R19 16v lägger av ? (UPPDATERAT)
Moderator: Forumpolisen
R19 16v lägger av ? (UPPDATERAT)
UPPDATERING:
Tänkte göra iordning min, numera avställda R19 16v så snart som möjligt, och tänkte då först och främst fixa detta problem. Sen originalinlägget i Januari har det hänt några saker som kanske kastar ett nytt ljus över saken:
Bilen forsatte att "dö" några ggr i veckan, fram tills en dag i slutet av Januari, då dog den flera ggr samma dag.. Nästa gång jag skulle köra bilen efter att ha låtit den stå still någon vecka dog den också flera ggr efter någon mils körning, och två av de ggr ville den inte heller starta igen för mig på ett tag, så jag blev ståendes på en väg, en otrafikerad 70-väg som tur var, i uppåt 10 sekunder utan att bilen startade för mig.. Nästa gång jag skulle starta bilen hände inte ett smack, inte ens startmotorn gick runt om jag minns rätt... Då jag skulle vissa felet för pappa, som kan mer om bilar än mig, startade den perfekt.. Nästa gång, samma dag, var det återigen helt dött, och så är det även nu, över två månader senare om man försöker starta den..
För att förkorta: Ny info är - Bilen dog återigen under körning, men gick nu knappt att starta igen, samt att bilen är helt död vid startförsök..
Kan också tillägga att jag inte har kollat så mkt på de tipsen jag fått hittills än förutom tipset om jordflätor.. Inget som var av, men dock var de rätt nötta, så det blir nog definitivt nya sådana i vilket fall som helst.. Kan även nämna att jag har ett öppet sportluftfilter på bilen, kan inte vara så att LMM på något sätt har blivit skadad, och ställer till det så för mig ?
Uppdaterade detta inlägg så någon ev. kan fastställa en trolig diagnos direkt, ju mindre jag behöver kolla/byta, desto bättre naturligtvis...
URSPRUNGLIGT INLÄGG:
Hej!
Har som brukligt på en 13 år gammal bil lite småproblem av både det ena och andra slaget, det är väl inga som är sådär speciellt allvarliga, men då jag relativt snart tänkt sälja bilen vill jag iaf rätta till de allvarligaste... (Bilen är alltså en R19 16v från 92)
Det felet som är allvarligast är något rätt speciellt enligt min uppfattning.. jag vet att jag har läst om någon som hade ett liknande problem som mitt, dock inte exakt samma om jag minns rätt, så jag startar ett helt nytt topic...
Det hela började när jag hade haft bilen några veckor, instrumentpanelen lös (alla eller de flesta varningslampor), och bilen blev väldigt tungstyrd.. Det hände bara i högersvängar, och endast i samma sväng till att börja med.. Det hela var över på endast någon eller några få sekunder varje gång.. Vid denna tidpunkt trodde jag att det var servon som på något vis strulade till det, och med mina mkt ringa bilmeckkunskaper fyllde jag på olja till servon..för mkt kan jag tilläga..
Nåväl, felet hände inte särskilt ofta under denna tidpunkt, kanske två-tre ggr i veckan, och då använda jag oftast bilen dagligen... Sedan kom snön, vinterdäcken åkte snart på, och av någon anledning uppkom felet inte alls under en rätt lång period, säkert närmare två veckor om jag ska gissa någorlunda kvaliciferat... idag misstänker jag att det var min lugnare körstil som påverkar detta, då det nuförtiden mest är vid håra kurvtagningar (eller snarare, mest vid hård körning i skarpa svängar/ut från korsningar), som felet uppstår..
Efter att snön försvann gick felet tillbaks till enast någon gång i veckan eller två, men de senaste veckorna har någon hänt.. Felet uppkommer säkert en gång varje dag jag kör den, och förra vecken var det som mest extremt då det uppkom vid tre-fyra tillfällen i rad.. Som sagt, det verkar mest vara vid hård kurvtagning felet uppstår, men nu tycks det även hända vid mer normal körning..
Jag har också kommit på att det EJ är servon som är problemet, utan att bilen helt enkelt dör för mig.. dock känns det inte som om bilen dör "på riktigt", hade en escort som gjorde det för några år sedan, och då var man tvungen att koppla/gasa för att få igång den igen, eller helt enkelt starta om... Det känns istället som om bilen "glappar", och det verkar räcka med att ofta släppa upp kopplingen lite lätt för att den ska gå igång igen..
Har haft flera teroier angående felet som jag upptäckt varit felaktiga:
1. Det uppkommer ENDAST vid håda kurvor- fel, har även hänt någon gång på en raka om jag minns rätt, men då precis efter en korsning, i ett fartgupp.
2. Bilen dör bara om jag har kopplingen nertryckt - fel, bilen dör tydligen oavsett om jag kör med kopplingen nere eller ej.
