Bränsleförbrukning

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tomas N

Bränsleförbrukning

Post by Tomas N »

Hej!
har nu kört 60 mil med min "nya" laguna och jag har en bränsleförbrukning på 1 lit/mil, Det är några längre körningar och en del stadskörning, Verkar det normalt?
/Tomas.
chh

Post by chh »

Ja, det är ok på vintern, antagligen blir det lite lägre i sommar. 1.8an drar ju lite extra i stan eftersom man trampar lite extra på gasen eftersom bilen är tung. Men på landsväg så ska den dra 0.7milen. Fick du värdet från färd datorn ? Det kan diffa upp till 20% mot verklig förbrukning.
RolandM

Post by RolandM »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chh</i>
Fick du värdet från färd datorn ? Det kan diffa upp till 20% mot verklig förbrukning.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Åt vilket håll brukar den diffa, visar den mer eller mindre?
chh

Post by chh »

Dom flesta jag pratat med inkl min dator är att den visar för mycket, typ 0.1-0.05/mil /Christer
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

glädjemätare[:D][:D]
Tomas N

Post by Tomas N »

Min dator visade att jag hade gjort av med 59.6 liter och jag fick i 59,4
/Tomas.
Spiff

Post by Spiff »

Vad lite era bilar drar, jag ligger nog i snitt på 1,3-1,4 lit/milen allts nästan en halv liter mer milen än vad jaf hade med clion... med samma körning i strot sett...
RolandM

Post by RolandM »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tomas N</i>
<br />Min dator visade att jag hade gjort av med 59.6 liter och jag fick i 59,4
/Tomas.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Inspirerad av denna tråd så har jag nu stämt av mot bensinpumpen. Var en sväng Stockholm - Stenungssund (nära Trollhättan) över påsk.

Färddatorn visade ett snitt på 6,9 l/100km.
Min kalkylator fick fram 6,8 l/100km (avrundat värde).

Finner inget skäl till att klaga på exaktheten hos datorn i min bil :). Är fullkomligt nöjd med den siffran (E20, motorväg, 2 passagerare + mig, fullt i bagageutrymmet, vinterdäck).

Fast, jag vet ju inte hur exakt vägmätaren är och om den diffar så diffar ju alla siffror...
Post Reply