t verkar fungera.

Någon som vet hur man får bort startmotorn och vilkethåll (uppifrån eller nerifrån som är lättast) som är att föredra? Har börjat att lossa förgasare och grenrör för det verkar mest naturligt.

Någon som har tips eller ideér ???

Vill gärna lägga lite tid på bilen då den har - i protokollet sedan 3 år. =kanon skick i övrigt. /ds
Norden
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström

Post by Norden »

Jag har för mig att då jag skruvade R5 plockade jag startmotorn uppåt, det var dock allt annat än enkelt. Knappt jag minns hur det ser ut i en helt standard om den nu är det? Har bara erfarenhet av Cup-bilarna och där kanske finns lite mer utrymme, plockade då startmotorn utan att skruva väck grenrör/insug.
Händer av storlek mindre är att föredra ;-)

Du har kollat kablar och så vidare? Vi brände upp en startmotor då strömkabeln inte klarade av effekten.

Lycka till!
Bengt

Post by Bengt »

Här har du en bättre lösning ta lös motorfästet (gummikudde ) nere vid ramen sedan hissar du mot och låda uppåt ,då har du rena himelriket med plats att ta bort så väl fästet som går över startmotor och startmotor.((DETTA Gäller Stål musen bilarna ))
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Bara en enkel fråga. Du har kollat så det inte är batteriet som är dåligt/slut/trasigt ? =)

Annars är det bara att önska dig lycka till med skruvandet =)
skold79

Post by skold79 »

Tack för alla tips skall lyfta motorn imorgon. håll tummarna ;)
Post Reply