3. Det tycktes som om felet endast uppstod vid vissa specifika platser - fel, fast ändå ligger det nått i det.. Det finns vissa platser, t ex vid en vädigt skarp kurva, förövrigt samma kurva som jag upptäckte felet i den första gången, som bilen alltid tycks dö i.. Dock verkar det som om man ibland, kanske 1/10 har tur, och klarar sig undan..
Kan slutligen tillägga att jag trots allt inte stör mig särskilt mkt på felet, det inverkar aldrig på normal landsvägskörning, dock kan det vara lite småirriterande i stan, och då man vill köra mer "inspirerat", då man inte riktigt vågar satsa fullt ut eftersom man är rädd för att bilen ska dö för en...
En sista grej bara - har under de senaste veckorna haft något fel som kan vara relaterat till detta - bilen tycks dö vid för lång tomgångskörning. Har man bilen igång helt stilla utan att ge gas någon halv minut eller så, sjunker slutligen varvtalet så mkt att bilen dör, vet ej om det alltid är så, men så har det iallafall varit minst en gång, och det har varit flera tillfällen som jag varit tvungen att "rädda upp" bilen med lite extra gas när jag stått still... Detta har kanske något att göra med mitt första fel, men har svårt att t ex mitt första fel skulle uppkomma vid för lågt varvtal i t ex kurvor, då det inte tycks spela någon roll om jag går in i kurvan vid 2500, eller 4 000 varv, som sagt, är snarare så att den tycks ogilla höga varv isåfall...
All hjälp i frågan mottages tacksamt ! [:o)]
Tänkte göra iordning min, numera avställda R19 16v så snart som möjligt, och tänkte då först och främst fixa detta problem. Sen originalinlägget i Januari har det hänt några saker som kanske kastar ett nytt ljus över saken:
Bilen forsatte att "dö" några ggr i veckan, fram tills en dag i slutet av Januari, då dog den flera ggr samma dag.. Nästa gång jag skulle köra bilen efter att ha låtit den stå still någon vecka dog den också flera ggr efter någon mils körning, och två av de ggr ville den inte heller starta igen för mig på ett tag, så jag blev ståendes på en väg, en otrafikerad 70-väg som tur var, i uppåt 10 sekunder utan att bilen startade för mig.. Nästa gång jag skulle starta bilen hände inte ett smack, inte ens startmotorn gick runt om jag minns rätt... Då jag skulle vissa felet för pappa, som kan mer om bilar än mig, startade den perfekt.. Nästa gång, samma dag, var det återigen helt dött, och så är det även nu, över två månader senare om man försöker starta den..
För att förkorta: Ny info är - Bilen dog återigen under körning, men gick nu knappt att starta igen, samt att bilen är helt död vid startförsök..
Kan också tillägga att jag inte har kollat så mkt på de tipsen jag fått hittills än förutom tipset om jordflätor.. Inget som var av, men dock var de rätt nötta, så det blir nog definitivt nya sådana i vilket fall som helst.. Kan även nämna att jag har ett öppet sportluftfilter på bilen, kan inte vara så att LMM på något sätt har blivit skadad, och ställer till det så för mig ?
Uppdaterade detta inlägg så någon ev. kan fastställa en trolig diagnos direkt, ju mindre jag behöver kolla/byta, desto bättre naturligtvis...
URSPRUNGLIGT INLÄGG:
Hej!
Har som brukligt på en 13 år gammal bil lite småproblem av både det ena och andra slaget, det är väl inga som är sådär speciellt allvarliga, men då jag relativt snart tänkt sälja bilen vill jag iaf rätta till de allvarligaste... (Bilen är alltså en R19 16v från 92)
Det felet som är allvarligast är något rätt speciellt enligt min uppfattning.. jag vet att jag har läst om någon som hade ett liknande problem som mitt, dock inte exakt samma om jag minns rätt, så jag startar ett helt nytt topic...
Det hela började när jag hade haft bilen några veckor, instrumentpanelen lös (alla eller de flesta varningslampor), och bilen blev väldigt tungstyrd.. Det hände bara i högersvängar, och endast i samma sväng till att börja med.. Det hela var över på endast någon eller några få sekunder varje gång.. Vid denna tidpunkt trodde jag att det var servon som på något vis strulade till det, och med mina mkt ringa bilmeckkunskaper fyllde jag på olja till servon..för mkt kan jag tilläga..
Nåväl, felet hände inte särskilt ofta under denna tidpunkt, kanske två-tre ggr i veckan, och då använda jag oftast bilen dagligen... Sedan kom snön, vinterdäcken åkte snart på, och av någon anledning uppkom felet inte alls under en rätt lång period, säkert närmare två veckor om jag ska gissa någorlunda kvaliciferat... idag misstänker jag att det var min lugnare körstil som påverkar detta, då det nuförtiden mest är vid håra kurvtagningar (eller snarare, mest vid hård körning i skarpa svängar/ut från korsningar), som felet uppstår..
