Bromsklossar (?) "sitter fast"

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Bromsklossar (?) "sitter fast"

Post by kmfdm »

Hallo!
Har ett litet problem, som jag kanske inte är ensam om? När det har regnat och varit rått väder och bilen har stått (kanske så kort tid som 24 timmar) så verkar det som bromsarna fastnar. Vid dragläge så händer ingenting! Kollar förvånat om jag inte lagt i backen, men yes - gasar på lite x-tra och då först "smäller" det till lite och bromsarna släpper.
Fukt å rost här nere på vintern är inte roligt alls. Vad kan det vara? Kan klossarna "rosta fast" på bromsskivorna på så kort tid? Bromsskivorna blir ju rostiga snabbt om bilen står när det är fuktigt ute. Kan det vara nån annan del av bromsarna som kärvar, eller är det klossarna som ligger på bromsskivorna?
Tips? Trix?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Jo visst kan beläggen rosta fast, tittar du precis efter att du har fått loss dom så ser du ett rött "fotavtryck" på skivan med samma form som belägget.
Om man vänsterbromsar lite sista biten i blött väder innan man ställer ifrån sig bilen så blir skivorna varma och torkar upp lättare. Handbromsen kan man ju försöka undvika och lägga i en växel i stället om man nu inte bor i alltför kuperad terräng, då slipper man lite av problemet

Sen blir ju glidytorna (dom som beläggen glider mot) på bromsoken rostiga och hemska, det gör inte saken bättre. Jag brukar få titta till mina en gång på sommaren och en gång på vintern, slarvar jag med det får jag problem med anliggande broms (med spektakulär rökeffekt) på Renån. Det är bara att putsa upp glidytorna så gott det går, jag sätter lite fett på dem för att slippa rost men då fastnar det damm i stället. Det är bara att välja, rost eller smuts... ;)
Nån som vet något bättre sätt?
Flygaren
Posts: 10
Joined: 25 Jul 2004, 17:05
Location: Sweden

Post by Flygaren »

Har råkat ut för detta många gånger. Det är bakhjulens backar som fastnar på något vis, det behöver inte vara minusgrader och de fastnar utan att handbromsen dragits åt. Renaultmekar knackar på hjulbultarna med hammare har jag hört, var inte hemma själv och bevittnade händelsen. Det här inträffade på arbetsgivarens leasade Méganer men har också hänt min nyare Pampa (en gång).//Karl R
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Hur är det förresten på Coupen, den har förstås skivor bak men sitter det en liten trumma i mitten av skivan för handbromsen (á la Volvo) eller nyper handbromsen ihop skivbromsbeläggen?
I V70:n får man plocka ur (handbroms-) beläggen emellanåt och smörja upp allt så dom glider lätt. Likafullt brukar handbromsen fastna speciellt när man har tvättat bilen. Om man rycker ett par gånger extra i handbromsen sen man börjat köra hörs ett "blonk" och beläggen hoppar tillbaka.
Trodde det var vajern som kärvade men icke. Det ska tydligen vara så enligt verkstan.
Detta problem slipper man iaf på R19 med LTT (Low Tech Trumbromsar) bak ;-) Det kanske VAR bättre förr...? neee förresten ;-)
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Mycket dum fråga??? Hur vänsterbromsar man [:I]???
Brukar alltid låta bilen "sova" med backen i istället för handbromsen. Min coupé har trumbromsar bak (kanske det är skivor runt om på 2,0:orna som har lite mera hk under huven än 1,6:orna?). Smörjde upp bromsarna bak i våras, men det kanske är dax igen? Tycker att det verkar lite skumt om bromsbeläggen fram skall rosta fast så att det krävs så mycket kraft för att de skall släppa. Det kanske är nåt i trumbromsarna bak som "hängt upp sig"? Kanske dax att byta tom?
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Post by Paralyser »

Jag har precis dett aproblem. Elelr rättare sagt jag har löst problemet på min Megane Coupé 1.6e.
Bilen har stått avställd ganska länge och när jag skulle flytta på den så rörde den sig inte ur fläcken.
Jag bankade och slog utan att något blev bättre.
Men till slut så tog jag fram storsläggan och slog runt hela bromstrumman precis i skarven och där var det rostigare än rostigast.
När jag väl hade fått bort all rost runt om och i skarven så rullade det fint igen. Måste bara skaffa en stor hulsnyckel så jag kan ta isär bromtrummorna och göra riktigt rent.

//Anders
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Konstigt.. på min r19 är det BARA trummorna som funkar problemfritt... ;-)
Men jag plockar ner dom ungefär vart 3:e år och byter belägg, smörjer glidytor och så. Sen slipar jag bort "slitagekanten" som blir på insidan av trumman, kanske den spelar en roll i kärvandet. Kolla förresten att pluggarna (2 st) sitter kvar i hålen på baksidan av bromsskölden så att det inte rinner in saltvatten. Jag smetar fett runt bromscylindern och runt pinnarna som håller beläggen för att få det så vattentätt som möjligt. Vatten som kryper in där droppar ner i trumman och har man en slitagekant så lär det inte rinna ut heller...

Att trumman rostar fast i skarven borde väl inte hända över en natt i alla fall men tja vem vet..
Det kan ju vara anliggande broms fram också, även Girling-ok behöver ses över ibland även om det är lite pyssligt... Vänsterbromsa = vänster fot på bromsen, höger på gasen. OBS farligt i halka o tät trafik!
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Thanx!
Får se över bromstrummorna och ev. skaffa nya belägg etc. Inte konstigt att det aldrig blir nåt roligt till bilen, bara nya små "livsnödvändiga" projekt som trillar in hela tiden.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kanske skall motionera handbromsen lite oftare,med vårat saltade klimat så måste man röra och smörja på allt för att det inte skall kärva..du behöver säkert inte köpa nya delar bara renovera upp det du har...
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Jag sätter en spänn på att backarna klistrar mot trumman pga att det kommit in vatten om det nu inte märks andra problem med anliggande broms... Är man överambitiös med högtryckstvätten brukar precis detta hända.
Prova täta med lite fett bakom bromsskölden, man får ta av hjulet o titta med en liten spegel. Bromscylindern sitter monterad i ett runt hål med ca 30mm diameter högst upp, nipplarna syns i mitten... Det var där mesta vattnet rann in på min men även vid "pappspikarna" som håller backarna. OK:s universalfett i lila tub har bra vattenbeständighet. Ca 30 spänn materialkostnad...
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Jag väntar på min lilla haynes-bibel...men tack för alla goda råd ni ger mig [:D]. Ovärderligt! Tills dess får jag vänta med att "obducera" min älskade bil. Bilia brukar ju vara duktiga på det...
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Har åxxå hört från några att man inte skall köra så "snällt", utan motionera bromsarna rejält. Kör man för snällt så brukar man få såna problem med kärvande bromsar. Suck! Får väl börja köra lite mindre snällt efter den lilla "bromshälsokontrollen".
Saltet å vinterslasket i GBG är ju kanske svårt att undvika.
Post Reply