Allvarligt problem. Laguna RXE

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Allvarligt problem. Laguna RXE

Post by Lagunan »

Av personliga skäl har jag tagit bort lite personliga detaljer. Detta är det brev jag skrivit till företaget som sålt en Renault Laguna RXE 96 (uttagen 97) till mig. Köpte den vita kombi i september och nu behöver jag hjälp från någon som vet vad man har för rättigheter och om följande är acceptabelt.




Brevet lyder som följer:

Jag och min sambo besökte er på >>>>>> i augusti då vi var på jakt efter en större och fräschare bil än den vi redan hade. Då vi inte har råd att köpa en dyrare bil tittade vi på prislappen ?25.000-30.000? men upptäckte att det fanns inte så mycket av denna vara och försäljaren >>>>>>>>> visade oss en Renault Laguna (REG NR) för 52.000 kronor som vi provkörde. När vi kom tillbaks med bilen skrev vi en lista som vi presenterade för >>>>>>>>. En lista med åtgärder som vi ville skulle fixas. Jag sparade tyvärr inte denna lista (vilket jag ångrar) men jag vet att vi nämnde bl.a. att vi upplevde ett grovt missljud vid inbromsning. Vidare påpekade vi även att dimmljusen var spräckta, plastpartiet på bakluckan satt mycket löst vilket innebär att man inte kan öppna upp luckan på normalt sätt (då allt riskerar att spricka). Trean var mycket svår att få i och dessutom skrek bilen något fruktansvärt när den startades. Detta var några utav punkterna som vi ville ha åtgärdade vid leverans.

Bilen levererades den 2 september i tron att våra önskemål infriats. Priset för bilen var nu 49 000 kronor och efter 10 000 i kontantinsats tog vi resterande belopp på en långsiktig avbetalning då det passar vår ekonomi bäst. Vi upptäckte direkt att det fanns bara en fjärrnyckel till bilen. Något vi ville ha två utav. Enligt <<<<<<<<<< kostade denna bara någon hundralapp och var inte svår att få fram. Dimmljusen var trasiga men fungerade inte men vi kom överens om att fixa till dessa vid ett senare tillfälle. >>>>>>>>> var inte den som levererade bilen till oss då <<< hade en kund som skulle hämta ut en ny S40.
Vi märkte direkt att bilen fortfarande skrek vid start och bagageluckan var fortfarande i samma dåliga skick. Skriket försvarades med att den var nytvättad (?men den luktade ju gott?).

Efter bara någon veckas körning märkte vi att bilen drog kraftigt åt höger och vi tänkte i banorna om hjulinställning/lufttryck. Lufttrycket var så perfekt det bara kunde bli och hjulinställning var på G. Någon dag senare drog den helt plötsligt åt vänster och vi tänkte att vi lämnar in den i samband med att de ska ta fram en nyckel till oss.

Vi hade en tid för att få dimmljusen ordnade och jag ringde för att be dom kolla på det här med att den drar i samma veva för att undvika antal servicetillfällen då det medför svårigheter med att vara billös. >>>>>>>>>>>>>> var den som jag skötte kontakten med.

Nyckeln skulle visa sig kosta ?några? hundralappar och betydligt mer än vad som tidigare nämnts. Styrningen hittade de inget konkret på. Tiden sköts fram p.g.a. att det saknades delar på plats. Men detta åtgärdades vid ett senare tillfälle.

Vidare har vi även fått lämna in bilen p.g.a. att Airbag-lampan plötsligt börjat lysa och vi blev direkt avrådda av Verkstaden att köra den. Vi tog den till er direkt och ni tittade på den länge. Kom fram till att något ?styrdon? var defekt och fick utbytas. Jag personligen (liksom min sambo) har inga tekniska kunskaper och vet inte vad detta innebär. Efter att ha pratat med vänner och bekanta så börjar vi tro att bilen råkat ut för någon form av krockskada då många symptom tyder på detta. Dimmljusen var helt spräckta, vindrutan har en 2004-dekal på sig, bromsarna strular och Airbag-lampan lös (oavsett vad som händer i just denna hypotes så kommer vi forska i detta då serviceboken är fin och endast en ägare tidigare).

