Kylarproblem!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Peter Andersson
Posts: 23
Joined: 04 Jun 2003, 16:50

Kylarproblem!

Post by Peter Andersson »

Hejsan,

igår började min Megane låta som ett ånglok och motorvärmen steg väldigt fort och när vi stannade så såg vi att det var tomt i kylaren, så i med nytt vatten, som rann ut direkt :(

Vi har tittat efter nu när det är dag om vi ser vart det rinner ut men enda vi ser är att det droppar ner på undersidan men då kan det ju komma från lite varstans, men jag har känt efter längs slangarna från kylaren om jag kan känna vatten rinna där ifall någon slag är trasig men ingen lycka där heller.

Har någon något tips vad man kan kolla själv om man inte är direkt bilkunnig eller är det bara att ringa den snälla bilmekanikern?

/Peter
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Kolla så inga slangklammer har pajjat. Kolla även så inga kylslangar har brustit. Det brukar kunna bli rätt stora revor i dom, som bara syns när man får tryck på systemet !

Tänk även på att inte bara hälla i vatten ! först och främst minusgraderna ställer till med rätt mycket problem. Sedan rostar även kylsystemet inifrån.
Peter Andersson
Posts: 23
Joined: 04 Jun 2003, 16:50

Post by Peter Andersson »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robin</i>
<br />Kolla så inga slangklammer har pajjat. Kolla även så inga kylslangar har brustit. Det brukar kunna bli rätt stora revor i dom, som bara syns när man får tryck på systemet !
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad jag kan känna och se på de slangar jag kommer åt så känner jag inget vatten som kommer men det är ju inte många dm slang man kommer åt och sedan vet jag inte hur mycket slag man inte kommer åt ovanifrån utan måste vara under bilen för att kolla.

Men kan jag med tur utesluta att typ kylaren(?) och dyl fungerar när vätskan bara rinner rakt igenom?

Jag hällde på mer igår och då stannade det kvar, då hade bilen stått still i 2 dygn men så fort jag startade de rann det ut...bra eller dåligt tecken?
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Ehm... Ja vattenpumpen verkar ju fungera i alla fall =)

Det kan ju vara så att du har fått ett stenskott eller annat slag på kylaren, och därav spräckt någon cell ?!

Men om du tömmer i kylarvätska och lägger dig under bilen. Kan man inte se på ett ungefär vart kylarvätskan rinner ut. För att sedan titta ovanifrån när du lokaliserat en ungefärlig plats där lekaget kan vara ??

Det kan vara svårt att hitta felet. Men det är det enda sättet ja kommer på för tillfället !
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Håll tummarna att det inte är toppen som är spräckt..
Du får nog plocka bort skyddskåpan under motorn (brukar sitta med en skruv i varje hörn) så du ser varifrån det droppar.
Post Reply