R5 GTE -88 sensorer och givare?
Moderator: Forumpolisen
R5 GTE -88 sensorer och givare?
�r det någon som kan ge mig lite info om:
Knack-sensor
Svänghjulsgivare
Tempgivare till kallstarten
Kan någon säga dom riktiga "namnen" på prylarna och vart jag kan få tag på dom... ska bytas på min R5 GTE -88
MVH
Knack-sensor
Svänghjulsgivare
Tempgivare till kallstarten
Kan någon säga dom riktiga "namnen" på prylarna och vart jag kan få tag på dom... ska bytas på min R5 GTE -88
MVH
Tempgivare kallstart sitter under insuget fram på motorn, relativt nära fördelaren. Kallas för kallstartsgivaren tror ja ..
Svänghjulsgivaren sitter under fördelaren på växellådan. Precis på mitten. Kan behöva ta bort luftburk. Den tror ja inte har något speciellt namn än det du nämt.
Knack-sensorn vet ja inte riktigt vart den sitter. Men kan tänka mig att den sitter fram till på motorn den också.
Nån som kan rätta ?
Mvh Robin G
Svänghjulsgivaren sitter under fördelaren på växellådan. Precis på mitten. Kan behöva ta bort luftburk. Den tror ja inte har något speciellt namn än det du nämt.
Knack-sensorn vet ja inte riktigt vart den sitter. Men kan tänka mig att den sitter fram till på motorn den också.
Nån som kan rätta ?
Mvh Robin G
Tempgivaren sitter långt till höger på framsidan av toppen, lite svår att se. Tror det är för kallstarten iaf, är en tempgivare hur som helst. Kolla även vilken färg kontakten på den givaren har. Är den vit/gul aktig så är den billig (95:- tror jag). Är den däremot svart så blir det desto dyrare (395:- vet jag)
Knacksensor sitter i mitten av toppen. Under insuget. Är brun/rödaktigt kontakt på den.
Varför ska grejerna bytas är bilen svårstartad? Min var omöjlig och jag bytte både tempgivare och knacksensor utan resultat, men svänghjulsgivaren gjorde susen. Så mitt råd är byt svänghjulsgivaren först. Blir nog billigast så.
Om du ska köpa dessa delar nya så ring Autofrance 042-201620. Du får nog inte billigare pris än där.
Mvh /Totte
Knacksensor sitter i mitten av toppen. Under insuget. Är brun/rödaktigt kontakt på den.
Varför ska grejerna bytas är bilen svårstartad? Min var omöjlig och jag bytte både tempgivare och knacksensor utan resultat, men svänghjulsgivaren gjorde susen. Så mitt råd är byt svänghjulsgivaren först. Blir nog billigast så.
Om du ska köpa dessa delar nya så ring Autofrance 042-201620. Du får nog inte billigare pris än där.
Mvh /Totte
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zod</i>
<br />Tempgivaren sitter långt till höger på framsidan av toppen, lite svår att se. Tror det är för kallstarten iaf, är en tempgivare hur som helst. Kolla även vilken färg kontakten på den givaren har. Är den vit/gul aktig så är den billig (95:- tror jag). Är den däremot svart så blir det desto dyrare (395:- vet jag)
Knacksensor sitter i mitten av toppen. Under insuget. Är brun/rödaktigt kontakt på den.
Varför ska grejerna bytas är bilen svårstartad? Min var omöjlig och jag bytte både tempgivare och knacksensor utan resultat, men svänghjulsgivaren gjorde susen. Så mitt råd är byt svänghjulsgivaren först. Blir nog billigast så.
Om du ska köpa dessa delar nya så ring Autofrance 042-201620. Du får nog inte billigare pris än där.
Mvh /Totte
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Just nu startar den inte alls... men innan den dog helt så startade den bara när den var kall och gick i 5min innan den dog och inte gick att starta tills den fick stå nån timma och blev kall igen... tror att det kan vara kallstarten som dränker motorn så den blir sur å dör... En givare/sensor , som är brun/rödaktig, som sitter under insuget i mitten på toppen vilken jag har trott varit temp givaren är i två delar = skrot! Sen att den inte startar alls längre kan vara svänghjulsgivaren eller också tändningslåset har jag hört...
<br />Tempgivaren sitter långt till höger på framsidan av toppen, lite svår att se. Tror det är för kallstarten iaf, är en tempgivare hur som helst. Kolla även vilken färg kontakten på den givaren har. Är den vit/gul aktig så är den billig (95:- tror jag). Är den däremot svart så blir det desto dyrare (395:- vet jag)
Knacksensor sitter i mitten av toppen. Under insuget. Är brun/rödaktigt kontakt på den.
Varför ska grejerna bytas är bilen svårstartad? Min var omöjlig och jag bytte både tempgivare och knacksensor utan resultat, men svänghjulsgivaren gjorde susen. Så mitt råd är byt svänghjulsgivaren först. Blir nog billigast så.
Om du ska köpa dessa delar nya så ring Autofrance 042-201620. Du får nog inte billigare pris än där.
Mvh /Totte
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Just nu startar den inte alls... men innan den dog helt så startade den bara när den var kall och gick i 5min innan den dog och inte gick att starta tills den fick stå nån timma och blev kall igen... tror att det kan vara kallstarten som dränker motorn så den blir sur å dör... En givare/sensor , som är brun/rödaktig, som sitter under insuget i mitten på toppen vilken jag har trott varit temp givaren är i två delar = skrot! Sen att den inte startar alls längre kan vara svänghjulsgivaren eller också tändningslåset har jag hört...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zod</i>
<br />Trodde först också att det var en tempgivare som satt under insuget, men icke. Den sitter längre bort.
Min hade ingen knacksensor när jag köpte den och den hade gått nått år utan den. Och det ska tydligen inte göra någon större skillnad om den funkar eller inte vad jag hört.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
OK!
då behöver jag inte köpa en ny i första taget! Tackar!
Men problemet kvarstår tyvärr.
Vad ska jag börja med att byta/kolla
<br />Trodde först också att det var en tempgivare som satt under insuget, men icke. Den sitter längre bort.
Min hade ingen knacksensor när jag köpte den och den hade gått nått år utan den. Och det ska tydligen inte göra någon större skillnad om den funkar eller inte vad jag hört.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
OK!
då behöver jag inte köpa en ny i första taget! Tackar!
Men problemet kvarstår tyvärr.
Vad ska jag börja med att byta/kolla
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zod</i>
<br />Hmm, inte en aning faktiskt. Testa och bytt svänghjulsgivaren gjorde susen på min. Kan ju vara något helt annat som orsakar felet dock. Går det rulla/bogsera igång bilen eller är den helt död?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Har faktiskt inte provat det än... Har inte tänkt på att det kan göra nån skillnad...
<br />Hmm, inte en aning faktiskt. Testa och bytt svänghjulsgivaren gjorde susen på min. Kan ju vara något helt annat som orsakar felet dock. Går det rulla/bogsera igång bilen eller är den helt död?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Har faktiskt inte provat det än... Har inte tänkt på att det kan göra nån skillnad...
När tempgivaren trilskas så brukar det alltid gå att rulla igång bilen. Samma gäller i några fall svänghjulsgivaren också.
Som sagt tempgivaren är inte så dyr, så jag skulle testa att bytt denna vilket fall som helst så man är säker. Kolla även så du inte har massa olja i fördelarlocket ! Det är ett vanligt fel på dessa, då packboxen på utgåendekamaxel brukar börja läka. Då kladdar den ner fördelarlocket och bilen vägrar starta till slut !
Den packboxen är inte heller speciellt dyr och är relativt lätt att byta.
Lycka Till !
Som sagt tempgivaren är inte så dyr, så jag skulle testa att bytt denna vilket fall som helst så man är säker. Kolla även så du inte har massa olja i fördelarlocket ! Det är ett vanligt fel på dessa, då packboxen på utgåendekamaxel brukar börja läka. Då kladdar den ner fördelarlocket och bilen vägrar starta till slut !
Den packboxen är inte heller speciellt dyr och är relativt lätt att byta.
Lycka Till !
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robin</i>
<br />När tempgivaren trilskas så brukar det alltid gå att rulla igång bilen. Samma gäller i några fall svänghjulsgivaren också.
Som sagt tempgivaren är inte så dyr, så jag skulle testa att bytt denna vilket fall som helst så man är säker. Kolla även så du inte har massa olja i fördelarlocket ! Det är ett vanligt fel på dessa, då packboxen på utgåendekamaxel brukar börja läka. Då kladdar den ner fördelarlocket och bilen vägrar starta till slut !
Den packboxen är inte heller speciellt dyr och är relativt lätt att byta.
Lycka Till !
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Har kollat fördelaren... inte en droppe men jag ska testa att rulla så får vi se vad som händer!
Tack för info!
<br />När tempgivaren trilskas så brukar det alltid gå att rulla igång bilen. Samma gäller i några fall svänghjulsgivaren också.
Som sagt tempgivaren är inte så dyr, så jag skulle testa att bytt denna vilket fall som helst så man är säker. Kolla även så du inte har massa olja i fördelarlocket ! Det är ett vanligt fel på dessa, då packboxen på utgåendekamaxel brukar börja läka. Då kladdar den ner fördelarlocket och bilen vägrar starta till slut !
Den packboxen är inte heller speciellt dyr och är relativt lätt att byta.
Lycka Till !
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Har kollat fördelaren... inte en droppe men jag ska testa att rulla så får vi se vad som händer!
Tack för info!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Silldro</i>
<br />Kolla så att soppapumpen går en kort stund när du slår på tändningen. Verkar vara ett fel som kan uppstå ibland.
Vet iaf 2 st bilar som inte har startat helt plötsligt pga detta.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Pumpen funkar fint. Men tack ändå!
<br />Kolla så att soppapumpen går en kort stund när du slår på tändningen. Verkar vara ett fel som kan uppstå ibland.
Vet iaf 2 st bilar som inte har startat helt plötsligt pga detta.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Pumpen funkar fint. Men tack ändå!