Oljor & Grunkor
Moderator: Forumpolisen
Oljor & Grunkor
Enligt smörjschemat i salig fars instruktionsbok har Juvan ganska precist angivet 20 smörjställen. (Jajamen, man ska smörja startmotorn också. Och hastighetsmätardrevet. Och stötdämparna. Och vattenpumpen. Och fläkten. Och urtrampningslagret. Och generatorn (några droppar med oljekannan). Och fjädrarna. (Separeras medelst lyft och smörjs med fjäderspruta)
Där Pilgatan på Kungsholmen i Stockholm landade mot Norr Mälarstrand fanns till vänster strax före hörnet en Shell- eller Gulfmack. Denna mack plus IC Hornsberg och "Renåverkstan" Haga Norra ombesörjde att rätt gegga hamnade i fars tjugo skörjnipplar jämte oljetråg.
Med främmande farbror i bilen passerades den förstnämnda macken en dag. Femårig baksätespassagerare noterade platsen och ville ge det i framsätet pågående arbetsrelaterade samtalet ett djupare socialt innehåll.
- Därinne brukar pappa få smörj!
BLAhaHAhaHAhaHAhaHA, JASSÅRU KALLE, garvade farbrorn och dunkade farsan i ryggen så att ankdammshatten åkte på sned och trean hoppade ur.
Men vad är C-olja?
Och hur i Hellbloms Vedbod såg en "fjäderspruta" ut?
Där Pilgatan på Kungsholmen i Stockholm landade mot Norr Mälarstrand fanns till vänster strax före hörnet en Shell- eller Gulfmack. Denna mack plus IC Hornsberg och "Renåverkstan" Haga Norra ombesörjde att rätt gegga hamnade i fars tjugo skörjnipplar jämte oljetråg.
Med främmande farbror i bilen passerades den förstnämnda macken en dag. Femårig baksätespassagerare noterade platsen och ville ge det i framsätet pågående arbetsrelaterade samtalet ett djupare socialt innehåll.
- Därinne brukar pappa få smörj!
BLAhaHAhaHAhaHAhaHA, JASSÅRU KALLE, garvade farbrorn och dunkade farsan i ryggen så att ankdammshatten åkte på sned och trean hoppade ur.
Men vad är C-olja?
Och hur i Hellbloms Vedbod såg en "fjäderspruta" ut?
Riktigt gamla veteranbilar har ju många rundsmörjningspunkter. För det mesta räcker det ju att smörjnipplarna smörjs med fettspruta och vanligt universalfett (sådant finns att köpa på burk). Hjullager däremot ska fettas in med speciellt hjullagerfett. Det brukar antingen vara en fettkopp som ska fyllas till hälften eller en nippel där man kan ta två tag med smörjsprutan. Drivknutarna bör också ha speciellt fett, s.k. drivknutsfett.
Symaskinsolja kan man använda för tex generatorn när det inte rör sig om en smörjnippel som ska fettas in med spruta. Tror det är symaskinsolja som även kallas C-olja. Även vanlig motorolja fungerar OK tex ett par droppar på filten till rotorn i fördelaren.
Sedan finns ju universalmedlet mot kärvande detaljer, kopparpastan. Tex till bromsar, gängor etc. Ibland ska man dock använda aluminiumpasta när aluminum och stål möts för att undvika s.k. galvaniska strömmar som "fräter" på materialen.
Symaskinsolja kan man använda för tex generatorn när det inte rör sig om en smörjnippel som ska fettas in med spruta. Tror det är symaskinsolja som även kallas C-olja. Även vanlig motorolja fungerar OK tex ett par droppar på filten till rotorn i fördelaren.
Sedan finns ju universalmedlet mot kärvande detaljer, kopparpastan. Tex till bromsar, gängor etc. Ibland ska man dock använda aluminiumpasta när aluminum och stål möts för att undvika s.k. galvaniska strömmar som "fräter" på materialen.