Kamkedjeras? Megane 99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Puma
Posts: 17
Joined: 01 Dec 2004, 11:03

Kamkedjeras? Megane 99

Post by Puma »

Idag hände det... Motorn bara dog ikv när min tjej va på väg hem från jobbet o nu har jag lite frågor då...
Eftersom jag inte var med när det hände så vet jag inte annat är det hon säger, men oljelampan tände sig i vart fall inte innan motorn stannade säger hon.
Bilen har rullat 12000 mil och kamkrédjebyte var planerat till sommaren... kanske nu blir lite tidigare ist.'
När jag nu vrider på nyckeln så går startmotorn runt, men inget mer häner. Jag hör inget nämnvärt rassel från motorn och den är helt tyst (läs rasselfri) på kamkedjesidan. Det verkar inte som om det finns nån komp längre, för när jag släpper nyckeln så låter det som om motorn förtsätter att snurra alldeles för lätt ett litet tag till.
På många andra motorer så går ju kolvarna i ventilerna om kamkedjan går av så jag undrar om de kommer att göra det på en Megane 99a också? Det skulle ju kunna vara därför som all komp är borta [:p] men då tycker jag att det skulle höras lite skrammel när man drar runt motorn. Min andra tanke var om nåt vevlager har skurit... går den lätt runt då?
Är det ngn som har nån annan ide vart man skall börja söka på ett sånt här symptom. Hade tänkt att skruva loss kåpan och bara kolla om över huvud taget kamkedjan sitter kvar på kamaxelkugghjulet, för det är ju ganska enkelt att se. Om den är där så mottar jag gärna andra idéer, och om det inte är där så undrar jag om detta är ngt den lagom händige klarar själ? Specialverktyg?

Tacksam för tips
//Rudi
Puma
Posts: 17
Joined: 01 Dec 2004, 11:03

Post by Puma »

URSÄKTA..... Helt fel forum.... Hittade ingen stans att ta bort inlägg så ni snälla admins får gärna göra det. Har lagt in ett likadant på frågor&svar.

Ursäkta!!
Post Reply