Koppla in Oljetempmätare i GTE

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zod

Koppla in Oljetempmätare i GTE

Post by zod »

Har gjort en panel som jag tänkte ha tre mätare i, oljetryck, vattentemp och oljetemp. Oljetryck och vattentemp finns det ju redan givare till så det borde ju ju bara vara att använda sig av de. Men oljetemp? Var hämtar jag det ifrån så att säga. Står att det ingår givare på de olika mätarna. Men givarna till vattentemp sitter ju i toppen och oljetryck i blocket. Kan ju knappast behöva momnera in en ny givare i blocket tex för att få fram oljetempen.

Verkar som en en lite yr fråga, men vad jag vill veta är hur jag ska koppla in oljetempmätaren och med följande givare för att den ska funka?
Spiff

Post by Spiff »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zod</i>
<br />Har gjort en panel som jag tänkte ha tre mätare i, oljetryck, vattentemp och oljetemp. Oljetryck och vattentemp finns det ju redan givare till så det borde ju ju bara vara att använda sig av de. Men oljetemp? Var hämtar jag det ifrån så att säga. Står att det ingår givare på de olika mätarna. Men givarna till vattentemp sitter ju i toppen och oljetryck i blocket. Kan ju knappast behöva momnera in en ny givare i blocket tex för att få fram oljetempen.

Verkar som en en lite yr fråga, men vad jag vill veta är hur jag ska koppla in oljetempmätaren och med följande givare för att den ska funka?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Först behöver du ju en givare sen varför inte montera den i sumpen???? där har du ju mest olja, och då borde man ju få den mest exakta medeltemparturen på oljan...
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Det brukar finns givare som kan monteras i stället för oljestickan!
Silldro

Post by Silldro »

Volvo 440 och 480 turbo har en liknande givare som den som känner av oljenivån på GTE:n. Dvs en lång pinne som sitter skruvad på framkant av blocket ganska nära där oljestickan går in i blocket.
Den har 4 st anslutningar istället för 2 st som det är på GTE:n.

Tror att 2 är oljetemp och 2 är oljenivå. Frågan är bara om det bara är en varning eller inte. Har inte utrett det närmare ännu. Men jag tänkte göra det till sommaren.

Så att leta upp en sådan karnske är en enkel lösning om den nu ligger i rätt område för den mätare du har.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

kan nog vara så som du säger, har för mig att färdatorerna i dom bilarna visar oljetemp..
zod

Post by zod »

440/480 Turbo teorin låter intressant, ska genast börja leta efter den "pinnen".
Silldro

Post by Silldro »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zod</i>
<br />440/480 Turbo teorin låter intressant, ska genast börja leta efter den "pinnen".
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Hittade lite mer info.
Den har 4 st anslutningar som sagt.

Pinne 1. Oljenivå kopplas till kontakt R28 och pinne B2
Pinne 2. Oljenivå kopplas till kontakt R28 och pinne B4
Pinne 3. Massa???
Pinne 4. Anslutning till oljetemp. Visar cirka 10 grader förmycket om man använder ett VDO instrument.

Med reservation för fel. Min tyska är inte den bästa...
cotech

Post by cotech »

Massa är jag ganska säker på att d betyder jord...
Post Reply