Glapp i styrningen på Clio 16v -91
Moderator: Forumpolisen
Glapp i styrningen på Clio 16v -91
Tjena,
jag och polarn köpt nu i veckan varsinn Clio 16v.
Båda 91:or och båda blåmetallica [:D]
Bilarna är besiktade nyligen, men ändock finns det glapp u styrningen. Vad är det som är fel? Alla leder och stag är ju friska då min iaf var besiktad för två veckor sedan u.a.
Mankan alltså vrida ratten liiite fram och tillbaka utan att det händer något sedan börjar det svänga[:)]
Mvh Tomas
jag och polarn köpt nu i veckan varsinn Clio 16v.
Båda 91:or och båda blåmetallica [:D]
Bilarna är besiktade nyligen, men ändock finns det glapp u styrningen. Vad är det som är fel? Alla leder och stag är ju friska då min iaf var besiktad för två veckor sedan u.a.
Mankan alltså vrida ratten liiite fram och tillbaka utan att det händer något sedan börjar det svänga[:)]
Mvh Tomas
-
- Posts: 271
- Joined: 05 Feb 2003, 17:07
- Location: Sweden
- Contact:
kan vara 2 saker.
1. minst troligt ,i styrväxeln så sitter det en led oxå som kan börja glappa eftersom men troligen är det inte denna, men kollast lätast med och hålla i styrleden och styrväxeln och jucka och se om det rör sig.
2. Troligast fjäderbens lagring.brukar glappa iaf på min femma.lyft upp bilen och jucka i hjulet ner och upp så ser du(känner) om det behöver bytas.
3. kan även vara ett hjul lager, hyffsat vanligt på en Fransk bil[:)]
1. minst troligt ,i styrväxeln så sitter det en led oxå som kan börja glappa eftersom men troligen är det inte denna, men kollast lätast med och hålla i styrleden och styrväxeln och jucka och se om det rör sig.
2. Troligast fjäderbens lagring.brukar glappa iaf på min femma.lyft upp bilen och jucka i hjulet ner och upp så ser du(känner) om det behöver bytas.
3. kan även vara ett hjul lager, hyffsat vanligt på en Fransk bil[:)]
På min clio16v -91 hade jag världens glapp i ratten, ändock allt var OK på besiktningen. Vartenda led var OK.
Lämnade in den på en verkstan.... styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.
Så när man rattade slog rattstången åt vänster/höger innan den grep in i styrväxeln. Killen på verkstan stoppade in några bitar rundstång i bussningen och förankrade det på något vis (riktigt hemmapatent).
Fick riktig F1-styrning efter detta.
Pris 300 kr för att fixa problemet.
FM
Lämnade in den på en verkstan.... styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.
Så när man rattade slog rattstången åt vänster/höger innan den grep in i styrväxeln. Killen på verkstan stoppade in några bitar rundstång i bussningen och förankrade det på något vis (riktigt hemmapatent).
Fick riktig F1-styrning efter detta.
Pris 300 kr för att fixa problemet.
FM
Skulle gärna med höra om fler haft detta problem med glapp i styrningen på Clio 16V. Hade en tidigare som glappade mer o mer. Trodde att detta då berodde på att jag haft för breda fälgar o däck på bilen! 205/40-17" Men va o testade en annan igår för eventuellt köp! Då märkte jag samma sak på denna bilen nästan värre. Och på denna bilen hade det bara suttit orginal fälgar! Någeon som vet om detta blir kostsamt???
Styrväxeln var rätt slut på min R19 -90 (inget servo) efter 20000 mil. Original styrväxel skulle ha kostat nästan 5000, hittade renoverad hos Autofrance för ca en fjärdedel
Vilken kass konstruktion! Kuggstången av härdat stål löper i ett hus av aluminum/zinkgjutgods utan några som helst bussningar. Självklart glappas hålet upp så kuggstången börjar röra sig i sidled eftersom styrstaget ansluter i typ 10 grader vinkel till kuggstången. Det gav inte så mycket glapp men flex så att bilen blev oerhört vind och spårkänslig
Servo-versionerna kanske är bättre?
Bussningen på styrstången är antagligen en "gå sönder vid krock"-historia så undvik att låsa den för hårt ... [:0]
Vilken kass konstruktion! Kuggstången av härdat stål löper i ett hus av aluminum/zinkgjutgods utan några som helst bussningar. Självklart glappas hålet upp så kuggstången börjar röra sig i sidled eftersom styrstaget ansluter i typ 10 grader vinkel till kuggstången. Det gav inte så mycket glapp men flex så att bilen blev oerhört vind och spårkänslig
Servo-versionerna kanske är bättre?
Bussningen på styrstången är antagligen en "gå sönder vid krock"-historia så undvik att låsa den för hårt ... [:0]
Benny i Helsingborg, adress hittar du på www.autofrance.se
Billiga delar o bra service!
Men kolla först var det glappar, det kan ju vara många olika saker...
Billiga delar o bra service!
Men kolla först var det glappar, det kan ju vara många olika saker...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Clio16V</i>
<br />På min clio16v -91 hade jag världens glapp i ratten, ändock allt var OK på besiktningen. Vartenda led var OK.
Lämnade in den på en verkstan.... styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.
