Missljud i Clio-01

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
reddead

Missljud i Clio-01

Post by reddead »

Har lite problem med min renault clio -01 6000 mil.

Min flickvän är gravid och orolig över att bilen skall falla samman och skulle därför bli väldigt glad om man kunde få hjälp att lösa problemet fort.

Över 50 km/h börjar det leva om i bilen. Ljudet låter som en ansträngd elmotor eller som när man kör över sträcklinjer (sådana som finns på större vägar) i hög hastighet. Ljudet ökar proportionellt med hastigheten. Ljudet upphör nästan helt när man svänger till höger och ökar när man svänger till vänster.

Själv har jag ingen aning vad det kan vara.. hjälp mig. PLEASE

Det har inget med motorn att göra ialf det vet vi

/Freddy
SiteAdmin

Post by SiteAdmin »

Låter som det är hjullagret. Byt båda sidorna samtidigt är mitt tips.
Lämna in den till en verkstad. Ring runt och kolla priser är en bra start (om du nu inte kan byta själv vill säga)

Värt o kolla själv innan är att hjulen snurrar fritt, inga bromsar ligger an eller att det ligger massa snö/is på fälg/hjulupphängning som gör att det låter.
/J
Norden
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström

Post by Norden »

Tycker också det låter som hjullager. Om du hissar upp bilen och "vickar" lite på hjulen kanske du kan känna att det glappar lite mer i något. Mitt tips är att det är antingen vänster bak eller höger fram efter din beskrivning.

Lycka till med bilen samt tillökningen!

Mvh,
A-K

Post by A-K »

jag har för mig att på en del vägar så låter det ngt om dessa linjer, jag hör det själv ibland när jag kör o min bil har inga problem...
Robmic

Post by Robmic »

Hej.
Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men har du alltid detta ljud?
Vi har nämligen problem med att det samlas väldigt mycket snö i bakre hjulhusen (vilket talar mot det du nämner då du nämner fram och höger/vänster)på vår Megane kombi. Till slut blir det så fullt att däcket ligger emot den packade snön och då uppkommer ett ljud som påminner om det du beskriver. Funderar på att prova spraya med silikonspray eller liknande i hjulhuset då det alltid är samma problem varje vinter...
Post Reply