Bakhjul fastnar vid minusgrader

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Robmic
Posts: 17
Joined: 01 Nov 2004, 11:36

Bakhjul fastnar vid minusgrader

Post by Robmic »

Hej.
Tänkte höra med er om det på en Megane kombi 1.6 16 V -00 är normalt
att byta skivbromsbelägg bak för 3:dje gången på 8000 mil.
Har haft bilen sedan ny och första ggn var efter ca 4500mil.
På Volvo tyckte de det inte var onormalt.
Jag kör inte speciellt hårt eller tungt lastat.
Den här gången blir det nya skivor och belägg.
Fram gjorde jag det själv men har inte bytt belägg bak då man pratar om att man måste skruva in kolven och då blev jag lite osäker.

Vi har ett lustigt fel som jag sett någon annan också hade på forumet.
Det är att ett av bakhjulen "låser sig" efter att man haft handbromsen i. Det kan räcka att bilen stått hela natten utan handbroms i och så lägger man i handbromsen medan man skrapar rutorna och så är det tvärnit på ena bakbromsen.
Detta inträffar bara när det är kallt (minusgrader ute).
Det finns inga is eller snörester runt skivbromsarna.

Kollade imorse och då såg det ut som att hävarmen på bromsoket inte gick tillbaka ända till stoppklacken på ena sidan.
Fortsatte sedan med detta mitt på dagen och då hade det naturligtvis blivit varmare och då gick den snyggt tillbaka ända till klacken och inga tendenser till låsning.
Men om jag drar lätt i handbromsen så att den ställer sig i samma vinkel som hävarmen hade när det krånglade så snurrar hjulet knappt.
Jag har hakat av handbromsvajrarna och de löper i alla fall hyfsat lätt när det är plusgrader).

Men hur funkar egentligen bakbromsarna? Jag har förstått att när handbromsens hävarm vrids så måste den mekaniskt pressa bak på kolven som pressar ihop beläggen och bromsar.
När jag hade plockat av handbromsvajern så kändes det som att hävarmen var liksom fjäder
belastad. Den gick ju lätt tillbaka till stoppklacken efter att man hade försökt dra/spänna den eller är det för att kolven stretar emot?
Men inte sitter väl kolven fast i själva hävarmen. För om man bromsar med pedalen så vrider sig ju inte hävarmen.
Men hur funkar kolven när man bromsar med pedalen. Åker den rakt ut eller "skruvas" den ut?
För vid montering av nya klossar måste man väl "skruva" in kolven?
Kan då hävarmen (men utan vajer sitta kvar)?
Är det enklast att lossa hela oket med de 2 stora skruvarna eller ska man dela oket där bälgen är.
Har för mig vid beläggbyte fram så ingick nya mindre skruvar till "glidsaken" under bälgarna.

Hur kollar jag lättast vilken bromstyp jag har Bendix/Girling??? via chassinumret eller finns det bara en skivbromstyp bak på Meganekombi.
Jag kan naturligtvis köpa en Haynes handbok men innefattar den även årsmodell 2000?
Gällande varför det inte funkade vid minusgrader får jag nog ge mig och helt enkelt byta och se om problemet kvarstår.

MVH Robban M
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

jag skulle misstänka att det krupit in vatten i wiren som fryser. Har noll koll på resten, har trummor bak på renån. Vissa Haynes kan finnas på välsorterade bibliotek. Kolla hemsidan så kanske du kan lista ut om år 2000 ingår www.haynes.com
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Post by flygrc »

Jag hade också gissat på vatten i vajern om det bara händer vid minusgrader. Annars hade jag letat efter friktionsytor som kan kärva, gå över alla dessa med kopparfett men akta skiva och belägg.
Den förbrukningen av skivor och belägg du skriver om kan verkligen inte vara normalt, jag har kört 13000 mil innan jag bytade fram på min Scenic.// Ola
Robmic
Posts: 17
Joined: 01 Nov 2004, 11:36

Post by Robmic »

Ja, det skumma är att jag byter alltså oftare bak än fram och vi "motionerear" handbromsviren just för att saker och ting inte skulle fastna.

MVH Robban
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Har nyligen införskaffat en Haynes-manual till min Mégane. Den omfattar modellerna tillverkade mellan april 1999 till 2002.
ISBN nr: 1 85960 916 3
Haynes egna nr är 3916.
Den är på engelska [:)]
Går alldeles utmärkt att beställa den hos nån Renault ÅF. Jag fixade min via BilNilsson i Alingsås.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Min granne har en Megane 1.6 kombi, den har gått 7500Mil han har inte bytt bak eller fram ännu.Han kör ofta med stora släp... så du har nog något konstigt med dina ok... /Christer
Robmic
Posts: 17
Joined: 01 Nov 2004, 11:36

Post by Robmic »

Tack
//Robban M
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Att beläggen bak tar slut så fort kan väl bara bero på två saker, anliggande broms eller möjligen fel på lastavkänningsventilen...?
Bromskraftfördelningen är lätt att kolla, känn försiktigt på skivorna efter lite "stadskörning". Bak ska bli ungefär hälften så varma som fram och förstås lika på vänster o höger sida. Anliggande broms kan man kolla genom att åka nån mil på landsväg utan att använda broms, stanna med motorbroms/uppförsbacke/minsta möjliga färdbroms och kolla sen att alla skivor är svala. Typiskt för anliggande broms är att fälgarna värms upp vid ren landsvägskörning.
Enligt Murphy är det osannolikt att handbromsen kärvar just den gången man kollar :(
Robmic
Posts: 17
Joined: 01 Nov 2004, 11:36

Post by Robmic »

Skivor samt belägg är nu bytta bak.

Drog åt handbromsen och det låste sig direkt igen. Jag kollade wiren förut och tyckte att den gick hyfsat lätt. Men när det nu hände igen så lossade jag på viren vid själva hävarmen och då gick viren trögt igen ( minusgrader???).
Hävarmen går lätt tillbaka i själva oket. Så för å göra en lång historia kort så får jag byta handbromswiren. Jag ångrar inte att skivor och belägg böts då det inte sett ut och låtit riktigt bra.
Synd bara att det kostar men men...

MVH Robban M
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

kolla med Autofrance, brukar ha bra priser på reservdelar...
Post Reply