Fläkt problem, går den att "tjuvkoppla" FIXAT

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Sato
Posts: 5
Joined: 13 Mar 2005, 18:58

Fläkt problem, går den att "tjuvkoppla" FIXAT

Post by Sato »

Har lite strul med kupèfläkten på min R19 -90. Den har helt och hållet lagt av.
Började med att jag plockade bort fläktreglagen och fick syn på att nån tidigare ägare klippt kablarna och skarvat i hop dom själv i kontakt stycket, varför kan jag inte fatta. Kopplar ur kontakt stycket och ser då att det är sönderbränt nere i kontakten vid reglaget. Misstänkt fel! Jag börjar mäta lite för att se om det finns ström fram iaf då säkringen var hel, men kan konstatera att det inte finns ström någonstans, inte ens vid säkringen!!!

Grejen är att jag måste ha bilen ganska omgående så finns det något sätt att "tjuvkoppla" fläkten så jag kan åka omkring med bara en brytare till fläkten så länge. Alltså någon som vet vilken kabel man ska lägga +12V på? ´Tittade och såg att det går 5st kablar in på fläketn, varför så många och vilken ska man använda om man ska tjuvkoppla på där?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Skumt, det ska gå en ledning direkt från tändningslåset till fläkt-säkringen.
Har du tändningen på så borde där finnas spänning. I min brann också ett kontaktstift vid omkopplaren. Lödde en kabel på det som fanns kvar av stiftet i omkopplaren, klippte bort den uppeldade kabelskon och skarvade in med en sockerbit. Sen har det funkat 100%
Det sitter en termosäkring bredvid motstånden i luftkanalen, löser den ut så blir det tji fläkt (hände på min när fläkten frös fast i -30 uppe i norrbotten). Den finns inte med i elschemat, kan det vara så termosäkringen bryter förbindelsen mellan tändningslåset och omkopplarens mittkontakt? Du kan ju kolla om du har spänning på nåt stift i kontakten till fläktblocket. Men egentligen borde den inte orsaka att spänningen försvinner på omkopplaren.
Du kan ju prova ta +12V (vid tändning på) från nån annan säkring och koppla till nån av kablarna som hänger på omkopplarens utgångar (ska heta B2,B4 eller B5 om dom nu är märkta i verkligheten)
Sato
Posts: 5
Joined: 13 Mar 2005, 18:58

Post by Sato »

Ja, lite skumt är det. Den enda kablarna jag hittade 12V på var dom till den lilla lampan, för övrigt var det dött.
Jag provade att ge +12V på samtliga kablar med tändning på utan resultat, en av dom ledde ner till säkrinsboxen, så den kabeln vet jag att den är hel iaf.
Var mer exakt sitter den här termosäkringen? Den låter ju som en trolig felkälla iaf. Hur nollställer man den, är det bara en knapp eller ska den återställa sig själv?
Vet du färgen på kabeln man ska lägga +12V på för att fläkten ska dra i gång? Så man kan utesluta att fläkten har gått sönder(och så jag kan använda bilen).
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Termosäkringen sitter mitt mellan effektmotstånden, den är inte återställningsbar. Säkringen finns visserligen hos Elfa men det är nästan hopplöst att byta, löda får man inte heller då löser säkringen av värmen (har provat). Tanken är att man ska byta hela motståndsmodulen (kolla isåfall med Autofrance). Den sitter i fläktpaketet instoppad från batterisidan, är man smidig kan det gå att pilla ut den utan att lyfta ur fläkten men du får plocka bort plastgallret framför vindrutan. Tar du ut motståndsmodulen så kan du ju kolla med multimeter om säkringen och motstånden är hela. Du kan ju också prova lägga 12V direkt på fläktmotorn och se om den snurrar.
Vet inte färgerna på rak arm, kan kolla i schemat sen...
Sato
Posts: 5
Joined: 13 Mar 2005, 18:58

Post by Sato »

Jag ska plocka ut paketet och mäta på det så får vi se vad det säger.
Kan du hitta kabelfärgerna vore det kanon.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Enligt schemat i Haynes-handboken:
12V från säkring 18 till omkopplarens mittkontakt - gul
Läge 1 till motstånd - grön
Läge 2 till motstånd - vit
Läge 3 matar fläktmotorn direkt - vit
Jordledning fläktmotor till chassie - svart
Men det är inte säkert att det stämmer med verkligheten, har rivit en del i belysningskablagen och där stämde färgerna dåligt vad jag minns...
Termosäkringen borde ligga mellan fläktmotorns plusmatning och den vita (läge3) ledningen. Svårt beskriva i ord, hör av dig om du vill ha schemakopia mailat.
Sato
Posts: 5
Joined: 13 Mar 2005, 18:58

Post by Sato »

Tack!
Dom färgerna verkar stämma med dom jag har iaf. Jag har ju i så fall provat lägga +12V på Fläktmotorn nere från panelen utan att den startade. Det borde ju då alltså betyda att det antingen är fläkt motorn eller termosäkringen som löst ut. Eller möjligtvis att jorden till fläkten på nåttvis har försvunnit. Då vet möjligtvis inte Jordpunkten? Jag ska felsöka lite sen återkommer jag med felkälla(hoppas jag)
Sato
Posts: 5
Joined: 13 Mar 2005, 18:58

Post by Sato »

Då funkar det igen!
Fick tag i en fläktpanel och fläkt från skroten från skroten för 50:-
Skarvade dit det nya kontaktstycket och monterade i hop det med den "nya" panelen. Och vips så funkade det.
det visade sig att tändningslåset glappar lite och hamnar alltid inte riktigt i rätt läge vilket resulterade i att det inte fanns ström fram till säkrinngen. Det enda jag inte fattar är varför inte fläkten gick ingång när jag satte direktström innefrån kupèn till fläkten, Men men nu Funkar det iaf...
Tack för Hjälpen Erik!
Post Reply