Det som vi vid provkörningen noterade som mystiskt missljud uppenbarade sig även det efter en kort tid i våra ägor. Det var min sambo som upplevde det efter att ha kört mig till arbetet och upplevt det som att bromspedalen trycktes uppåt med full bromsstyrka vid svag inbromsning. Jag vill starkt minnas att detta påpekades vid något utav servicetillfällena då det varit den skada som hängt i längst och orsakat mest oro. (om det är något konkret eller endast sammanträffande att detta endast inträffar vid kraftig fuktighet så som regn eller slask låter jag vara osagt, men så är fallet).

Torsdag den 30 december händer det dock mer än vad som vanligt brukar. Vi har vant oss vid att den drar åt vänster (då något fel inte hittats) och vi har vant oss vid att bromsarna är opålitliga. Likaså som att vi vant oss vid att man inte kan öppna bagageluckan normalt. Vi har även haft överseende med att ni inte åtgärdade skriket vid start. Förmodligen är det ?bara? fläktremmen som bör bytas och den ska ni ?bara? ha 600 kronor för.
Vad som händer är att ratten kränger 90 grader åt vänster när man försiktigt släpper ratten vid färd rakt fram. Man får alltså styra åt höger konstant för att inte hamna på mötande körbana. Det blir med andra ord värre och värre. Likaså blir det med de kraftiga hugg i bromsen.

Är vi med om bromsproblemet ca en gång i veckan i vanliga fall så blev det över tio gånger denna torsdag. Jag ringde in akut och lät bilen stå hos er över nyårshelgen då vi ansåg den livsfarlig att färdas i. Dessa två problem ville vi alltså skulle fixas.

Vi vet att vi lämnade in bilen för att den drog och gick kraftigt snett under garantitiden. Jag pratade med >>>>>>>>>>>>>>> över telefon och kompletterade mina önskemål vid det kommande servicetillfället.

Det hittades inget fel på styrningen och jag accepterade. Nu har det blivit värre och då hittas det ett fel? som kommer att kosta 5100 kronor.
Det värsta är dock att det riktigt allvarliga problemet i bromsarna ansågs som en ?produktegenskap?.

Det här tillfället sköttes kontakten med >>>>>>>>>>>>>. Jag citerar >>>>>> när h>n sa att ?Han som provkörde bilen hittade felet?. Ändå klassas det som en ?produktegenskap?. Är det som så att Renault Laguna RXE ?96 har opålitliga bromsar som standard tycker jag att detta ska skyltas upp ordentligt i butik.

Vad vill jag med detta brev?

Jag vet ärligt talat inte. Jag vet bara att jag ser det som taskigt att inte kunna åtgärda det fel som vi uppmärksammade under vår garantitid utan istället hitta det när garantin gått ut. Att sedan klassa ett ?fel? (citat från >>>>>>>) som en ?produktegenskap? tycker jag är en mycket enkel ursäkt för att undgå problemet. Att ni sedan inte kan hitta i datorn att jag bett er titta på problemet med att den drar snett tycker jag är mycket beklagligt.

Som det ser ut nu kommer vi alltså få betala 5100 kronor (tillkommer säkert något extra till detta) för att få hem en bil med kraftigt opålitliga bromsar. Vi vågar helt enkelt inte köra den så det kommer att bli att den kommer att får stå i garaget tills det att den är färdigbetald, d.v.s. om 56 månader.

Jag vill att vi tillsammans hittar en lösning till detta - helst så att vi fortfarande kan förbli kunder hos >>>>>>>> i framtiden.


Hälsningar

___________________________
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Det var en tråkig historia.
Såvitt jag vet försvann begreppet "befintligt skick" när konsumentlagstiftningen skärptes för 10 år sen. Säljaren (även om man säljer privat) kan ställas till svars för "dolda" fel som fanns vid köpet och i sista hand har köparen rätt att häva köpet. Här har säljaren dessutom lovat fixa fel, men det förstås svårt att styrka muntliga överenskommelser... Fel som har uppstått efter köpet får man förstås stå för själv. (Det borde vara lätt för verkstad att avgöra om skadorna är nya eller har funnits med ett tag)
Kontakta konsumentvägledaren på din ort och få lite goda råd och information om konsumentlagstiftningen innan du kontaktar bilfirman. Låt dom kika på brevet... Dina krav ska vara precisa, det är viktigt.
Stå på dig!
erik
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Medföljde det nån varudeklaration när du köpte bilen?
Vilken garanti fick du?
Konsumentköplagen har du stor nytta av, kontakta konsumetvägledare i din hemkommun. Tror att du har upp till 6 mån på dig att reklammera. Har för mig att det är säljaren som måste bevisa att bilen inte hade felet vid köpet. Sånt du påpekat innan garantitiden gått ut och ej fått åtgärdat borde dom ju helt klart hjälpa dig med utan kostnad.
När jag köpte min bil var det vissa saker som jag fick åtgärdat åxxå. Tex fick jag en ny nyckel eftersom det bara fanns en, men det kostade mig inte ett öre. Det är väl brukligt att det medföljer 2 nycklar?
En del bilsäljare vet inte vad kundvård är! Ta reda på dina rättigheter. Man får vara tuff. Ta som sagt hjälp av konsumentvägledare så får du reda på vad som gäller. I värsta fall kanske köpet går att häva?
Du kan även testa bilen på motormännens testcenter, eller så har jag hört att man kan göra nån slax analys hos bilprovningen.
Good luck!
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