Efter att snön försvann gick felet tillbaks till enast någon gång i veckan eller två, men de senaste veckorna har någon hänt.. Felet uppkommer säkert en gång varje dag jag kör den, och förra vecken var det som mest extremt då det uppkom vid tre-fyra tillfällen i rad.. Som sagt, det verkar mest vara vid hård kurvtagning felet uppstår, men nu tycks det även hända vid mer normal körning..
Jag har också kommit på att det EJ är servon som är problemet, utan att bilen helt enkelt dör för mig.. dock känns det inte som om bilen dör "på riktigt", hade en escort som gjorde det för några år sedan, och då var man tvungen att koppla/gasa för att få igång den igen, eller helt enkelt starta om... Det känns istället som om bilen "glappar", och det verkar räcka med att ofta släppa upp kopplingen lite lätt för att den ska gå igång igen..
Har haft flera teroier angående felet som jag upptäckt varit felaktiga:
1. Det uppkommer ENDAST vid håda kurvor- fel, har även hänt någon gång på en raka om jag minns rätt, men då precis efter en korsning, i ett fartgupp.
2. Bilen dör bara om jag har kopplingen nertryckt - fel, bilen dör tydligen oavsett om jag kör med kopplingen nere eller ej.
3. Det tycktes som om felet endast uppstod vid vissa specifika platser - fel, fast ändå ligger det nått i det.. Det finns vissa platser, t ex vid en vädigt skarp kurva, förövrigt samma kurva som jag upptäckte felet i den första gången, som bilen alltid tycks dö i.. Dock verkar det som om man ibland, kanske 1/10 har tur, och klarar sig undan..
Kan slutligen tillägga att jag trots allt inte stör mig särskilt mkt på felet, det inverkar aldrig på normal landsvägskörning, dock kan det vara lite småirriterande i stan, och då man vill köra mer "inspirerat", då man inte riktigt vågar satsa fullt ut eftersom man är rädd för att bilen ska dö för en...
En sista grej bara - har under de senaste veckorna haft något fel som kan vara relaterat till detta - bilen tycks dö vid för lång tomgångskörning. Har man bilen igång helt stilla utan att ge gas någon halv minut eller så, sjunker slutligen varvtalet så mkt att bilen dör, vet ej om det alltid är så, men så har det iallafall varit minst en gång, och det har varit flera tillfällen som jag varit tvungen att "rädda upp" bilen med lite extra gas när jag stått still... Detta har kanske något att göra med mitt första fel, men har svårt att t ex mitt första fel skulle uppkomma vid för lågt varvtal i t ex kurvor, då det inte tycks spela någon roll om jag går in i kurvan vid 2500, eller 4 000 varv, som sagt, är snarare så att den tycks ogilla höga varv isåfall...
All hjälp i frågan mottages tacksamt ! [:o)]
Även om det blev fel forum skall du få ett svar!
Det troligaste är att du har en brusten framfjäder, som är ett vanligt fel. Servon kan inte sluta fungera när bilen rullar med kopplingen uppe annars är din diagnos rätt om det händer vid ofrivilliga motorstopp t.ex. vid växling!
Om du hissa upp bilen på båda sidor fram och ber någon vrida ratten fulla utslag kan du kolla om fjädern på någon sida "vrider sig med". Fjädrarna skall inte vrida sig men om de hakar tag pga en skada kan de ge en olustig känsla av "madarss i styrningen". Om det inte är en trasig fjäder, kan ett lager i en övre fjäderbenslagring vara dåligt. Detta ger samma symptom att fjädern försöker vrida sig.
Det troligaste är att du har en brusten framfjäder, som är ett vanligt fel. Servon kan inte sluta fungera när bilen rullar med kopplingen uppe annars är din diagnos rätt om det händer vid ofrivilliga motorstopp t.ex. vid växling!
Om du hissa upp bilen på båda sidor fram och ber någon vrida ratten fulla utslag kan du kolla om fjädern på någon sida "vrider sig med". Fjädrarna skall inte vrida sig men om de hakar tag pga en skada kan de ge en olustig känsla av "madarss i styrningen". Om det inte är en trasig fjäder, kan ett lager i en övre fjäderbenslagring vara dåligt. Detta ger samma symptom att fjädern försöker vrida sig.
Har du kollat så inte kontakter och sådant är sk*tiga eller dålig kontakt på någe vis. Jag tycker det låter som att det är en tomgångsmotor som håller på att haverera. Och som H.kjellin säger så kan det vara en brusten fjäder på det ! Renault har problem med brustna fjädrar och dåliga fjäderbenslager !
Kolla dessa grejjer och om du kan ! testa att byt tomgångmotor. Kolla även spjälllägesgivaren så inte den är trasig/dålig !
Lycka till !
Kolla dessa grejjer och om du kan ! testa att byt tomgångmotor. Kolla även spjälllägesgivaren så inte den är trasig/dålig !
Lycka till !