Backventil placering R19 med F3N?
Moderator: Forumpolisen
Backventil placering R19 med F3N?
Hej på er bilkunniga,
Min R19 är svårstartad när den stått ett tag. Jag får "såga" i flera omgångar innan den helt plötsligt hoppar igång. Innan den hoppar igång finns inte ens en tendens till hostning/tändning.
Verkar alltså (om jag har rätt) som att bränslet rinner ända tillbaka ner i tanken, och då tar det väl ett tag innan det pumpats fram igen.
Så frågan är: (R19 TXE -92 med F3N motor)
-Det finns väl en backventil (eller flera) på vägen från tank till motor. Men vart sitter den? I armaturen? I filtret? eller separat? eller både och? (Vet inte var några av dessa sitter...)
I övrigt går bilen bra, hade problem med tvekan vid gaspådrag. Men de löste sig med ny rotor och fördelare som dessutom var helt inoljad pga dålig packbox mot kammen...
Men som sagt, mitt problem är att jag inte vet vart den trasiga backventilen sitter... tror jag... Eller kan det vara nåt annat?
Hoppas på hjälp...
/Lars
Min R19 är svårstartad när den stått ett tag. Jag får "såga" i flera omgångar innan den helt plötsligt hoppar igång. Innan den hoppar igång finns inte ens en tendens till hostning/tändning.
Verkar alltså (om jag har rätt) som att bränslet rinner ända tillbaka ner i tanken, och då tar det väl ett tag innan det pumpats fram igen.
Så frågan är: (R19 TXE -92 med F3N motor)
-Det finns väl en backventil (eller flera) på vägen från tank till motor. Men vart sitter den? I armaturen? I filtret? eller separat? eller både och? (Vet inte var några av dessa sitter...)
I övrigt går bilen bra, hade problem med tvekan vid gaspådrag. Men de löste sig med ny rotor och fördelare som dessutom var helt inoljad pga dålig packbox mot kammen...
Men som sagt, mitt problem är att jag inte vet vart den trasiga backventilen sitter... tror jag... Eller kan det vara nåt annat?
Hoppas på hjälp...
/Lars
Soppa pumpen borde lösa detta problem. För när du vrider på tändningen så ska pumpen gå i gång och pumpa soppa till motorn. Har du testat att vrida på tändningen vänta ett litet tag, slå av och vrida på igen ett par ggr så pumpen verkligen hinner pumpa fram hela vägen ! Startar bilen då, så är det en backventil som ska bytas. JA kan tänka mig att det sitter en i pumpen. Sen vet ja inte om det sitter några fler någonstans ?!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robin</i>
<br />Soppa pumpen borde lösa detta problem. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja kanske det, men problemet är bara att pumpskrället kostar 2300 på volvo, 1600 på mekonomen.[:(] Eftersom jag inbillar mig att backventilen är problemet vill jag ju helst veta om den är inbyggd i soppapumpen eller kanske ännu hellre i bränslefiltret som kostar under 200kr...
Som sagt: Vem vet var backventilen sitter för bränsletillförseln?
Lars
<br />Soppa pumpen borde lösa detta problem. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja kanske det, men problemet är bara att pumpskrället kostar 2300 på volvo, 1600 på mekonomen.[:(] Eftersom jag inbillar mig att backventilen är problemet vill jag ju helst veta om den är inbyggd i soppapumpen eller kanske ännu hellre i bränslefiltret som kostar under 200kr...
Som sagt: Vem vet var backventilen sitter för bränsletillförseln?
Lars
börja vid fördelaren och sikta rakt nedåt och lite framåt dit där motor och växellåda sitter ihop. Givaren, en svart platskloss, sitter under termostaten in mot motorblocket mitt ovanför aluminiumhuset runt koppling och startkrans. Men visst borde den vara vattentät, det var den säkert som ny iaf... Skarvkontakten till givaren sitter uppe på växellådan.
Du kan testa tändningen genom att ta lossa ett stift, trycka i tändkabeln, lägga stiftet på motorblocket och se om du får gnista när du kör startmotorn. Men se till att stiftet har kontakt med blocket hela tiden, tändspolen kan ta skada om gnistgapet blir för stort...
Får motorn bränsle förresten, luktar det bensin i avgasröret när du har försökt starta? Det är inte helt ovanligt att pumpen ger upp.
Du kan testa tändningen genom att ta lossa ett stift, trycka i tändkabeln, lägga stiftet på motorblocket och se om du får gnista när du kör startmotorn. Men se till att stiftet har kontakt med blocket hela tiden, tändspolen kan ta skada om gnistgapet blir för stort...
Får motorn bränsle förresten, luktar det bensin i avgasröret när du har försökt starta? Det är inte helt ovanligt att pumpen ger upp.
sitter kabeln i till tändspolen?????Chris wrote:Byte kylare på min R19 idag och efter det så tänder den inte.ssslgn wrote:
-Rengjort och justerat kontakten till kylvätsketempgivaren... Kan ha varit dålig kontakt.
/L-G
Vad händer om kylvätsketempgivaren "sitter dåligt"? Kan det göra att den inte tänder?
Mvh
C
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen