GTE omöjlig att starta

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

GTE omöjlig att starta

Post by zod »

Min GTE -88 är helt omöjlig att starta på morgonen. Man kan försöka hur länge som helst det går bara inte.

Men... Om man rullar igång den så går det hur lätt som helst. Den startar direkt, behövs knappt nån brant backe alls. Och efter det så går den precis hela dagen. Så länge det inte är för många minus i luften, då klarar den att stå i ca 4h innan den måste rullas igång igen.

Så vad gör man? Har fått rulla den i snart 3 veckor. Felet bara uppstod en morgonon. Motorn är nyligen renoverad, packningar, kamremm osv. Toppen är totalt renoverad. Har även bytt lufttempgivaren och vattentempgivaren på framsidan av toppen. Vilken ska kunna göra bilen väldigt svårstarad om den är trasig. Men icke.
Generator är laddrelä och kol bytt, även remmen.

Bränslepumpen verkar funka fint, den surrar när man vrider på tändningen. Var ute nu och skulle kolla om det fanns gnista och det verkar det inte göra. Tändstift och rotor är nytt. Kablar och fördelarlock är i godkänt skick. Testade att byta tändspole, ingen skillnad.

Vad jag inte kan fatta är att om jag inte har gnista hur kan jag då rulla igång bilen och sedan så går den tills nästa morgon?

Blir galne på detta jobbiga fel. Kom gärna med förslag för snart har jag bytt varenda pinal känns det som.

/Totte
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej
Jag skulle se över bateriet. Mät hur mycket startmotorn drar när du försöker att starta bilen, kan ju vara något el fel i startmotorn Ända skilnaden är ju att du drar runt motorn med startmotorn och förbrukar mera stöm än vad du gör när du rullar i gång bilen.
Jag kan ju ha fel men det är väll värt att kontrolera kostar ju inget.
MVH
FY
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Kolla svänghjulsgivaren, tydligen vanligt problem på R5
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1098

Jag skulle också kolla att jordflätorna mellan motor och chassie är friska
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by FUNGYEE</i>
<br />
Hej
Jag skulle se över bateriet. Mät hur mycket startmotorn drar när du försöker att starta bilen, kan ju vara något el fel i startmotorn Ända skilnaden är ju att du drar runt motorn med startmotorn och förbrukar mera stöm än vad du gör när du rullar i gång bilen.
Jag kan ju ha fel men det är väll värt att kontrolera kostar ju inget.
MVH
FY
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Batteriet är bara några månader gammalt så det borde vara friskt. Är absolut värt att kollas. Men det borde väll inte påverka att jag inte har någon gnista på morgonen?
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />Kolla svänghjulsgivaren, tydligen vanligt problem på R5
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=1098

Jag skulle också kolla att jordflätorna mellan motor och chassie är friska

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Har bara kollat en jordfläta den som sitter mellan topp och chassi. Vet inte om det finns någon mer?

Svänghjulsgivaren hade jag totalt glömt bort. Ska pilla med den imorrn. Vet att jag har en extra någonstans i lagret :)
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

R19 har en fläta från växellådan ut till vänster hjulhus också, den går av efter 10 år typ. Den sitter nästan osynlig under balken. Gissar att det är ungefär samma på kusinen R5.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Vad jag funderar på är om det är något överslag eller någonslaks korsslutning på startmotorn. När du rullar i gång bilen använder du inte startmotorn. När du andvänder startmotorn vrider nu nyckeln i "botten" och då drar startmotorn runt motorn.Mät när du vridet nyckeln till startläge, och se om det blir något onormalt spännings bortfall.För enda skilnad du gör är ju att du vrider nyckeln till startläget och andvänder startmotorn, istället för att ha nyckeln på tändingsläget och rullar i gång bilen.
Det kan sitta en motstånd mellan tändspolen+ och fördelaren, det kan ju vara något fel på den så att den släpper i genom ström när den har blivit varm men inte när den är kall.
Bara ett förslag vet inte om det är så relevant.
MVH
FY
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Alla förslag är välkommna, han inte göra så mycke idag dock. Var och kollade på ytterligare en GTE som var bra
pris på. Bytte dock svänghjulsgivaren får se imorrn bitti om den startar! Och startmotorn ska jag ta och mäta på.

Jordfläta från lådan är jag osäker på. Kan inte minnas att det var nån sådan när jag lyfte ur maskinen. Men det ska abslut kollas.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej
Fick ett tips att felet kan ligga i tändningslåset "blecket +15 tycks inte strömmatas när nyckeln vrids till startmotorläge" Sa han till mig
Kanske något att kontrolera?
MVH
FY
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Den lever!!!! Var ute igår natt efter den stått ett par timmar i kylan och då startade den, och nu så var jag ute etfer att den stått och frusit hela natten och den startar utan problem. Anledningen till att givaren gått sönder kan kanske vara att den blivit skadad av den glykol som verkar ha läckt på den, den var alldeles kladdig av glykol. Har haft en läcka som jag inte har hittat men nu har jag ju ett humm om var jag ska leta dock.

Tack för alla hjälp! Kanon forum!
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej på er
En dum fråga kanske men vad har en svänghjulsgivare för funktion? Jag kan tänka mig att den har med tändningen att gör.
Men att den skulle orsaka felet med att bilen inte gick att starta med startmotorn men att den gick att rulla i gång förstår jag inte.
Håppas någon kan förklara det för mig.
Fin att du hittade felet zod,ja här får man många goda råd och tips.
MVH
FY
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Svänghjulsgivare styr tändningen och insprutning,på svänghjulet sitter 2 st kuggkransar en till startmotorn och en till givaren,dessa kuggar till givaren ,sitter så att tändning och insprutning blir rätt i förhållande till var vevaxelnsläge är så att tändning och insprutning blir till rätt cylinder.Men att den skulle bete sig olika om man knuffar eller vrider på startmotorn kan jag inte se....
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Givaren är induktiv dvs har en magnet och en mottagarspole eller hallgivare för att mäta magnetfältet. När kuggarna swishar förbi så ändras magnetfältet och det är ändringen som den känner av och förstärker. Vid fel skulle känsligheten kunna försämras, det borde kunna göra att den inte fungerar vid riktigt låga varvtal typ då startmotorn går. Kanske blir varvtalet högre om man knuffar igång bilen.. inte vet jag... Eller kanske kuggkransarna ändrar läge lite i axiell led då startmotorn drar. Slut på teorierna [:)]
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Jag har en clio98 1,4l, den har ingen svänghjulsgivare vad jag har sett, eller?
Tack till er båda för en utförlig beskrivning av givaren.
FY
Post Reply