Har nu pratat med den förre ägaren på bilen (endast en ägare på bilen).
FELET FANNS ÄVEN UNDER DENNES TID!

Han beskrev problemet precis som jag gör.

Min parentes var tydligen väldigt viktig.

Den förste ägaren hade inga som helst problem sommartid vid torrtiden men frammåt hösten och vintern när det blev fuktigt ute - då strulade ABS-systemet.
Han hade lämnat in den flera gånger utan att de hittat något fel.

Nu har vi alltså två punkter att fixa.

1. Vi lämnade in bilen i början av vår garantitid för att den BL.A(!) drog snett. Något som inte finns registrerat i Rejmes i någon Arbetsorder. Nu efter garantitiden hittar de felet och då ska det kosta 5000 kronor att åtgärda.

2. Bromsarna hugger till. Det har den gjort hela tiden, när det är fuktigt ute. Den förra ägaren har även han haft inne den på service för att åtgärda detta - men utan resultat. De hittar inget fel på den. Bromsarna är OK men ABS-systemet strular vid fuktigt väder.
Något jag INTE accepterar på en ny bil. (ny bil för mig).
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i>
<br />Medföljde det nån varudeklaration när du köpte bilen?
Vilken garanti fick du? [...] Det är väl brukligt att det medföljer 2 nycklar? [...]
En del bilsäljare vet inte vad kundvård är! Ta reda på dina rättigheter. Man får vara tuff. Ta som sagt hjälp av konsumentvägledare så får du reda på vad som gäller. I värsta fall kanske köpet går att häva?
Du kan även testa bilen på motormännens testcenter, eller så har jag hört att man kan göra nån slax analys hos bilprovningen.
Good luck!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tack för ditt inlägg.
EN(!) månads garanti fick jag. De sa att det följer bara med en fjärr och två nycklar (varav jag inte kan använda nycklarna mer än till att strta bilen. kan endast låsas upp/låsas med fjärr).

Imorgon ringer jag konsumentvägledarn/KO/MRF m.fl.

Blir mer och mer frustrerad i frågan.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

100% sympati från GBG. Förstår vad frustrerande det måste vara.
Du är inte med i motormännen?
Där kan man få hjälp/tips åxxå.
Kolla www.motormannen.se
En månads garanti? Det är inte så att du fick garanti en månad eller ett visst antal mil, tex 500 mil? Då kanske du har garanti kvar om du inte kört så långt...
Skulle du lämna, eller har du lämnat en skriftlig reklamation till säljföretaget? Har du varit i kontakt med "säljchefen"? Har du rätten på din sida (kolla med konsumetvägledare i din kommun, konsumetköplagen) kan du alltid hänvisa dem till det. Om du vill häva köpet, kolla om du kan/har rätt att göra det.
En nöjd kund är bästa reklamen. En missnöjd som vänder sig till pressen [xx(].
Jag har bara gjort en bilaffär (och är inte särskilt duktig på bilar) men lärde mig massor på kuppen. Tex att granska varudeklarationer kritiskt och inte lita blint på dem. En test kan vara en bra investering även om det kostade 1200 kr.
Berätta gärna hur det går för dig! Håller tummarna!!! Hårt!
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<br />
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Du är inte med i motormännen?
Där kan man få hjälp/tips åxxå.
Kolla www.motormannen.se<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har precis hört med dem. Jag är inte medlem där och det funkade inte att jag blev medlem för att få hjälp med en redan strulig bil. Han som jobbade på testcenter ville dock hjälpa mig, men kunde först på måndag. Han ville ha min bil + en referensbil från Rejmes.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En månads garanti? Det är inte så att du fick garanti en månad eller ett visst antal mil, tex 500 mil? Då kanske du har garanti kvar om du inte kört så långt...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tyvärr så var där bara en månads garanti och inga mil angivna. Men bilen har varit inne för dessa åtgärder under den tiden, men det finns inte i deras AO. *frustrerande*. Bromsarna har varit på tapeten sedan första veckan i vår ägo så det är andra gången de tittar på detta oxå. Men de hittar inga fel - de känner bara av det och klassar det som "produktegenskap".

