Kamremsbyte på Clio -99
Moderator: Forumpolisen
Kamremsbyte på Clio -99
Någon som bytt kamrem på en Clio-99 rt 1.4
Lite snabbtips hur ni skulle gjort nästa gång,tips mottages tacksamt.
Behöver man krypa in under eller kan man fixa det uppifrån?
Några klurigheter? eller de är bara till att byta[?][:D]
Får jag inga tips så kommer jag plåga er med en 28 sidig lång redovisning när jag bytt, typ börja med att greppa 13 mm u-ringnyckeln...[:)]
//Ola
Lite snabbtips hur ni skulle gjort nästa gång,tips mottages tacksamt.
Behöver man krypa in under eller kan man fixa det uppifrån?
Några klurigheter? eller de är bara till att byta[?][:D]
Får jag inga tips så kommer jag plåga er med en 28 sidig lång redovisning när jag bytt, typ börja med att greppa 13 mm u-ringnyckeln...[:)]
//Ola
Så var det gjort, tog fram 13 nyckeln o några till[^].
Jag fick plocka av:
H-framdäck
plastinnerskärm
hjälpaggregatsrem(fick bytat den med)
remskiva på vevaxel
övre motorfäste med aluminiumkåpan.
plastkåpa över kamrem.
Och lossat på fästet till oljestickan[|)]fick inte bort aluminiumkåpan annars.
Fick bytat även spännrulle och vattenpump(hur dumt placerat är inte detta att den sitter på kamremmen), den läckte men var fin i lager. Tog inga chanser då det inte är så kul om den lagt av.
Jag fick plocka av:
H-framdäck
plastinnerskärm
hjälpaggregatsrem(fick bytat den med)
remskiva på vevaxel
övre motorfäste med aluminiumkåpan.
plastkåpa över kamrem.
Och lossat på fästet till oljestickan[|)]fick inte bort aluminiumkåpan annars.
Fick bytat även spännrulle och vattenpump(hur dumt placerat är inte detta att den sitter på kamremmen), den läckte men var fin i lager. Tog inga chanser då det inte är så kul om den lagt av.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robmic</i>
<br />Hej.Får man passa på och fråga om det är lika mycket jobb att byta kamrem på en Megane -00 1.6 16V?
Det har gått 5 år och det är dags att byta...
Tror inte jag gör jobbet själv. Vet någon vart man hamnar prismässigt på ett sådant byte?
MVH Robban M
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Det är avsevärt mer komplicerat och avancerat än en Clio 1,4.
Inget man ska ge sig på om man inte har erfoderliga kunskaper och verktyg.
Kamremssatsen är ganska dyr, runt 2000 har jag för mig...
Sen tillkommer lite extra delar.
Väljer man att lämna till märkes vst kostar kamrems byte med delar 6-7000kr[:p]
<br />Hej.Får man passa på och fråga om det är lika mycket jobb att byta kamrem på en Megane -00 1.6 16V?
Det har gått 5 år och det är dags att byta...
Tror inte jag gör jobbet själv. Vet någon vart man hamnar prismässigt på ett sådant byte?
MVH Robban M
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Det är avsevärt mer komplicerat och avancerat än en Clio 1,4.
Inget man ska ge sig på om man inte har erfoderliga kunskaper och verktyg.
Kamremssatsen är ganska dyr, runt 2000 har jag för mig...
Sen tillkommer lite extra delar.
Väljer man att lämna till märkes vst kostar kamrems byte med delar 6-7000kr[:p]
Man ska även ta i fundering på om man vågar ta risken, för gör man fel så förstör man som bekant motorn, trots jag bytat kamremmar 6 ggr (första bensinaren)så är jag nervös(dubbel och trippel-kontroll) för att missa något. Jag märker alltid upp allt från början rem mot hjul, hjul mot motor.
Det är helt legitimt att se merkostnaden som en försäkring,kolla så verkstaden garanterar att de tar ett motorhaveri om de misslyckas bara.
Dax för andra bytet på Scenicen för min del(var 7500mil), denna gång tänkter jag använda verkstadshandboken.
Det är helt legitimt att se merkostnaden som en försäkring,kolla så verkstaden garanterar att de tar ett motorhaveri om de misslyckas bara.
Dax för andra bytet på Scenicen för min del(var 7500mil), denna gång tänkter jag använda verkstadshandboken.