Motorstopp!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

TeZZ
Posts: 11
Joined: 02 Jan 2005, 23:35
Location: Sweden

Motorstopp!

Post by TeZZ »

Hej.
Har ett litet problem med min bil (megan 2,0 RT sedan). [:(] Det är nämligen så att ibland vid växling eller inbromsning så får den motorstopp. Den stannar så antingen om man har en låg växel och inte kan växla ner så får man starta om bilen, annars så kan man lägga i en lägre växel och hoppa fram...

Börjar bli lite less på detta så är det någon som har något förslag på vad det kan vara för fel så vore jag evigt tacksam! [:I]
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

kan ju vara ngt elektroniskt. Låter lite som problemen jag haft med min bil senast, då svarade den ej på gasen och sen hoppa den på tomgången.
TeZZ
Posts: 11
Joined: 02 Jan 2005, 23:35
Location: Sweden

Post by TeZZ »

Vad gjorde du åt problemet? Lämna in på verkstad o det kosta massa för plånboken?
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

jag har haft bilen 5 ggr på verkstad, som tur e har jag garanti (Happy deal) till slutet av april... Jag betalar bara i tid o att jag får åka vagnen till jobbet. Låter lite som när min inloppsluftgivare var trasig o fick bytas. Hur gammal e bilen då??
TeZZ
Posts: 11
Joined: 02 Jan 2005, 23:35
Location: Sweden

Post by TeZZ »

Det är en -98:a... känns inge vidare skoj att lämna in på verkstad när man inte har nån såndära skoj garanti :( Urccha.... bäst är att kunna ordna sakerna själv!
Puma
Posts: 17
Joined: 01 Dec 2004, 11:03

Post by Puma »

Vår bil (99:a, se posten ang megane kamkedjeras i detta forum) har också burit sig åt på detta sätt. I vårt fall är det enligt "experter" förknippat med ACn. När kompressorn går in så drar den så mkt att varvtalet hastigt sjunker. Med tillräckligt lågt varvtal från början resulterar det i spontana motorstopp. Detta märktes ibland även när kompressorn var igång, (alltså inte alltid förknippat med själva tillslaget av den). Tydligast vid inbromsningar till rödljus o liknande när man från ett normalhögt varvtal frikopplar o släpper gasen. Om kompressorn är igång samtidigt som det hastiga varvtalsfallet skapas så kan det ibland leda till stopp. I vårt fall bara att starta den igen. Vi har inte orkat bry oss om det faktist, kanske skulle funka att höja tomgången, men den skruvar väl ändå bara bilprovningen ner i så fall.

//R
TeZZ
Posts: 11
Joined: 02 Jan 2005, 23:35
Location: Sweden

Post by TeZZ »

Jo, låter som att det är ungefär samma problem. Synd att du inte gjort något åt det. Höll på att kolla var man höjer tomgången, men hitta den inte. Dock kanske jag inte leta nog bra? Råd om var den sitter gärna. [:)]
Tycker även att den drar lite väl mkt. bensin. Över 1 liter milen.. men det kanske beror på problemet, att jag kör oekonomiskt eller något helt annat?!?! [V]
Är liksom lite svårt att veta eftersom problemet börja precis efter att jag köpt bilen [:(]
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Jag tror inte det går att justera tomgången längre. Redan på R19 -90 så är det elektroniken som reglerar varvtalet mot en intern tidsreferens och styr tomgångsjusteringssmotorn tills programmerat varvtal nås... Det skulle i så fall vara om verkstan kan gå in och programmera om nån parameter men jag tvivlar eftersom det skulle påverka avgascertifieringen.
Är tomgången för låg (<800rpm) är det antagligen tomgångsjusteringsmotorn som av nån anledning inte kan öppna luftspjället tillräckligt mycket
Kolla att det inte är nån vaccumläcka runt bromsservot eller andra slangar, det kan göra tomgången känslig för laständringar. Stift luftfilter och dom andra standardpunkterna är förstås också läge att kolla, man får börja med det uppenbara.
Anliggande broms /lågt däcktryck är nog vanligaste orsakerna till hög bränsleförbrukning. Rullar den bra med urlagd växel?
TeZZ
Posts: 11
Joined: 02 Jan 2005, 23:35
Location: Sweden

Post by TeZZ »

Jo, om man lägger ur växeln och bara rullar så rullar den fint. Dock så kan det bli motorstopp då ibland!
Tycker även att bilen blivit svagare... Orkar knappt accelerera [:(]
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Kika om det bygger på sot i avgasröret. En frisk katalysatorbil ska inte sota nämnvärt. Blir det sot så är det antagligen nåt strul med insprutning tändning tempgivare eller kompression.
Du kan ju be nån kompis åka bakom och kolla att det inte luktar oförbränt bränsle, när motor och katalysator är varma ska det vara i princip luktfritt.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Stannar motorn när du frikoplar, eller stannar den först då när du bromsar . Prova kan vara som Erik skriver att det är en läcka i bromscervon.
FY
TeZZ
Posts: 11
Joined: 02 Jan 2005, 23:35
Location: Sweden

Post by TeZZ »

Den stannar inte alltid när jag frikopplar eller bromsar in, utan bara ibland.
Verkar även vilja gå lite ojämt på tomgång.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

kanske är en tomgångsmotor som trilskas...se över den och om sådant är fallet, byt !

/Robin G
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Kolla vaccumventilen som är kopplad till insuget. Denna kan du oftast med blotta ögat inte se om det är något fel på, kanske din verkstad kan hjälpa dig? Sitter det en slang mellan som på vissa motorer kolla den noga efter sprickor. Denna slang är känd för att vara spröd och får relativt snabbt torrsprickor. Ser slangen dålig ut eller är för hård-byt den!

Före man byter tomgångsmotor, kan man spara lite pengar förhoppningsvis genom att smörja upp den med 5-56 och se om det ger något resultat. Passa på att rengöraq den samtidigt självklart.

Är 99% säker på att du inte kan reglera tomgången själv på din bil, är mest troligt som Erik säger, elektroniken styr den.

En annan sak du kan göra är att skruva isär insuget och rengöra det, kan bildas sotavlagringar där.

Kolla med din verkstad också vilka felkoder som din bil kan ha sparat ner i minnet. Kanske hjälper dig!
TeZZ
Posts: 11
Joined: 02 Jan 2005, 23:35
Location: Sweden

Post by TeZZ »

Har kollat lite mer på min bil, dock inte funnit va som kan vara det stora felet!
Har bytt topplock- och insugspackning (där va rätt sotigt..), tändstift, kollat tändkablarna, tändspole, spridare, bränslepumpen och kanske något jag nu missat! Har även kollat felkoder och den enda felkod som finns är/var hade något med fordons hastighet att göra.
Har börjat att fundera på om det kan vara något fel på lambdasonden så man ska ta och byta den eller har ni något annat förslag?
Post Reply