fjäderbenslager?
Moderator: Forumpolisen
fjäderbenslager?
Hej alla glada
Måste man ställa in framvagnen om man byter fjäderbenslager,eller styrlager eller vad dom nu heter;-)
Bilen är min laguna-96:a
Har en kompis som kan byta dom men han kan ju inte ställa framvagn:-(
Men,man behöver kanske inte det?
Hoppas någon vänlig själ kan svara på detta.
Tack på förhand : Helen
Måste man ställa in framvagnen om man byter fjäderbenslager,eller styrlager eller vad dom nu heter;-)
Bilen är min laguna-96:a
Har en kompis som kan byta dom men han kan ju inte ställa framvagn:-(
Men,man behöver kanske inte det?
Hoppas någon vänlig själ kan svara på detta.
Tack på förhand : Helen
eeehhh hör inte till dom som "VET" men älskar att lägga mig i [:)]
Jag skulle gissa att toe kan ändras *lite* efter att man tagit isär fjäderben/styrknoge och satt ihop dom igen pga spel vid bultarna. Camber, Caster och KPI borde inte ändras märkbart, dom anses väl inte ens vara justerbara?
Vad tror ni om att skippa inställningen men ha lite koll sen på att däcken inte börjar slitas snett..?
Kollar själv toe med ett "U" gjort av plankor och ett skjutmått, mäter avståndet mellan fälgarnas fram o bakkant. Särskilt exakt blir det inte, kanske på en +-20' när...
Jag skulle gissa att toe kan ändras *lite* efter att man tagit isär fjäderben/styrknoge och satt ihop dom igen pga spel vid bultarna. Camber, Caster och KPI borde inte ändras märkbart, dom anses väl inte ens vara justerbara?
Vad tror ni om att skippa inställningen men ha lite koll sen på att däcken inte börjar slitas snett..?
Kollar själv toe med ett "U" gjort av plankor och ett skjutmått, mäter avståndet mellan fälgarnas fram o bakkant. Särskilt exakt blir det inte, kanske på en +-20' när...
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Vart tusan har folket som vet tagit vägen då?
Var främst toe jag tänkte på också. Har inte ens kollat cambervinkeln kom jag på nu. Skall göras så fort bilen kommer ner på backen iaf.
Men som ErikR19 skriver så använder jag också ett "U". Dock är det två rör av olika diameter. Det ena glider i det andra o låses enkelt med en skruv så man kan mäta skillnaden.
Var främst toe jag tänkte på också. Har inte ens kollat cambervinkeln kom jag på nu. Skall göras så fort bilen kommer ner på backen iaf.
Men som ErikR19 skriver så använder jag också ett "U". Dock är det två rör av olika diameter. Det ena glider i det andra o låses enkelt med en skruv så man kan mäta skillnaden.
Kanske semester? Vi glada hemskruvare får rycka in i deras frånvaro
Följande är endast en akademisk diskussion utan praktiskt värde för reparationen i fråga
Man verkar kunna justera camber en liten aning beroende på om man drar fjäderbenet utåt eller trycker det inåt när man drar fast dom två bultarna som håller ihop styrknoge och fjäderben. Men tanken är antagligen ska man låta bli att bråka vid åtdragningen så lägger det sig i det ena ytterläget vilket det nu var... Såg förresten nånstans på nätet att det finns "vevformade" ersättningsbultar om man vill kunna justera camber på riktigt.
På R19 finns dubbla uppsättningar fästhål uppe vid över fjäderbensfästet som ger olika caster-vinklar. Icke-servo versionen har mindre caster för att bli mer lättstyrd. Provade "mer caster"-läget och det gav precis den effekt som står i teoriboken, tungstyrd, självhämmande och antagligen bättre kurvgrepp. Men då började knutarna morra så jag gick tillbaka...
Ackermann kan man ändra om man skruvar in styrleden på ena sidan och lika mycket ut på andra. Jag bytte styrväxel nyligen, passade på att flytta upp den några millimeter för att få mer neutral koppling från roll- till girplanet (snott ur flygteorin) Vad tusan kan det heta på en bil? I alla fall blev bilen mindre benägen att svänga åt det håll den lutar och dra iväg i sidvind.
Följande är endast en akademisk diskussion utan praktiskt värde för reparationen i fråga
Man verkar kunna justera camber en liten aning beroende på om man drar fjäderbenet utåt eller trycker det inåt när man drar fast dom två bultarna som håller ihop styrknoge och fjäderben. Men tanken är antagligen ska man låta bli att bråka vid åtdragningen så lägger det sig i det ena ytterläget vilket det nu var... Såg förresten nånstans på nätet att det finns "vevformade" ersättningsbultar om man vill kunna justera camber på riktigt.
På R19 finns dubbla uppsättningar fästhål uppe vid över fjäderbensfästet som ger olika caster-vinklar. Icke-servo versionen har mindre caster för att bli mer lättstyrd. Provade "mer caster"-läget och det gav precis den effekt som står i teoriboken, tungstyrd, självhämmande och antagligen bättre kurvgrepp. Men då började knutarna morra så jag gick tillbaka...
Ackermann kan man ändra om man skruvar in styrleden på ena sidan och lika mycket ut på andra. Jag bytte styrväxel nyligen, passade på att flytta upp den några millimeter för att få mer neutral koppling från roll- till girplanet (snott ur flygteorin) Vad tusan kan det heta på en bil? I alla fall blev bilen mindre benägen att svänga åt det håll den lutar och dra iväg i sidvind.