Nordfrost 3 som tappar dubbar
Moderator: Forumpolisen
Nordfrost 3 som tappar dubbar
Plockade precis av vinterdäcken på renån och ser att dubbarna sitter lösa trots att däcken bara har gått två vintrar. Mönstret är knappt slitet alls, jag försöker spara på dem så gott det går. Har en uppsättning Nordfrost 2 på den andra bilen. Dom är har gått 5 år och varenda dubb sitter bra trots att mönsterdjupet börjar bli dåligt. Det verkar lurt att 3-orna är av sopkvalitet... Nån fler som råkat ut för detta? Kan man dubba om däck? Funderar på att droppa i snabblim i ett desperat försök att få dubbarna att sitta en vinter till. Skulle det funka?
Har läst att man inte kan dubba om däck. Det var väl ganska vanligt att man kompletteringsdubbade sina vinterdäck förr. Varför det inte funkar nu? Inte en aning! Vi kör ju med slanglösa däck numera, spelar det någon roll?
Har inte problem med dubblossning på mina däck. Har kört två vintrar på mina Nokian Hakkapelita 4. Mestadels på asfalt, eftersom det sällan är snö/istäckta vägar i GBG. Men, jag "körde in" däcken första vintern enligt rekommendationer. 50 första milen, kör lugnt. Inga häftiga inbromsningar och accelerationer.
Har inte problem med dubblossning på mina däck. Har kört två vintrar på mina Nokian Hakkapelita 4. Mestadels på asfalt, eftersom det sällan är snö/istäckta vägar i GBG. Men, jag "körde in" däcken första vintern enligt rekommendationer. 50 första milen, kör lugnt. Inga häftiga inbromsningar och accelerationer.
Nu går ju inte gamla bettan så fort men visst blir det många mil på 110-väg. Konstigt nog är det i bakdäcken dubbarna sitter löst! Det är ju framdäcken som slits mest... Hö fram har dessutom blivit "våffel"-mönstrat, varannan klack är mer sliten... gissar att jag skulle ha växlat fram o bak oftare? Eller kan det ha något med framvagnen att göra.. skumt!
Att det inte går att kompletteringsdubba är inte konstigt, alla gummiklackar utom där dubbarna sitter är "sajpade" dvs skivade i tunna skivor. Det finns inget material att stoppa in extra dubb i[:(]
Jag ska prova cyano-lim, det kan ju inte bli mer än fiasko [;)]
Läste en gång i tiden om en däck-kille i Arvidsjaur-trakten tror jag det var. Han limmade dubben och fick däcken att hålla längre...
Att det inte går att kompletteringsdubba är inte konstigt, alla gummiklackar utom där dubbarna sitter är "sajpade" dvs skivade i tunna skivor. Det finns inget material att stoppa in extra dubb i[:(]
Jag ska prova cyano-lim, det kan ju inte bli mer än fiasko [;)]
Läste en gång i tiden om en däck-kille i Arvidsjaur-trakten tror jag det var. Han limmade dubben och fick däcken att hålla längre...
Hej
Sedan Continental tog över Gislaved och la tillverkningen utanför Sverige verkar kvaliteten ha blivit väldigt ojämn. Hade Nordfrost 3 till min förra bil (Citroën), bara kört tre vintrar och jag delar din erfarenhet om dubbarna. Bra mönster, men dåliga dubbar - vilket delvis var en av anledningarna till att Cittran plötsligt fick för sig att besöka terrängen och hångla med en vägskylt efter nyår. Testvinnare? Pyttsan! Min mors bil är skodda med Hakka 4 och de har hållit betydligt bättre än mina Gislaved, trots betydligt fler mil än jag hunnit med. Aldrig mer Gislaved för min del! Jättebra nya, men inte så bra så länge...
Anledningen till att det inte går att kompletteringsdubba är väl att dubbarna idag sitter på ett annat sätt än förr. Dels är tanken att de ska sitta kvar längre (!) - dels är infästningen mer fjädrande och bidrar med dubbarnas design ("lättrycksdubb") till att minska slitaget på torr vägbana. Olika tillverkare har olika lösningar på infästningen och det är väl helt enkelt för krångligt för eftermarknaden att ha koll på detta.
Sedan Continental tog över Gislaved och la tillverkningen utanför Sverige verkar kvaliteten ha blivit väldigt ojämn. Hade Nordfrost 3 till min förra bil (Citroën), bara kört tre vintrar och jag delar din erfarenhet om dubbarna. Bra mönster, men dåliga dubbar - vilket delvis var en av anledningarna till att Cittran plötsligt fick för sig att besöka terrängen och hångla med en vägskylt efter nyår. Testvinnare? Pyttsan! Min mors bil är skodda med Hakka 4 och de har hållit betydligt bättre än mina Gislaved, trots betydligt fler mil än jag hunnit med. Aldrig mer Gislaved för min del! Jättebra nya, men inte så bra så länge...
Anledningen till att det inte går att kompletteringsdubba är väl att dubbarna idag sitter på ett annat sätt än förr. Dels är tanken att de ska sitta kvar längre (!) - dels är infästningen mer fjädrande och bidrar med dubbarnas design ("lättrycksdubb") till att minska slitaget på torr vägbana. Olika tillverkare har olika lösningar på infästningen och det är väl helt enkelt för krångligt för eftermarknaden att ha koll på detta.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />Nu går ju inte gamla bettan så fort men visst blir det många mil på 110-väg. Konstigt nog är det i bakdäcken dubbarna sitter löst! Det är ju framdäcken som slits mest... Hö fram har dessutom blivit "våffel"-mönstrat, varannan klack är mer sliten... gissar att jag skulle ha växlat fram o bak oftare? Eller kan det ha något med framvagnen att göra.. skumt!
Att det inte går att kompletteringsdubba är inte konstigt, alla gummiklackar utom där dubbarna sitter är "sajpade" dvs skivade i tunna skivor. Det finns inget material att stoppa in extra dubb i[:(]
Jag ska prova cyano-lim, det kan ju inte bli mer än fiasko [;)]
Läste en gång i tiden om en däck-kille i Arvidsjaur-trakten tror jag det var. Han limmade dubben och fick däcken att hålla längre...
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
<br />Nu går ju inte gamla bettan så fort men visst blir det många mil på 110-väg. Konstigt nog är det i bakdäcken dubbarna sitter löst! Det är ju framdäcken som slits mest... Hö fram har dessutom blivit "våffel"-mönstrat, varannan klack är mer sliten... gissar att jag skulle ha växlat fram o bak oftare? Eller kan det ha något med framvagnen att göra.. skumt!
Att det inte går att kompletteringsdubba är inte konstigt, alla gummiklackar utom där dubbarna sitter är "sajpade" dvs skivade i tunna skivor. Det finns inget material att stoppa in extra dubb i[:(]
Jag ska prova cyano-lim, det kan ju inte bli mer än fiasko [;)]
Läste en gång i tiden om en däck-kille i Arvidsjaur-trakten tror jag det var. Han limmade dubben och fick däcken att hålla längre...
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">