Konstigt problem, starten...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bullen
Posts: 18
Joined: 02 Apr 2005, 19:56
Location: Sweden

Konstigt problem, starten...

Post by Bullen »

Hej!
Är en nybliven ägare till en Renault Senic 1.6e RN -98 5000 mil.
Köpte den 15/2-05, då hade firman satt i ett sprillans nytt "Gel" batteri, visst, gött tänkte jag.
Körde ner från Dingle till Göteborg (ca 120km).
De efterföljande 2v, så startar bilen fint, även vid mkt kalla temperaturer (ibland runt -10). Nu på senare tid, så har det blivt lite "segare" i starten, så jag tänkte, kanske är batteriet som spökar, mätte det: visar 12.4V, vilket är OK, eller?
Det som är konstigt är att det nu blivit mildare på morgonen, ändå går starten "segt". Borde ju vara tvärtom egentligen, ju kallare desto segare.....eller?
Snälla ni, hjälp mig å reda ut detta problem....är inte så haj på detta med bil å dess elektriska....
Bullen
Posts: 18
Joined: 02 Apr 2005, 19:56
Location: Sweden

Post by Bullen »

Tillägger även att, när jag kör bilen, stannar å stänger av bilen..en längre tid, å sen startar är det inga problem..
User avatar
elak_ekorre
Posts: 28
Joined: 21 Mar 2005, 13:48
Location: Säffle
Contact:

Post by elak_ekorre »

Hej!

Kolla jorden!
Bullen
Posts: 18
Joined: 02 Apr 2005, 19:56
Location: Sweden

Post by Bullen »

Kan det vara så enkelt? Med tanke på det problem som finnes?
Kan även tillägga att jag väntade till runt 14:00 idag med att köra bilen, det var runt 11 grader då....lite seeegt var det allt....men inte okristligt, men om jag jämför med de 2 första veckorna efter köpet av bilen, så var det segare....
Btw, vart hittar jag startmotorn? Är ju rätt trångt under huven, man ser inte mkt......om man nu jämför med en Volvo 945...
User avatar
elak_ekorre
Posts: 28
Joined: 21 Mar 2005, 13:48
Location: Säffle
Contact:

Post by elak_ekorre »

Hur är starten seg? Är det *mjöö ööö ööö ööö*, eller *jöjöjöjöjööjöjöjö* när du försöker starta? :-D
Hursomhelst så är det ju ganska enkelt att kolla... eftersom de har bytt batteri, så är det ju tjall någonstans på batterisidan kanske...
Vart startmtorn sitter vette faan... har precis köpt min Scénic... :-D
Bullen
Posts: 18
Joined: 02 Apr 2005, 19:56
Location: Sweden

Post by Bullen »

Hej!
Idag starta bilen fint.....någorlunda varmt på dagen....torrt å fint....typ:
*jöjöjöjöjö* vrooom.....
Bullen
Posts: 18
Joined: 02 Apr 2005, 19:56
Location: Sweden

Post by Bullen »

Tillägger:
Tror att det har med yttertemperaturen att göra:
Dvs om det är svinkallt, går det bra:automatchoken jobbar OK, är det varmt så är det åxå OK, automatchoken jobbar OK, men om det är ett "mellan läge" på temperaturen....så vet kanske inte chkoen hur den skall ställa sig.....med tanke på bränsle/luft blandningen.....eller är jag ute å cyklar....
User avatar
elak_ekorre
Posts: 28
Joined: 21 Mar 2005, 13:48
Location: Säffle
Contact:

Post by elak_ekorre »

Hmmm... kallstartsventil? Är själv ute på en låååång cykeltur nu... :-D
Vill minnas att jag haft det problemet på en Saab för några år sedan!
Bullen
Posts: 18
Joined: 02 Apr 2005, 19:56
Location: Sweden

Post by Bullen »

Hmmm har åxå tänkt på den...vart sitter den? Går den enkelt å byta själv? Kostnad?
Kan även åxå säga att de senaste morgnarna så hörs ett svagt rasslande precis vid startögonblicket, misstänker att det kommer från startmotorn...(detta ljud uppkommer typ i gång om dagen, då på morgonen).

Men det med kallstartsventil låter ju intressant....
Någon annan som kan tänkas veta lösningen?
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Renault vad ja vet så brukar dom ha lite problems med startmotorer. Så det kan vara kolen som är dålig i den. Men du kan juh även mäta batteriet när bilen är igång. Så du får se hur mycket den laddar !?

Men ja tror att startmotorn är lite sliten. Iofs på vår R25 slutade startmotorn gå överhuvudtaget. Detta berodde på att det hade ärjat på kablarna som går till startmotorn. Borstade rent och gjorde fint. Sen dess har det inte varit några problem.
Bullen
Posts: 18
Joined: 02 Apr 2005, 19:56
Location: Sweden

Post by Bullen »

Batteriet laddas med ca 14V när bilen är igång....
Ok....det kan man ju kolla upp.....vart sitter startmotorn, måste man lägga sig under bilen för att komma åt den?
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Ja vet inte riktigt vart starten sitter på en Scenic. Men jag antar att den sitter i bakkant på motorn. Man kan nog se den underifrån där avgassystemet kommer ner från motorn.
Bullen
Posts: 18
Joined: 02 Apr 2005, 19:56
Location: Sweden

Post by Bullen »

Uppdatering: Lämnade in bilen på Bilia, de kunde inte hitta nått fel, allt var som det skulle. :)
Ang. "rasslandet" så var det tydligen en plåt som skramlade till vid startögonblicket, så de satte fast den! :)
Så nu har jag startat bilen 3ggr, utan "rassel"! :)
Bullen
Posts: 18
Joined: 02 Apr 2005, 19:56
Location: Sweden

Post by Bullen »

Nytt problem! :(
Ibland händer det att motorn går ojämnt direkt efter start, dvs varvtalet hoppar upp å ner, å sedan dör motorn...den lixom typ "bluddrar" går den på få cylindrar? Kan det vera tändspolarna?
Tändstiften är fina å fräsha.
Post Reply