Espace Fas 2 (Fas 1B) som plötsligt inte startar.
Moderator: Forumpolisen
Espace Fas 2 (Fas 1B) som plötsligt inte startar.
Hej!
Har någon av er erfarna Renaultister tips på vad som kan vara anledningen till att min trogna Espace helt plötsligt inte startar på startmotorn när den är varm?
Förr kunde man lösa problemet med att trampa gasen i botten och låta startmotorn jobba i typ 10-15 sekunder och så startade hon alltid, med ett illaluktande rökmoln från den övergödda katalysatorn visserligen, men ändå..!
-Men efter att den eminente Dennis i Ålem hittat och fixat en kylvattensensor som gav helt felaktiga tempraturuppgifter har bilen istallet totalvägrat att starta på startmotorn.
När så batteriet är nerkört (har ett rätt nytt batteri) startar hon direkt på någon meters puttning eller boksering!
Det gör hon naturligtvis också med batteriet fulladdat..!
Fenomenet upptrder aldrig då bilen är kall, alltid när hon stått några få minnuter, upp till en halvtimme typ.
Känslan säger att antingen så startar hon lätt som en plätt på startmotorn eller så är det bara att putta igång henne på direkten!
Vad kan det vara för fel?
Nu under vintern har hon behagat öka aptiten på bensin rätt rejält också, men det har jag tolkat som beroende på de dåliga dubbdäcken. Hon brukar ligga på 0,8 l/m ungefär men drar nu 1,2 l/m, kanske hänger detta och startsvårigheterna ihop?
Tacksam för alla tips och idéer för detta är en trogen vän i vardagen som gör ett fantastiskt jobb även om värmesystemet är under all kritik (om någon har en extravärmare till salu till nästa vinter så är det klart intressant!) och bakrutetorkaren är en lömsk strömförbrukare...
Hoppas någon har ett fruktbart tips!
/G.
Har någon av er erfarna Renaultister tips på vad som kan vara anledningen till att min trogna Espace helt plötsligt inte startar på startmotorn när den är varm?
Förr kunde man lösa problemet med att trampa gasen i botten och låta startmotorn jobba i typ 10-15 sekunder och så startade hon alltid, med ett illaluktande rökmoln från den övergödda katalysatorn visserligen, men ändå..!
-Men efter att den eminente Dennis i Ålem hittat och fixat en kylvattensensor som gav helt felaktiga tempraturuppgifter har bilen istallet totalvägrat att starta på startmotorn.
När så batteriet är nerkört (har ett rätt nytt batteri) startar hon direkt på någon meters puttning eller boksering!
Det gör hon naturligtvis också med batteriet fulladdat..!
Fenomenet upptrder aldrig då bilen är kall, alltid när hon stått några få minnuter, upp till en halvtimme typ.
Känslan säger att antingen så startar hon lätt som en plätt på startmotorn eller så är det bara att putta igång henne på direkten!
Vad kan det vara för fel?
Nu under vintern har hon behagat öka aptiten på bensin rätt rejält också, men det har jag tolkat som beroende på de dåliga dubbdäcken. Hon brukar ligga på 0,8 l/m ungefär men drar nu 1,2 l/m, kanske hänger detta och startsvårigheterna ihop?
Tacksam för alla tips och idéer för detta är en trogen vän i vardagen som gör ett fantastiskt jobb även om värmesystemet är under all kritik (om någon har en extravärmare till salu till nästa vinter så är det klart intressant!) och bakrutetorkaren är en lömsk strömförbrukare...
Hoppas någon har ett fruktbart tips!
/G.
Hej och tack för svar!
Jag antar att hon fått felkoderna kollade vid den service Dennis gjorde, han har ju typ en dator som han ansluter till bilen och talar om för mig hur många gånger den strulat sedan sist jag var inne på service.
Den nya tempgivaren var av samma sort som den gamla och gav direkt rätt mätvärden, men den kan ju ha gett upp någon dag senare...
/G.
Jag antar att hon fått felkoderna kollade vid den service Dennis gjorde, han har ju typ en dator som han ansluter till bilen och talar om för mig hur många gånger den strulat sedan sist jag var inne på service.
Den nya tempgivaren var av samma sort som den gamla och gav direkt rätt mätvärden, men den kan ju ha gett upp någon dag senare...
/G.
Hej Mr G!
Hon rullar fortfarande din gode Espace, kul!
Jag tro att du har ett nytt besök till Dennis på gång. Troligheten att vattentempgivaren skulle ha gått i sönder igen är väl rätt låg. Men det finns en lufttemp-mätare också [:D] som kan strula. Den lille [}:)] !
Ta ur kontakten till den, det sitter ett låsbläck i kontakten så du inte drar sönder den. Givaren sitter på insugsslangen, strax innan böjen mot spjällhustet (aluminium med texten "Renault Injection"). Det som händer när man tar ur denna är att boxen ställer sig i nöddrift och bilen borde nu kunna gå i gång. Bensinförbrukningen kommer att bli högre än normalt men jag skulle tro lägre än den du beskriver.
Funkar inte detta får vi prova annat [:)]
Hon rullar fortfarande din gode Espace, kul!
Jag tro att du har ett nytt besök till Dennis på gång. Troligheten att vattentempgivaren skulle ha gått i sönder igen är väl rätt låg. Men det finns en lufttemp-mätare också [:D] som kan strula. Den lille [}:)] !
Ta ur kontakten till den, det sitter ett låsbläck i kontakten så du inte drar sönder den. Givaren sitter på insugsslangen, strax innan böjen mot spjällhustet (aluminium med texten "Renault Injection"). Det som händer när man tar ur denna är att boxen ställer sig i nöddrift och bilen borde nu kunna gå i gång. Bensinförbrukningen kommer att bli högre än normalt men jag skulle tro lägre än den du beskriver.
Funkar inte detta får vi prova annat [:)]
Tack för era tips!
Klart hon går fortfarande!
I ur och skur, mil efter mil, fullastad med folk eller gods, eller tomme i tävlan med vanliga dödliga bilar, fungerar också som "värmestuga" på filminspelningar (varför den där extravärmaren skulle sitta fint till nästa vinter, ingen som har en?) sovrum på långresor samt mobilt kontor och fikarum!
De snurrbara stolarna är verkligen något som kommit till användning i mitt sätt bruka bilen.
Skall ta era tips till min lokale meck och se om han begriper sig på problemet, annars får det väl bli en tur bort till Dennis i förtid ändå...
Ingen som har något mer tips?
/G.
Klart hon går fortfarande!
I ur och skur, mil efter mil, fullastad med folk eller gods, eller tomme i tävlan med vanliga dödliga bilar, fungerar också som "värmestuga" på filminspelningar (varför den där extravärmaren skulle sitta fint till nästa vinter, ingen som har en?) sovrum på långresor samt mobilt kontor och fikarum!
De snurrbara stolarna är verkligen något som kommit till användning i mitt sätt bruka bilen.
Skall ta era tips till min lokale meck och se om han begriper sig på problemet, annars får det väl bli en tur bort till Dennis i förtid ändå...
Ingen som har något mer tips?
/G.
Jaha...
Mysteriet med Espacens startnycker fortsätter det med... Har någon erfarenheter eller tips som gör att vår "hovmekaniker" får bukt med problemet!
Vore ju bra om bensinförbrukningen hamnade på den nivå som alla Espaceägare brukar hävda att deras bilar ligger på också..!
Är alla moderna bilar nyckfulla i bränslestyrningen eller är det ett Renaultdilemma? Vet att japanare brukar skrotas av detta skäl och att både Fiats och Citroëner hamnar i onåd av dessa skäl, men hur är det med Alfor, Peugeoter och andra möjliga alternativ? Någon som vet?
Kanske måste man börja köra Land-Rover Defender för att få gammal rejäl pålitlighet..? :I
Eller?
/G.
Mysteriet med Espacens startnycker fortsätter det med... Har någon erfarenheter eller tips som gör att vår "hovmekaniker" får bukt med problemet!
Vore ju bra om bensinförbrukningen hamnade på den nivå som alla Espaceägare brukar hävda att deras bilar ligger på också..!
Är alla moderna bilar nyckfulla i bränslestyrningen eller är det ett Renaultdilemma? Vet att japanare brukar skrotas av detta skäl och att både Fiats och Citroëner hamnar i onåd av dessa skäl, men hur är det med Alfor, Peugeoter och andra möjliga alternativ? Någon som vet?
Kanske måste man börja köra Land-Rover Defender för att få gammal rejäl pålitlighet..? :I
Eller?
/G.
Enligt min eminente Espacemekaniker skall skälet till alla problem med min TXE Injection ligga i en glappande tempgivare kombinerat med lekage på avgassystemet före Lambdasonden samt läckande isugspackning.
Vi får väl se om det stämmer när dessa delar kommit och blivit monterade...
Har han rätt är jag spekulant på en bensinvärmare till vintern som kan avhjälpa den andra svaga punkten på tidiga Espacer! Har någon en sådan till salu till hösten tro?
Hör av er!
/G.
Vi får väl se om det stämmer när dessa delar kommit och blivit monterade...
Har han rätt är jag spekulant på en bensinvärmare till vintern som kan avhjälpa den andra svaga punkten på tidiga Espacer! Har någon en sådan till salu till hösten tro?
Hör av er!
/G.