Så när man rattade slog rattstången åt vänster/höger innan den grep in i styrväxeln. Killen på verkstan stoppade in några bitar rundstång i bussningen och förankrade det på något vis (riktigt hemmapatent).
Fick riktig F1-styrning efter detta.
Pris 300 kr för att fixa problemet.
FM
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
(styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.)
vart sitter den bussningen inne i bilen eller under? altså hur kommer jag bäst åt den?
<br />På min clio16v -91 hade jag världens glapp i ratten, ändock allt var OK på besiktningen. Vartenda led var OK.
Lämnade in den på en verkstan.... styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.
Så när man rattade slog rattstången åt vänster/höger innan den grep in i styrväxeln. Killen på verkstan stoppade in några bitar rundstång i bussningen och förankrade det på något vis (riktigt hemmapatent).
Fick riktig F1-styrning efter detta.
Pris 300 kr för att fixa problemet.
FM
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
(styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.)
vart sitter den bussningen inne i bilen eller under? altså hur kommer jag bäst åt den?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vette69</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Clio16V</i>
<br />På min clio16v -91 hade jag världens glapp i ratten, ändock allt var OK på besiktningen. Vartenda led var OK.
Lämnade in den på en verkstan.... styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.
Så när man rattade slog rattstången åt vänster/höger innan den grep in i styrväxeln. Killen på verkstan stoppade in några bitar rundstång i bussningen och förankrade det på något vis (riktigt hemmapatent).
Fick riktig F1-styrning efter detta.
Pris 300 kr för att fixa problemet.
FM
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
(styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.)
vart sitter den bussningen inne i bilen eller under? altså hur kommer jag bäst åt den?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Genom att montera bort hela rattstången gjorde det på min och bytte staget som går från rattstången till styrväxeln sitter nämligen en gummibussning i det staget och då blir det som du beskriver.
Kan vara lite problem att få loss staget för det sitter på pressat på rattstången i splines tog någon timme för mig att byta.
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Clio16V</i>
<br />På min clio16v -91 hade jag världens glapp i ratten, ändock allt var OK på besiktningen. Vartenda led var OK.
Lämnade in den på en verkstan.... styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.
Så när man rattade slog rattstången åt vänster/höger innan den grep in i styrväxeln. Killen på verkstan stoppade in några bitar rundstång i bussningen och förankrade det på något vis (riktigt hemmapatent).
Fick riktig F1-styrning efter detta.
Pris 300 kr för att fixa problemet.
FM
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
(styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.)
vart sitter den bussningen inne i bilen eller under? altså hur kommer jag bäst åt den?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Genom att montera bort hela rattstången gjorde det på min och bytte staget som går från rattstången till styrväxeln sitter nämligen en gummibussning i det staget och då blir det som du beskriver.
Kan vara lite problem att få loss staget för det sitter på pressat på rattstången i splines tog någon timme för mig att byta.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by aspen</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vette69</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Clio16V</i>
<br />På min clio16v -91 hade jag världens glapp i ratten, ändock allt var OK på besiktningen. Vartenda led var OK.
Lämnade in den på en verkstan.... styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.
Så när man rattade slog rattstången åt vänster/höger innan den grep in i styrväxeln. Killen på verkstan stoppade in några bitar rundstång i bussningen och förankrade det på något vis (riktigt hemmapatent).
Fick riktig F1-styrning efter detta.
Pris 300 kr för att fixa problemet.
FM
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
(styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.)
vart sitter den bussningen inne i bilen eller under? altså hur kommer jag bäst åt den?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Genom att montera bort hela rattstången gjorde det på min och bytte staget som går från rattstången till styrväxeln sitter nämligen en gummibussning i det staget och då blir det som du beskriver.
Kan vara lite problem att få loss staget för det sitter på pressat på rattstången i splines tog någon timme för mig att byta.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Staget kostade 350:- på skroten jag hade tur för mitt var sprillans nytt som jag köpte,För det kostar multum på volvo det lilla staget även om jag har personalrabatt.
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vette69</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Clio16V</i>
<br />På min clio16v -91 hade jag världens glapp i ratten, ändock allt var OK på besiktningen. Vartenda led var OK.
Lämnade in den på en verkstan.... styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.
Så när man rattade slog rattstången åt vänster/höger innan den grep in i styrväxeln. Killen på verkstan stoppade in några bitar rundstång i bussningen och förankrade det på något vis (riktigt hemmapatent).
Fick riktig F1-styrning efter detta.
Pris 300 kr för att fixa problemet.
FM
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
(styrstången som går ner från ratten löper genom en bussning halvvägs. Materialet i denna bussning var helt borta.)
vart sitter den bussningen inne i bilen eller under? altså hur kommer jag bäst åt den?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Genom att montera bort hela rattstången gjorde det på min och bytte staget som går från rattstången till styrväxeln sitter nämligen en gummibussning i det staget och då blir det som du beskriver.
Kan vara lite problem att få loss staget för det sitter på pressat på rattstången i splines tog någon timme för mig att byta.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Staget kostade 350:- på skroten jag hade tur för mitt var sprillans nytt som jag köpte,För det kostar multum på volvo det lilla staget även om jag har personalrabatt.