Backventil placering R19 med F3N?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ssslgn
Posts: 6
Joined: 11 Jan 2005, 08:29
Location: Sweden

Backventil placering R19 med F3N?

Post by ssslgn »

Hej på er bilkunniga,

Min R19 är svårstartad när den stått ett tag. Jag får "såga" i flera omgångar innan den helt plötsligt hoppar igång. Innan den hoppar igång finns inte ens en tendens till hostning/tändning.

Verkar alltså (om jag har rätt) som att bränslet rinner ända tillbaka ner i tanken, och då tar det väl ett tag innan det pumpats fram igen.

Så frågan är: (R19 TXE -92 med F3N motor)
-Det finns väl en backventil (eller flera) på vägen från tank till motor. Men vart sitter den? I armaturen? I filtret? eller separat? eller både och? (Vet inte var några av dessa sitter...)

I övrigt går bilen bra, hade problem med tvekan vid gaspådrag. Men de löste sig med ny rotor och fördelare som dessutom var helt inoljad pga dålig packbox mot kammen...

Men som sagt, mitt problem är att jag inte vet vart den trasiga backventilen sitter... tror jag... Eller kan det vara nåt annat?

Hoppas på hjälp...

/Lars
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Soppa pumpen borde lösa detta problem. För när du vrider på tändningen så ska pumpen gå i gång och pumpa soppa till motorn. Har du testat att vrida på tändningen vänta ett litet tag, slå av och vrida på igen ett par ggr så pumpen verkligen hinner pumpa fram hela vägen ! Startar bilen då, så är det en backventil som ska bytas. JA kan tänka mig att det sitter en i pumpen. Sen vet ja inte om det sitter några fler någonstans ?!
ssslgn
Posts: 6
Joined: 11 Jan 2005, 08:29
Location: Sweden

Post by ssslgn »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robin</i>
<br />Soppa pumpen borde lösa detta problem. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja kanske det, men problemet är bara att pumpskrället kostar 2300 på volvo, 1600 på mekonomen.[:(] Eftersom jag inbillar mig att backventilen är problemet vill jag ju helst veta om den är inbyggd i soppapumpen eller kanske ännu hellre i bränslefiltret som kostar under 200kr...

Som sagt: Vem vet var backventilen sitter för bränsletillförseln?

Lars
ssslgn
Posts: 6
Joined: 11 Jan 2005, 08:29
Location: Sweden

Post by ssslgn »

Nu funkar det igen...

Vad har jag gjort då som kan ha "löst problemet? Jo följande:
-Laddat batteriet, kan bli startproblem när spänningen sackar...

-Rengjort och justerat kontakten till kylvätsketempgivaren... Kan ha varit dålig kontakt.

/L-G
Chris
Posts: 3
Joined: 12 Aug 2006, 00:20

Post by Chris »

ssslgn wrote:
-Rengjort och justerat kontakten till kylvätsketempgivaren... Kan ha varit dålig kontakt.

/L-G
Byte kylare på min R19 idag och efter det så tänder den inte.

Vad händer om kylvätsketempgivaren "sitter dåligt"? Kan det göra att den inte tänder?

Mvh

C
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Konstigt, tempgivaren på kylaren styr såvitt jag vet bara elfläkten..
Du har inte spillt kylvätska på vevaxelgivar/kablage nere vid startkransen eller på delar av tändsystemet? Någon tändkabel som har trillat ur?
Chris
Posts: 3
Joined: 12 Aug 2006, 00:20

Post by Chris »

Erik R19X wrote: Du har inte spillt kylvätska på vevaxelgivar/kablage nere vid startkransen eller på delar av tändsystemet? Någon tändkabel som har trillat ur?
Borde inte det vara vattentät?
Chris
Posts: 3
Joined: 12 Aug 2006, 00:20

Post by Chris »

Var sitter vevaxelgivar/kablage ut/var sitter startkransen (rätt okunnig på bilar 8) )


Mvh


C
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

börja vid fördelaren och sikta rakt nedåt och lite framåt dit där motor och växellåda sitter ihop. Givaren, en svart platskloss, sitter under termostaten in mot motorblocket mitt ovanför aluminiumhuset runt koppling och startkrans. Men visst borde den vara vattentät, det var den säkert som ny iaf... Skarvkontakten till givaren sitter uppe på växellådan.
Du kan testa tändningen genom att ta lossa ett stift, trycka i tändkabeln, lägga stiftet på motorblocket och se om du får gnista när du kör startmotorn. Men se till att stiftet har kontakt med blocket hela tiden, tändspolen kan ta skada om gnistgapet blir för stort...
Får motorn bränsle förresten, luktar det bensin i avgasröret när du har försökt starta? Det är inte helt ovanligt att pumpen ger upp.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Chris wrote:
ssslgn wrote:
-Rengjort och justerat kontakten till kylvätsketempgivaren... Kan ha varit dålig kontakt.

/L-G
Byte kylare på min R19 idag och efter det så tänder den inte.

Vad händer om kylvätsketempgivaren "sitter dåligt"? Kan det göra att den inte tänder?

Mvh

C
sitter kabeln i till tändspolen?????
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply