Startproblem Megane -99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Thomas_A
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2004, 23:06

Startproblem Megane -99

Post by Thomas_A »

Startmotorn går runt men motorn tänder inte. Verkar mest hända när det är runt 0 grader ute, kallare och varmare går bra. Ibland går den igång helt plötsligt och går helt perfekt, men i morse vägrade den totalt.

Har hört att startspärren kan krångla? Fukt? Hur vet man att det är startspärren? Annars, bränslepump kaputt?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Lyssna efter bränslepumpen när du vrider på tändningen. Den ska surra ca en sekund och sen stanna, sitter på undersidan framför vänster bakhjul iaf på r19.
Luktar det bensin vid avgaspipen när den vägrar starta?
Thomas_A
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2004, 23:06

Post by Thomas_A »

Tack för tipsen.

Jag har inte hunnit diagnostisera närmare, men ska undersöka imorgon. Håller på att ladda upp ett reservbatteri som jag ska använda mig av då det som sitter har börjat tröttna något efter alla försök.

Jag provade också att trycka ner knappen i motorrummet (krockknappen som spärrar bensinen). Det kanske var dumt gjort, men konstigt nog klickade den till vid första tryckningen, men inte vid andra. Bytt säkring till startspärren. Bilen startade dock inte, men nu vet jag inte om det beror på att batteriet börjar bli urladdat.

Jag ska också prova med annan nyckel. Det sägs att det kan vara en avkännaren till startspärren, en ring" som sitter vid tändningslåset (Laguna) som spökar. Alla lampor tänds som de ska men jag ska kolla hur startspärrlampan agerar imorgon.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Sök på "startspärr" här på forumet, det finns massor att läsa! Krockknappen nämns också.
Fel på tändspolarna är busvanligt fel på Megane men då brukar dom gå på nån cylinder iaf.
Thomas_A
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2004, 23:06

Post by Thomas_A »

Har testat lite till. Reservbatteriet jag hade fungerade inte trots laddning. Ett litet surr hörs en sekund när tändningen slås på, låter som en pump. Batteriet urladdat så startmotorn går bara lite lite. Nu blir det att vänta på att någon kompis kan komma förbi med en bil så jag får ström.

Har lästa varenda tråd om startspärr men de har inte hjälpt mig så mycket, tyvärr.
Thomas_A
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2004, 23:06

Post by Thomas_A »

Mysteriet fortsätter. Jag fick till slut igång motorn med lite hjälp från en annan bil och startkablar då batteriet hade blivit dåligt. Dock uppenbarade sig samma problem:

- Startmotorn går runt som den ska. Ingen tändning. Vi gjorde först 5-6 försök, tändningen helt "död". Jag petade på lite kablar och säkringar och försökte en sista gång. Dock inga kablar som verkar sitta löst eller ha dålig kontakt. (I den box som sitter i motorrummet; vad är det för box?) Motorn gick igång direkt och spann helt felfritt.

- Felet har kommit då och då under senaste året. Fler än fem gånger men färre än tio. Det har alltid slutat med att motorn till slut gått igång efter mer eller mindre antal försök.

- Felet kan, men jag kan inte svära på det, vara associerat till en yttertemp runt 0 grader. Främst om det varit kallt och sedan tinat. Därför tror jag att det kanske kan vara el-associerat/fuktproblem. Slump kanske? Manualen säger att fukt i tändsystem (efter tvätt etc) kan orsaka att motorn ej startar.

- Felet har inte uppstått när jag haft halv till full tank så vitt jag vet. Bara när det är typ kvarts tank eller lägre kvar. Men detta kan vara en slump (igen).

- Alla kontrollampor, inklusive startspärrslampan beter sig helt normalt. Jag tror alltså att det inte har med startspärren att göra. Om det är ett elfel som gör att tändningen inte startar så är det nåt helt annat än startspärren.

(- Jag är mycket dålig på motorer, men tänker nog iaf försöka skaffa Haynes eller liknande.)


Allt som allt; felet kan antingen bero på en kärvande bränslepump som då och då inte sparkar igång. Jag hör ett litet surrande då och då när jag vrider på tändningen; kan dock inte säga om detta är bränslepumpen eller ej. Kanske en full tank får den att sparka igång (tryck högre?). Hur vanligt är ett bränslepumpproblem på Mégane? Vad kostar ett bränslepumpbyte? Eller så är det något fukt/elproblem som jag omöjligen kan hitta. En sista fråga är ju hur man ska förklara detta för servicepersonalen? Felet uppstår när man minst anar det, och säkert aldrig när man lämnar in den för service.

Om jag får veta något mer vid nästa service så postar jag resultatet här.

T
Thomas_A
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2004, 23:06

Post by Thomas_A »

En uppdatering av problemet.

Efter att ha fått igång bilen igår körde jag en vända för att ladda upp batteriet. Jag tankade också full tank. I morse stod jag då inför den stora frågan. Ska bilen starta? Svaret var att den till slut startade men att startproblemen kvarstår.

- Provade 5-6 gånger, startmotorn går runt, ingen tändning. Knackade och rörde på lite på eldetaljer och kablar i motorrummet (det finns en elbox med säkringar och några bruna boxar i motorrummet, reläer?). Dock hände inget efter detta. Provade starta några gånger till, och helt plötsligt tänder motorn direkt efter att jag vridit om nyckeln och den spinner som en katt. Ingen koppling till hur full tanken är alltså. Yttertemp vad -2 grader.

- Körde 6 mil till jobbet. Vid jobbet tog jag ur nyckeln, lät startspärren gå igång, och provade att starta 5-6 gånger. Vid tändning på så hörs ett litet läte bakifrån en halv till en sekund, som jag tolkar som bränslepumpen. Motorn startar direkt vid alla försöken.

- Problemet uppstår alltså sannolikt bara vid start av kall motor. Vet ej ännu hur pass det varierar med yttertemp, men jag ska notera detta vid varje problem.

- Inga andra problem finns, varningslampor ok vid start, helt problemfritt under färd.

- Om någon har en idé vad jag kan testa (har multimeter), typ bränslepumpsrelä eller liknande, så kom gärna med förslag!

T
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Nästa gång du har problemet: knacka lite lätt på sidan av "krockknappen" så den löser ut sen trycker du på ovansidan som vanligt då borde d klicka till i den när den återställs.
Gör så ett par gånger och sen prova att starta.
Alternativt mät ovanstående med multimetern så du har krets igenom den.
Alternativt bygla den samma och se om problemet kvarstår, MEN då får du låta bli att krocka...
Lycka till!
Thomas_A
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2004, 23:06

Post by Thomas_A »

Tack. Ska prova det nästa gång det händer. Efter bilen stått på jobbet i kylan så var det iaf inga problem att åka hem. Start på första försöket. Vi får se vad som händer imorgon...
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej
Titta på fördelarlocket, och rotorn hur de ser ut. Byt ut dem eventuelt, de är inte så dyra.
MVH
FY
mackan12
Posts: 6
Joined: 16 Feb 2005, 22:42
Location: Sweden

Post by mackan12 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by FUNGYEE</i>
<br />Hej
Titta på fördelarlocket, och rotorn hur de ser ut. Byt ut dem eventuelt, de är inte så dyra.
MVH
FY
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

mmmm glöm inte konvertera om den till förgasare samtidigt då!
Thomas_A
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2004, 23:06

Post by Thomas_A »

En kort uppdatering till:

I morse: -6 grader, bilen startar direkt.
På kvällen: -11 grader, bilen svårstartad igen. Startar efter några försök. Försökte lyssna efter "bränslepumpsljudet". Vet inte om den faktiskt lät eller om jag blivit lomhörd? Provade trycka in krockknappen. Den klickade ej till, ingen skillnad direkt efter att jag gjort detta. Jag kan dock utesluta att problemet kommer runt 0-graderstrecket.

Dvs, summa summarum slumpmässiga svårigheter med start av motorn när den är kall. Aldrig när den är varm. Inga varningslampor, tveksamt om det är bränslepump eller relä (nästa gång ska jag lyssna mer noggrant).

Snart blir det verkstan, men tänkte se om jag får tag på Haynes i helgen och få nån idé.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Förgasare Brytare brytarlöst=?
Kontrolera om du får gnista på tändstiftet, då kan du utesluta tändningen.Titta på tändstiftet om den är tårr eller blöt.När du startar rör du gaspedalen? Pröva med att trampa ner gasen några gånger innan du startar, eller att ha lite gaspådrag vid start.Man får nog gå på uteslutningsmetoden för att hitta felet. Är ingen expert, så detta är bara vad jag själv har prövat på.

MVH
FY
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Fyngyee, Megane har direkttändning dvs en tändspole för varje tändstift. Ingen fördelare alltså.
Men visst kan det vara ide att titta om stiften blir blöta. Enklare kanske att sniffa om det luktar bensin vid avgasröret.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej Erik
Ja du man får tänka efter till vilken bil man ger råd eller förslag till innan man sänder i väg det.
Borde kåmmit i håg det själv.
MVH
FY
Post Reply