Torkararmar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Henrik2

Torkararmar

Post by Henrik2 »

Hur får jag bort torkararmarna på en Clio II -99?
Mina torkare låter nåt fruktansvärt men inte från bladen utan från nån länk troligen.
Henrik2

Post by Henrik2 »

Först skrek det för att haken som håller fjädern i armen gick mot rutan, det åtgärdades på första resan för man höll på att dö. Sen gnällde det när dom vände så jag tänkte det var bladen. Då lyfte jag bladen men det gnällde ändå. Då försökte jag smörja genom plastgallret och det funkade i fem minuter. Då tänkte jag efter tre timmar i bilen med detta hemska ljud att man får väl kolla ordentligt. Men när jag skulle ta bort torkararmarna för att få väck plastskyddet så kunde jag inte det. Då tog jag bara bort clipsen i framkanta och lyfte upp där och smörjde lite bättre. Då funkade det i ca 90 minuter. Nu blir jag lite bekymrad för jag kan inte begripa hur armarna sitter fast. Då det låter som om något i en led inte är som det skall blir jag orolig att det skall gå sönder. Om jag då är på vägen i snöglopp kan det bli riktigt kul. Jag har plockat loss torkararmar på flera bilar då torkare alltid har pajat på nåt sätt på familjens bilar och jag har aldrig stött på nåt annat sätt att sätta fast dom än mutter på axeln. Jag ber om ett svar då bilen är ny för oss och jag inte har någon Haynes bok till den.
Erik R19

Post by Erik R19 »

Skumt... det kanske är så på alla nyare bilar? Jag har aldrig kollat
Det är inte så att muttern bara är flyttad till andra änden av axeln dvs sitter inne vid länkarmarna?
Henrik2

Post by Henrik2 »

Muttern är ju där den ska och det ser ut som om det bara är att lyfta av armen. Men den sitter fast...
Erik R19

Post by Erik R19 »

Då är det nog en konisk spline som armen är fastpressad på, det kanske går att dra loss den med en liten avdragare?
Henrik2

Post by Henrik2 »

Avdragare får det bli. Att dom är koniska hade jag på känn men att det kan sitta så hårt var en överraskning. Tack för svar.
Post Reply