Bromstrumma och färgborttagning

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Paralyser

Bromstrumma och färgborttagning

Post by Paralyser »

Jag äger en Megane Coupé 1.6e som har blivit syndigt misshandlad av förra ägaren och jag ska nu då rädda denna från bilhimlen (hel****t [8D]).

Den första frågan jag har är: Vad är det för storlek på "centrummuttern" i bromstrumman?

Second question: Den förra ägaren sprayade hela bilen med svart sprayfärg. Är det någon som har nån bra idé på hur jag får bort färgen? Kanske nåt lösningsmedel så att orginalfärgen kommer fram och att jag sedan kan lämna in den för en minde komplettering av lacken.
Eller kan jag kanske köra med någon tubbing för att få den svarta färgen fin?

///Anders
mange
Forumpolis

Post by mange »

Är det bara färgdamm så kanske det kan gå att få bort med cleaner (kemisk rubbíng) annars så är det nog rubbing som gäller men man kan ju testa med lite "mjukare" rubbing först (d.v.s. inte så grov)
Erik R19

Post by Erik R19 »

jag TROR det är 28mm nyckelvidd om det är samma som R19. Eller var det 32mm... minnet sviker
Egentligen ska man montera ny nyloc mutter sen (kostar ca 25 spänn) men med Loctite på gängan kan man återanvända den gamla, allt enligt märkesverkstaden här...
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Var det en renaulthatare som hade din bil? Om det är "vanlig" sprayfärg och det fanns vax och kanske smuts och oxid på lacken innan sprayningen kan du försöka tvätta bort så mycket det går. Det blir väldigt kladdigt att rubba bort allt! Pröva med aceton först på en undanskymd plats. Fungerar inte det pröva med penseltvätt (thinner) utomhus! Med lätt hand kan det gå att få bort en del färg utan att skada lacken under. Men sedan är det nog rubbing som gäller Rubbing finns i flera olika grovlekar. Bäst vore kanske att rådfråga en rekonditionerare, de har ju alla grejor men är dyra! Lycka till!
kmfdm

Post by kmfdm »

Är det inte en slax "kronmutter" som sitter i centrum av bromstrumman? När jag gjorde 6000-mila service på min coupé så ingick byte av dessa. Det kan ju bero på begränsad hållfasthet???
Sicken elaking som haft din bil innan [:(!]! Borde svartmålas han med!
Erik R19

Post by Erik R19 »

Mutter: Jo, det är en självlåsande mutter antingen med nyloninsats (nyloc) eller fjädrande "krona", har fått båda sorterna. När man väl plockat loss den en gång anses inte självlåsningen vara tillförlitlig längre det är därför den ska bytas.
Sprayfärg... hmmm.. låter lite desperat! Men jag kan förstå med tanke på hur snabbt R:s lacker oxiderar! 4-5 år gamla R-bilar brukar vara helmatta om dom nu inte är pedantskötta och står i garage. Fick lite ny lack på huven på försäkringsbolagets bekostnad och redan efter ett år var den grå och flammig. Originallacken har jag rubbat så många gånger att det knappt finns nåt kvar :(
cotech

Post by cotech »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i>
<br />När jag gjorde 6000-mila service på min coupé så ingick byte av dessa. Det kan ju bero på begränsad hållfasthet???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Anledningen till bytet är ju att man tar bort trummorna och kontrollerar bromsarna vid 6000-mila servicen...

30mm nyckelvidd är det.
Paralyser

Post by Paralyser »

Tack så mycket för alla svar! Då blir det till å gå ut och handla hylsnycklar i morgon.
Att skaffa nya muttrar blir inga problem då min far jobbar på Volvo/Renault i Nybro.

En riktig renaulthatare kan man nog säga. Bilen e ful som fan men det ska jag ändra på :D Känner även en rekondare på MRCap så det ska nog lösa sig. Tack allihopa än en gång!

///Anders
Post Reply