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Skulle du lämna, eller har du lämnat en skriftlig reklamation till säljföretaget? Har du varit i kontakt med "säljchefen"?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har inte skrivit någon reklamation än. Det jag skrivit till dem är brevet ovan - i hopp om att få förståelse. Kompletterade sedan detta brev med uppgifterna om att ABS-systemet varit mindre defekt även när säljföretaget köpte in bilen för att sedan levera till mig. Har pratat med säljchefen där inne och väntar på att denne ska ringa upp mig snart.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Har du rätten på din sida (kolla med konsumetvägledare i din kommun, konsumetköplagen) kan du alltid hänvisa dem till det. Om du vill häva köpet, kolla om du kan/har rätt att göra det.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har pratat med Konsumentvägledarn och hon sa att eftersom bilen gått så många mil (18) så är det bäst om jag låter en opartiskt verkstad titta på den (Motormännens testcenter). Jag skulle sedan vända mig till Allmänna Reklamations Nämnden om det skulle uppstå en tvist och/eller kontakta dem igen när jag hört vad Rejmes svarat (de ska ringa upp mig snart).

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En nöjd kund är bästa reklamen. En missnöjd som vänder sig till pressen.
Jag har bara gjort en bilaffär (och är inte särskilt duktig på bilar) men lärde mig massor på kuppen. Tex att granska varudeklarationer kritiskt och inte lita blint på dem. En test kan vara en bra investering även om det kostade 1200 kr.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, jag hoppas att säljföretaget hjälper mig i frågan och att vi slipper skiljas som ovänner. Att de saknar uppgifter om att jag påpekat felen lutar åt att jag går som förlorare ur detta.

Jag kommer förmodligen få betala 5000 för att bilen ska gå rakt och att ABS-systemet strular (eller vad det nu än är som de inte hittar felet på) ... det får jag leva med då Renault Laguna RXE-96 har det som "produktegenskap". Sjukt.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Berätta gärna hur det går för dig! Håller tummarna!!! Hårt!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
håller tråden uppdaterad . . . tack
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

Nu är läget mer kritiskt. Säljföretaget står för halva kostnaden av styr-problemet men förnekar fel på bromsar. Till detta ska tilläggas att den forna ägaren kontaktat mig med uppgifter om bilens status.

Läs här brev nummer två till säljföretaget.






Efter flera samtal med >>den förre ägaren<< bl.a. den 4 januari 2005 skickar vi härmed in ett andra brev där vi kräver att vi tillsammans hittar en lösning på problemet.

Jag har tidigare idag pratat med >>>>>>>>> på Säljföretaget och han fick mig att (motvilligt) acceptera att ABS-felet får klassas som en ?produktegenskap? och problemen med ratten får klassas som slitage. Det sistnämnda accepterar vi även om vi påpekade detta redan vid första veckan utan resultat.

>>>>>>>>>>> lovade att Säljföretaget skulle gå in med halva verkstadskostnaden på att få bilen att gå rakt (totalt ca 5.100 + något extra som skulle bytas ut).

Läget är nu så pass allvarligt att vi väljer att kontakta er ytterligare en gång för att den här gången hävda att Lagunan ni sålt oss har ett mycket bristfälligt skick. Detta efter att ha hört sanningen från bilens första (och enda) ägare, >>>>>>>>>>:

När ni köpte bilen av >>>>>> den 22 april 2004 fick ni reda på ? såväl muntligt som skriftligt ? att denna bil varit på service hos ett >>>erkänt bra serviceställe<<< bara någon dag tidigare. På denna service fick >>den tidigare ägaren<< då beskedet att inom en 1-årsperiod skulle denna bil hamna på en reparationskostnad på mellan 15.000 och 20.000 kronor. Fakta ni fick på papper med bilen.

Ni fick med samtliga papper och kvitton på service som hade gjorts och vad som skulle komma att behövda göra inom det snaraste. Ni köpte in den för 31.500 kronor och priset var satt efter dess usla skick.

Förutom dessa papper (som jag själv kommer att få kopia på) följde där med fyra brukbara Bridgestone dubbdäck. Något som inte följde med när vi köpte den utan gick så långt som till att vi fick fixa dem på egen hand då vintervädret redan gjort intåg och panik om att stå utan blev för stort. (mer om detta finns att läsa på sid.2).

Bromsproblemet / ABS-problemet (eller ?produktegenskapen? som ni vill kalla det) var även det inkluderat när bilen levererades till er.

>>>>>> ville inte sälja bilen privat då han visste om bilens alla problem och brister och valde på så sätt att lämna den till en firma som kunde åtgärda dem.

Vi jämförde priserna på övriga Lagunor och denna låg i samma prisklass - och inte som något ?renoveringsobjekt? ? vilket den just nu kan klassas som.

Vi har en lång lista på vad vi är besvikna med i detta köp.

Den lista vi skrev till >>>>>>> efter det att vi provkört den verkar ha blivit helt förbisedd. Och så här i efterhand när vi upptäckt att våra önskemål inte respekterats blir man inte annat än ledsen. Här efter kommer du att kunna läsa exakt vad vi är missnöjda med i denna (suspekta) bilaffär.

Det första bilen gjorde när vi startade den för provkörning var att skrika till. Något som hamnade som punkt ett på listan. Detta försvarades med att den stått still en längre tid. Samma skrik hördes även när vi startade den för leverans ? då var ert försvar att den nyligen blivit tvättad i såväl motor som utvändigt. Det lutar åt att fläktremmen är på väg att brista och det får bekostas av oss.

Det lät även missljud och kändes stumt från motorn/bromsarna vid ett flertal tillfälle under provkörningen ? något som även detta hamnade på listan. Detta uppmärksammade vi inte vid leverans utan det tog någon vecka (tills regnet kom) innan det började igen. Detta är alltså den ?produktegenskap? som ni talar om.

Vi lämnade in den för att fixa dimljusen (garanti då de var krossade) och jag ringde då in och kompletterade denna arbetsorder med att ni även skulle se till styrningen då den gick snett. Något som ni inte kan se i datorn idag och som på så vis blir till vår nackdel.
Att detta senare klassades som ett slitage köper jag och jag accepterade även att gå med på att betala halva verkstadsnotan - då slitage inte innefattas av den (generösa) månaden vi fick på oss med trafikförsäkringen.

Bagageluckan kunde vi vid provkörningen inte öppna då plastpartiet på bakluckan var helt löst. Även detta var inte åtgärdat när vi hämtade den för leverans och det är fortfarande bara vi som vet hur man öppnar den (utan att spräcka allt).

Vi skulle få ett lastgaller med i priset men detta uteblev. Vi fick alltså köpa det separat för 1086,56 från er.

Vi gjorde allt för att få vinterdäck med i priset då vi var inne i kalenderårets sista hälft. >>>>>> sa då att vi inte skulle köpa vinterdäck utan att vi skulle vänta på henne för att hon skulle se om där fanns några att erbjuda. Vi väntade, och väntade? Skickade påminnelse-mail och väntade mer. Vintern gjorde sig hörd och vi vågade helt enkelt inte vänta längre utan köpte nya för 4700 kronor. Bara några få dagar efter detta ringer >>>>>>>> upp och frågar varför vi inte avlyssnat vår telefonsvarare på mobiltelefonen.
Jag svarar att jag aldrig lyssnar av den utan är det viktigt så ringer man igen.
Hon berättade att hon då fått fram vinterdäck men knappast några nya.
Jag förklarade för henne att vi inte vågat vänta längre då vi varken hört ?ja? eller ?nej? om detta. Meddelande lämnades för övrigt bara någon dag innan hennes samtal.

När vi fick bilen levererade till oss var där endast en fjärr men vi var (naturligt och logiskt sett) i behov av två stycken. De övriga ?vanliga? nycklarna är för övrigt helt värdelösa då man inte kan öppna dörren med dem då dörren endast kan öppnas med fjärren. Det var inga problem med en ytterligare men skulle få bekostas av oss för ?någon hundralapp?. Sanningen blev ett fyrsiffrigt belopp.

