Mégane Coupé 1996 Kopplingsproblem
Moderator: Forumpolisen
Mégane Coupé 1996 Kopplingsproblem
Skulle starta bilen och se så att den fungerade inför besiktningen och påställningen men fick problem.
Tryckte ner kopplingen samtidigt som jag hade 1:an i och startade bilen.
Istället för att bara starta så hoppade bilen fram och dog. Kopplingen tog inte
Har pratat lite med min far som jobbar på Volvo/Renault och han sa att kopplingsvajern kan ha gått av.
Sitter det kopplingsvajre på bilen eller är det hydrauliskt?
Några tips om hur jag fixar det? Blir jobbigt att bogsera bilen till verkstan.
Tryckte ner kopplingen samtidigt som jag hade 1:an i och startade bilen.
Istället för att bara starta så hoppade bilen fram och dog. Kopplingen tog inte
Har pratat lite med min far som jobbar på Volvo/Renault och han sa att kopplingsvajern kan ha gått av.
Sitter det kopplingsvajre på bilen eller är det hydrauliskt?
Några tips om hur jag fixar det? Blir jobbigt att bogsera bilen till verkstan.
Kopplingen kanske har "klistrat fast", så gjorde den på en Taunus jag hade en gång när jag hade motortvättat den.
Det gick att rycka loss den genom att knuffa hit o dit med växel i och sen funkade den som vanligt i många år.
R19 har vajer, tror att Megane har ärvt samma konstruktion. Be en medhjälpare titta om "spaken" (som vajern drar i) på växellådans framsida rör sig när du trampar på pedalen.
Det kan vara urtrampningslagret som har kärvat fast också, tror det är på gång att haverera på min r19. Det sitter också en magisk självjusteringsmekanism högst uppe på kopplingspedalen. Kanske fel på den...?
Det gick att rycka loss den genom att knuffa hit o dit med växel i och sen funkade den som vanligt i många år.
R19 har vajer, tror att Megane har ärvt samma konstruktion. Be en medhjälpare titta om "spaken" (som vajern drar i) på växellådans framsida rör sig när du trampar på pedalen.
Det kan vara urtrampningslagret som har kärvat fast också, tror det är på gång att haverera på min r19. Det sitter också en magisk självjusteringsmekanism högst uppe på kopplingspedalen. Kanske fel på den...?
Precis, skulle misstänka att beläggen har klibbat fast snarare än att nåt har gått sönder...
Om man petar undan gummibälgen vid hävarmen kanske man kan kika in och se hur mycket som rör sig?
Minns inte riktigt hur jag kurerade Taunusen, kan ha varit så att jag la i en växel, körde startmotorn och stampade på bromsen... men det är nog inte helt riskfritt!
Edit: kopplingspedalen nedtryckt under manövern förstås. Växellådan borde vara gjord så den håller för att bromsa fast hjulen men startkrans och startmotor utsätts för påfrestningar som dom egentligen inte är gjorda för... vad säger våra experter?
Om man petar undan gummibälgen vid hävarmen kanske man kan kika in och se hur mycket som rör sig?
Minns inte riktigt hur jag kurerade Taunusen, kan ha varit så att jag la i en växel, körde startmotorn och stampade på bromsen... men det är nog inte helt riskfritt!
Edit: kopplingspedalen nedtryckt under manövern förstås. Växellådan borde vara gjord så den håller för att bromsa fast hjulen men startkrans och startmotor utsätts för påfrestningar som dom egentligen inte är gjorda för... vad säger våra experter?
Om felet uppstod när bilen stod stilla kan man alltid gissa att lamellen klibbat fast. Det kan inte hända något katastrofalt om du drar handbromsen rejält, trampar både broms och kopplingns och startar. Om det är lamellen som klibbar lossar den garanterat, annars dör motorn. Gör den det är det något allvarligare, urtrampningslagret eller ingående axelns bärlager i svänghjulet som har skurit t.ex.!