Byte av bromsbeägg, clio sport
Moderator: Forumpolisen
Byte av bromsbeägg, clio sport
Trodde att jag var lite händig iaf, men hur f*n byter man beläggen bak på en Clio Sport -00?? Är det bara och plocka ur beläggen eller ska man skruva ner hela oket? Var vänliga och förklara hur ni gjorde.
Har sökt på forumet men inte fått nått svar.
MvH Björn
Har sökt på forumet men inte fått nått svar.
MvH Björn
Det är ganska enkelt.
1. Ta bort det lilla "clipset".
2. Knacka bort "kilen"
3. Vicka ut bromsbeläggen.
Handbromsen får ju inte vara dragen. Om man vickar hela oket lite fram och tillbaka så får man spelrum så att de gamla beläggen lättare trillar ut.
Kolla att oket glider lätt. Vid behov rengör glidytorna och fetta in.
4. Skruva in kolven "i botten". En av "fjärdedelarna" på kolven (som trycker mot belägget) är räfflad, den ska peka mot luftningsskruven.
5. Pilla dit "ljuddämpningsståltrådarna" och montera beläggen. Kontrollera att tappen på belägget hamnar i skåran på kolven.
6. Knacka in kilen. (Kan vara lite knepigt.)
7. Montera clipset.
8. Trampa några gånger på pedalen så att bromsverkan kommer tillbaka...
Lätt som en plätt.[:)]
1. Ta bort det lilla "clipset".
2. Knacka bort "kilen"
3. Vicka ut bromsbeläggen.
Handbromsen får ju inte vara dragen. Om man vickar hela oket lite fram och tillbaka så får man spelrum så att de gamla beläggen lättare trillar ut.
Kolla att oket glider lätt. Vid behov rengör glidytorna och fetta in.
4. Skruva in kolven "i botten". En av "fjärdedelarna" på kolven (som trycker mot belägget) är räfflad, den ska peka mot luftningsskruven.
5. Pilla dit "ljuddämpningsståltrådarna" och montera beläggen. Kontrollera att tappen på belägget hamnar i skåran på kolven.
6. Knacka in kilen. (Kan vara lite knepigt.)
7. Montera clipset.
8. Trampa några gånger på pedalen så att bromsverkan kommer tillbaka...
Lätt som en plätt.[:)]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Björne</i>
<br />Har du nått tips på hur man ska få tillbaka kolven? Den sitter som berget. Jag har inte dragit åt handbromsen. Ska man lufta nån ventil eller nått sånt? För kolven vill inte röra sig 1 mm., pga detta får jag inte ur beläggen heller.
MvH Björn
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kan du snurra på skivan, eller "klämmer" beläggen...?
Skivan ska ju snurra lätt när handbromsen är loss.
Om man bryter lite på oket "i sidledd" så brukar det bli spel tillräckligt för att dra loss beläggen.
Jag brukar knacka lite försiktigt på beläggen uppåt-nedåt och sedan knacka/dra ut dem bakåt.
Jag har bytt belägg på två ClioSportar. Har på dessa inte haft problem alls med att beläggen sitter fast. Iofs skiftar jag (p.g.a. aktiv körning) belägg ett antal ggr per år, det kanske underlättar om man plockar med bromsarna ofta...
Om inte mina tips funkar får vi väl avvakta expertkommentarer från någon av mekarna som frekventerar forumet...
Edit: Är skivan mycket sliten? Om det är en väldigt stor kant på skivan kan ju den göra att det blir svårt att ta bort beläggen.
<br />Har du nått tips på hur man ska få tillbaka kolven? Den sitter som berget. Jag har inte dragit åt handbromsen. Ska man lufta nån ventil eller nått sånt? För kolven vill inte röra sig 1 mm., pga detta får jag inte ur beläggen heller.
MvH Björn
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kan du snurra på skivan, eller "klämmer" beläggen...?
Skivan ska ju snurra lätt när handbromsen är loss.
Om man bryter lite på oket "i sidledd" så brukar det bli spel tillräckligt för att dra loss beläggen.
Jag brukar knacka lite försiktigt på beläggen uppåt-nedåt och sedan knacka/dra ut dem bakåt.
Jag har bytt belägg på två ClioSportar. Har på dessa inte haft problem alls med att beläggen sitter fast. Iofs skiftar jag (p.g.a. aktiv körning) belägg ett antal ggr per år, det kanske underlättar om man plockar med bromsarna ofta...
Om inte mina tips funkar får vi väl avvakta expertkommentarer från någon av mekarna som frekventerar forumet...
Edit: Är skivan mycket sliten? Om det är en väldigt stor kant på skivan kan ju den göra att det blir svårt att ta bort beläggen.
Hade liknande problem med min Espace (kanske inte helt identisk broms men antagligen ganska lik. Brembo)
Fram med vinkelslipen ta bort kanten på bromsskivan. Lossa bromsoket båda bultarna och vricka på bromsoket (precis som Falk anger). Då får du bort beläggen och du kan därfter skruva in kolven.
Lycka till! [:)]
Ola
Fram med vinkelslipen ta bort kanten på bromsskivan. Lossa bromsoket båda bultarna och vricka på bromsoket (precis som Falk anger). Då får du bort beläggen och du kan därfter skruva in kolven.
Lycka till! [:)]
Ola
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Björne</i>
<br />...hur xxx byter man beläggen bak på en Clio Sport...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur har det gått? Har du lyckats byta belägg?
<br />...hur xxx byter man beläggen bak på en Clio Sport...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur har det gått? Har du lyckats byta belägg?