Jag har redan kopplat in fler instanser och personer i detta köp och om det uppstår någon sorts tvist i detta är de handlingsberedda.

Jag accepterade reparationen på ?ratt-problemet? men detta är bara vad som komma skall på det renoveringsobjekt ni med vetskap om sålt till oss för fullpris (jämfört med övriga objekt av samma märke/modell och utrustning).

Jag vill se papper på vad ni gjort med bilen mellan tiden APRIL 2004 och SEPTEMBER 2004. Ni visste om att den skulle kosta upp till 20 000 kronor i reparationskostnader inom den snaraste tiden och sålde den i vetskap om detta.

Allt är förhandlingsbart i denna fråga men vi är inga nöjda kunder (ännu).
Vi hoppas att Ni lever upp till orden ?XXXXXXXXXXXXXX?.
Just nu känns det istället "ZZZZZZZZZZZZZZ".
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

[:0][:0][:0]
Ibland kan det faktiskt vara så att en del verkstäder inte är jätteambitiösa på att åtgärda fel som påpekas av säljaren heller. Eller så fuskar de igenom det hela i tron att de har åtgärdat felet, så får man komma tillbaka och [}:)] lite för att få rätt hjälp.
En bil som är billig i inköp kan bli en dyr erfarenhet om det vill sig illa.
När jag testade min bil (för säkerhets skull!) så tror jag att jag ansökte om medlemsskap i motormännen direkt på testcentret. Bra att du skall testa bilen. Kan man inte mycket om bilar själv är det bra att få den bedömd av folk som kan, och som inte är partiska.
Hoppas det blir en lösning som du är nöjd med! Håller tummarna!
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Om du lyckas bevisa (t.ex. med utlåtande från MRF) att det verkligen ÄR fel på bromsarna och att det FANNS redan vid köpet (styrks av att ni anmärkte redan vid provkörning samt att tidigare ägaren haft samma fel) så borde du ha lagen på din sida. Då ska det inte spela någon roll att garantitiden är passerad eller att säljfirman är glömska

Ungefär samma sak gäller väl styrlagren, försök få intyg att felet är identiskt med eller ett följdfel till sneddragningen som ni anmärkte på redan under garantitiden. Och går det dessutom att bevisa att felet är "gammalt" så borde säljarens minnesluckor inte spela någon roll... i teorin i alla fall. Sen är ju verkligheten alltid lite kärvare...

/erik
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Om din handlare är medlem i MRF så måsta han föla dessa regler:

"Fel som upptäcks inom 6 månader efter köpet anses ha funnits vid köpetillfället om inte säljföretaget kan visa motsatsen eller detta är oföenligt med varans eller felets art. Detta innebär att om säljföretaget genom en varudeklaration kan visa att ett fel inte fanns vid köpet så går företaget fritt från ansvar. Vidare innebär det att felets art kan vara sådant att det framstår som klart att det inte fanns vid köpet eller att felet, på t ex en äldre bil. är sådant som normalt kan uppkomma och därför inte anses ha funnits vid köpet."

mer står på MRF.se

Så som jag förstår detta, ska du ha bilen fixad kostnadsfritt. DU behöver ej bevisa något, dom ska bevisa att det ej fanns fel när du köpte bilen...Har du köpt bilen hos Renault/Volvo så är det bra för dig, eftersom dom är med i MRF och MÅSTE följa MRFs regler. /Christer
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

Jag får hela tiden emot mig att bilen är gammal och har gått 18000 mil (uttagen 97). Ingen säljare i världen kan garantera att man slipper undan slitage.

När bilen var inne på service fyra dagar innan den såldes till detta säljföretag (länets största) konstaterade denna service att bilen hade reperationskostnader på ca 20000 kronor inom ett år - varav ca 10000 var direkt akut.

Jag fick dock inte tag i detta papper som styrkte detta men jag pratade med folket som gjort den servicen och de kunde se delar utav detta i sin dator men hade problem med att få ut det på papper.

Hur som helst så spelar det mindre roll då säljföretaget ringde upp mig efter att ha läst mig arga mail om detta.

De förklarade att de gjort service på bilen för 18000 kronor under tiden de haft bilen i sina ägor. Jag fick papper på detta och därför tycker jag att detta täcker upp de servicekostnader som nämndes i början. Jag ifrågasatte varför jag inte fått med någon varudeklaration eller några som helst fakta om bilen. De visste inte så jag fick en kopia på deras testprotokoll när bilen kom in och på vad de åtgärdat.

