vilka oljor och vätskor ?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lagunakombi2
Posts: 2
Joined: 17 Mar 2005, 18:52

vilka oljor och vätskor ?

Post by lagunakombi2 »

Det börjar bli dax att fylla på diverse tråg och burkar i min laguna kombi -99 2.0 och jag undrar vilka oljor och annat "slabb" som ska användas..
Har förstått att Renulten är superkänslig på rätt glykol.. men är det något annat som är "special" eller är det bara att fylla på med motsvarande "slabb" av annat märke? (OK/Biltema/Mekonomen)
Är nämligen rejält trött på Bilias avsaknad av kundservice och hutlösa rövarpriser..

Det jag närmast tänker på är:
Oljebyte..
Påfyllnad av div servo"slabb" ..
Kylarvätska..

tack på förhand..
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Gå in på närmaste shell-mack och fråga.. Shell gör bra grejor och kan hjälpa dig plocka fram rätt sort. Hört från en Motorcross-förare att de har blivit rekommenderade att använda shells oljor och bensin till deras cyklar.. Klart till dom krävs det ju kvalitet eftersom det är högvarviga tävlingsmotorer, så det visar ju shells kvalitet.

Till glykolen ska du bara använda den sort som renualt själva rekommenderar och inget annat tycker jag eftersom det finns ju risk för en gegga i kylarsystemet som många på forumet har råkat ut för.
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Nja, det är inte riktigt att bara fylla i "slabb" av annat märke... det kan straffa sig i längden. Undvik Biltema, det är min stående rekommendation, iaf när det gäller vätskor. De har många jättebra saker, men vätskorna är lite väl... lågpris även i kvalitet.

Shell har bra oljor, som tidigare nämnts. QuakerState lär också vara bra. Huruvida OKQ8 är på oljor vet jag inte... Renault själva rekommmenderar ju Elf.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Bara ELF Det är bra nog för våra bilar.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Jag köper 4l ELF Competition 10/40 för ca 250:- Det tycker jag är rimligt plus att Renault rekomenderar denna olja !
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Ska man vara riktigt noga med säger experter att du ALDRIG ska blanda olika oljor med varandra. Kan påverka produktegenskaperna.. Men personligen har jag aldrig märkt någon skillnad....
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Elfs oljor är kanonbra! Skulle inte hälla något annat i mina bilar. Vill man spara pengar ska man inte spara det på att köpa billig olja. Det är dyrare att byta motor än att köpa riktig olja. [;)][:D]

Dessutom får bilarna nu längre och längre serviceintervaller = desto viktigare att oljan är bra kvalitet och inte slits.
Elf har t ex en olja som heter Excellium, som är perfekt med tanke på detta. När molekylerna i den oljan nöts "läker de sig själva", så oljan blir extremt slitstark.

Evolution är också bra, men inte i sådan klass som Excellium.

CoolElf Glykol (färdigblandad) (Köper man Glaceol att blanda ut själv måste detta göras med demineraliserat, avjoniserat vatten)
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

När det gäller olja till styrservot skulle jag inte hälla i något annat än orginal. Det är ju inga mängder som går åt heller.

Har delat misstankarna mot B-temas vätskor men kör numera Renån på mix B-tema delsyntet 10W-40 och OKQ8 syntet 5W-40 (den är ju snart pensionär i vilket fall). Det verkar funka bra, oljan håller sig helt ren ca 1200 mil så den kan ju inte slita alltför hårt på motorn. Helsyntet 5W-40 var inte lyckat i en sliten Renå-motor, den slamrade illa när den var kall. Byter nu vid ungefär 1500 mil, kollar på stickan när oljan börjar se ut som mörk sirap. Så länge den är ljus och genomskinlig får den gå en bit till

Kör den "nya" bilen på OkQ8 super syntet 5W-40, mycket prisvärd olja när OK har specialrabatt på den (brukar hända ett par gånger per år)

De nya 2000 mil serviceintervallerna är alldeles för långa även om oljorna är av bättre kvalitet, det börjar bygga på gummiavlagringar inne i motorn vid 1800-2000 mil även med bästa olja. Så jag har börjat byta oftare.
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

Om elf nu är så bra, hur kommer det sig att återförsäljarna och auktoriserade verkstäder använder annat. Ringde nämligen o kollade vad de hällt i min när de bytte innan jag köpte den o det var ej elf utan ngn annan, kommer ej på vad den heter just nu.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Elf finns på autoexperten. Har man tur är det x-pris på 4 liters dunkar, å då är det billigare än den oljan dom häller i på Bilia.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

TYVÄRR är det så att aukt. verkstäderna ofta inte använder Elf. Aukt representant som struntar i sitt märkes rekommendationer! [:0][?] Låter illa tycker jag men... tjaja, man blir ju inte förvånad...

Anledningen till att de ofta struntar i detta beror troligen på att de (iaf hos vår ÅF) brukar använda Mobil1 i Volvo-bilarna och att det förmodligen är dyrare i lagerhållning & så att ha både Mobil1 och Elf. Men som Renault-kund tycker jag verkligen man har rätt att kräva detta! Särskilt i fallet med glykolen, som kan ställa till stora problem i framtiden om det inte är rätt. Men det är klart, då blir det ju mer pengar till verkstan [;)][:D]

Ibland är det så att auktoriserade får alldeles för mycket tillit och tilltro bara för att de är just auktoriserade. Man kan inte lita blint på ett företag bara för att de har en "grön punkt", är aukt el dyl.
Renault själva borde ju veta vad som är bäst att hälla i sina egna bilar.
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

japp, men man får ju gå på det som finns i bilen väl... inte bra att blanda olika märken eller??
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

När man byter glykol kan man ju passa på att byta till <b>rätt</b> glykol istället för att fortsätta använda en glykol som inte är bra för bilen. Ju längre man kör på fel glykol desto större risk är det att man får problem, t ex igensatt kylsystem, täppt värmepaket, dålig värme etc.

En del har kopplat isär och sköljt ur sina system och t ex fått bra mycket bättre värme i bilen etc.

Vill man ta risken att få problem tar man inte så allvarligt på vad för vätskor etc man brukar i bilen. Personligen tycker jag det känns högst riskabelt och "dumsnålt" att inte följa de rekommendationer som Renault ger - och som faktiskt inte är nonsens!

Att det sedan kan finnas t o m aukt. verkstäder som säger att det inte spelar någon roll vilken glykol man använder är ju bara högst beklagligt. Gällande de stackare som drabbas av problem efter att ha struntat i rekommendationerna; jag hoppas verkligen att de inte kommer och skyller på att "Renault är en problembil" etc.

Jag är medveten om att det finns många som insett (varav en del som fått lära sig den hårda vägen...) vikten av att ha rätt glykol. Andra tycker bara att jag sitter här och svamlar nu. Jag ska erkänna att jag verkligen inte är varken någon Renault-guru eller något tekniskt geni. Dock har jag tillbringat en del tid genom åren hos Dennis i verkstaden och han har massor både kunskap och erfarenhet av Renault. Där har jag sett med egna ögon bevis på hur tråkigt det kan bli om man kör bilen på fel vätskor. Själv tycker jag för mycket om mina bilar och mina pengar för att vilja riskera att sumpa dem på felaktiga prylar...

Nedan finns samlat några andra trådar i ämnet:

http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... PIC_ID=146

http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1399

http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=2771

http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1157

http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3148

http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... ORUM_ID=25
Post Reply