Fjärrnyckel trubbel (Laguna -99)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Fjärrnyckel trubbel (Laguna -99)

Post by RolandM »

Tjo!

Nu har jag hämtat min köpta Laguna -99 halvkombi/kombi-sedan/sedan (vad heter det?) och en av nycklarna ger mig lite huvudbry. Den liksom ja, inte verkar fungera... Trycker jag på knappen så ger lampan ifrån sig en ytterst svag blink i typ brunrött sådär. Centrallåset aktiveras inte utan det är "manuell öppning" som gäller alltså. Motorn startar så startspärren känner igen nyckeln iaf. Den andra nyckeln fungerar precis som den ska, ger ifrån sig ett stadigt rött sken när man trycker på knappen.

What to do? Kan det vara så enkelt att batteriet behöver bytas? Instruktionsboken visar hur ett batteribyte går till och det verkar ju enkelt, men den talar också om "synkronisering"... men den talar inte om hur man gör! Idiotisk instruktionsbok!

Eller är det något annat fel, måste nyckeln kodas om?

jag fick två nycklar med mig, i instruktionsboken talas om en "reservnyckel" som man använder om man förlorar den kodade nyckeln. Är det en av dessa två fjärrnycklar eller är det ytterligare en nyckel? Isåfall har jag inte den... :(

Ha det bäst och krama varandra i trafiken!
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Uppdatering: Nu är den "felande länken" - nyckeln - helt död (lampan lyser inte alls). Så det är nog batteriet...
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Uppdatering 2: Var hos syd-upplands bil och fick det konstaterat att sändaren är paj. :(
Tobbe
Posts: 48
Joined: 07 Dec 2002, 17:11
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe »

Om det är en IR-sändare i nyckeln så kan det vara så att dioden är trasig. Går att byta men du får nog vända dig till en elektronikgrossist typ Elfa eller likn. Det hände på min nyckel till Scenicen, ett ben på dioden gick av men det gick att löda ihop igen.

Fast din Laguna kanske inte har IR utan sänder radiovågor och då är det inte lika lätt.
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe</i>
Fast din Laguna kanske inte har IR utan sänder radiovågor och då är det inte lika lätt.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Det är radio... men det fixar sig, jag pratade med säljaren av bilen och han sa att verkstan får fakturera så tar han kostnaden. :)
Post Reply