Läget är tillbaks på ruta 2.
dvs.

Bromsarna kan de inte hitta något fel på. Jag liksom bilens första (och enda) ägare vet om felet och vet exakt när det uppstår. De tekniker som provkört bilen vet även de om problemet - men hittar inget fel. Jag vill därför ha ett dokument på, med signaturer av verkstadschefen och datum och rubbet - på att det "fel" som teknikerna klassar det som, är en "PRODUKTEGENSKAP".
Detta kan bli en trygghet om det skulle vilja sig illa i trafiken pga av defekta bromsar.

Vad gäller styrproblemet så pröjsar de halva kostnaden för att jag varit så ihärdig och strulig med dem. De kallar det för good-will. Jag orkar helt enkelt inte bry mig mer nu i detta då det tar på krafterna något fruktansvärt och den energin behöver jag till annat.

Bilen ska dock besiktigas i januari och får den OK där är det väl bara att inse att Renault Laguna har bromsproblem som standard. AKTA ER FÖR DEN I SÅ FALL!

Tack för ordet.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Man får lov att vara "ihärdig och strulig" för att få rätt när man blivit behandlad så. Fånigt att man som kund känner så (känner igen det!) när det borde vara företaget som skall stå med svansen mellan benen och skämmas. Ett bilköp är ju för många en stor investering, så man vill ju veta vad man betalar för.
Good luck, hoppas att bilen går genom besiktningen.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Det känns trevligare att gå till tandläkaren för en rotfyllning än att träta med bilhandlare... :(
Kan du beskriva symptomen på bromsproblemet i detalj, kanske någon Laguna-ägare här känner igen det och har något konkret förslag...? Det kan ju vara något enkelt.
Jag har en V70, i den "självtestar" ABS-systemet sig själv första gången man passerar 30km/h och då smattrar det till i bromsarna. Kan det vara något sådant som spårar ur...?
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

Nu har det hänt grejor.

Lagunan står på verkstad ännu.
De ringde upp mig i fredags och sa att de inte kan bli klara med den för de har hittat fler fel på den.

Problem 1 av 2 var ju "styrproblemet". Det var tydligen något "fjäderben...blablabla" som va trasigt och något tillhörande till detta som någon damasker av något slag - Totalkostnad på 5100 kronor. Efter allt strul gick företaget med på att pröjsa hälften av detta. Men nu har de hittat ytterligare fel kring detta. Kommer ej ihåg vad han sa det var för något men något som hade spräckts rakt av skulle bytas - och det parvis. Totalkostnad på 2200. Jag hoppas att de går in och pyntar halva detta också. 7300 kronor kostar det hur som helst - kul.

Problem 1 av 2 är dock det störande problemet. Det läskiga problemet - alltså problem nummer 2, det är "bromsproblemet".

De har haft tekniker som kört bilen och teknikerna har känt av "felet" men de kan inte klassa det som något fel eftersom de hittar inget fel på bilen. Därför klassas detta som en "produktegenskap". Pratade med förre ägaren och han har varit med om exakt samma sak.

Beskrivning av fel:

När det är blött och hög luftfuktighet ute så strular (vad vi tror) ABS-systemet. Det handlar främst om i extremt låga hastigheter så som när man kör in på parkeringar och ska krypa in i fickor, bromsa lite mjukt för att stanna som t.ex. vid rödljus (!).
När man gör detta och trycker löst på bromspedalen (ca 0,5 - 1,0 cm) så tvärstannar bilen som om man skulle ha panikbromsat. Till detta ska tilläggas att det låter högt och konstigt från bromsar/bromssystem. Som något slags skrapande (ABS?).

Vi vet att detta händer ENDAST när det är fuktigt/blött ute. Vid torra sommardagar händer det aldrig - vid regn och rusk vågar jag sätta hela månadslönen på att det uppkommer.

VAD GÖRA?
Jo, jag accepterar tillfälligt deras "produktegenskap" men ska ha detta på papper så att jag kan visa de som kör in i röven på mig att Laguna har denna produktegenskapen att tvärbromsa (de borde de veta). När jag sedan lämnar verkstaden åker jag direkt till Bilprovningen och gör min besiktning (planerad till april men varför vänta?) - minsta anmärkning på bromsarna och kriget dras upp igen. Sedan blir det provkörning av Lagunor på löpande band :)
Post Reply