Varför detta utbrott?
Moderator: Forumpolisen
Okej... Är ni allsmäktiga gudar eller??
Uttalande från fyra poliser som jobbar med rätt så mycket lagtolkningar, poliser som har stannat bilar med neonljus utan att "sätta dit" de som har följt vad som gäller.. träffar cirka fem olika poliser var dag.. Fyra olika renault-experter (riktiga då, inga hemmapulare) som belägger sina misstankar, kan förklara vad de menar och vet vad det handlar om. Till exempel: ett himla massa tragg om tändspolar här inne.. enligt statistik som jag har sett (känner en hel del Volvo/Renault-människor) går nästan aldrig tändspolarna sönder på K7M eftersom de sitter där de sitter och eftersom en tändspole sköter två cylindrar så går det inte köra speciellt bra på två cylindrar med en fyrcylindrig motor.. hur kan det snackas så mycket om tändspolar här då? Vill ni bara sälja era saker ni själva gissade på en gång i tiden eller?
Jag menade inte att alla är puckade här inne då be jag om ursäkt till er vettiga! Men tyvärr finns här många också som inte har en suck om vad de snackar om. det märker man speciellt om man gör lite efterforskningar på en riktig renaultverkstad..
FUNGYEE: självklart är det som du säger att måga volvo-mekaninker vill tjäna pengar. Tips: utveckla en personlig kontakt med en expert. Det gjorde jag och han kommer direkt och snackar med en nu om man bara kommer in på Volvo där han jobbar. Jag lovar du får många värdefulla tips och hjälp som inte kostar något alls. Du kna kanske vara en av de vettiga, vet ej riktigt
Tony: Okej, jag kan tänka mig att man kan ha bra nytta av klubben på det sättet. Tar tillbaka det då. Me nstår fortfarande fast om min åsikt om forumet. Du verkar vara en av de vettiga
chh: Får man inte ha ljusen som lyser upp eller ner? Tror du blir bra att ha då. Kan du förklara för mig varför det finns det på fabriksnya bilar då ibland? Läsa lite i lagboken, jag tycker det var smartare att fyra poliser till det.. Du verkar vara en av de mest konstiga personer jag har stött på på ett forum. Inte för att vara sån men jag vill gärna lära känna dig eftersom du verkar kunna mycket mer och vara så himla duktig. Jag tycker du kan ha mer än ett jobb, för du kan ju ta över fyra polisers arbete och ett antal olika proffs-mekanikers jobb också!! Tips: vara lite smart och inse att du också kan ha fel! Du är absolut inte en av de vettiga, vad jag märkt än!
Falk: en av de vettiga
daewoo: en av de som kan tänka själv fortfarande !!! vettig!
Uttalande från fyra poliser som jobbar med rätt så mycket lagtolkningar, poliser som har stannat bilar med neonljus utan att "sätta dit" de som har följt vad som gäller.. träffar cirka fem olika poliser var dag.. Fyra olika renault-experter (riktiga då, inga hemmapulare) som belägger sina misstankar, kan förklara vad de menar och vet vad det handlar om. Till exempel: ett himla massa tragg om tändspolar här inne.. enligt statistik som jag har sett (känner en hel del Volvo/Renault-människor) går nästan aldrig tändspolarna sönder på K7M eftersom de sitter där de sitter och eftersom en tändspole sköter två cylindrar så går det inte köra speciellt bra på två cylindrar med en fyrcylindrig motor.. hur kan det snackas så mycket om tändspolar här då? Vill ni bara sälja era saker ni själva gissade på en gång i tiden eller?
Jag menade inte att alla är puckade här inne då be jag om ursäkt till er vettiga! Men tyvärr finns här många också som inte har en suck om vad de snackar om. det märker man speciellt om man gör lite efterforskningar på en riktig renaultverkstad..
FUNGYEE: självklart är det som du säger att måga volvo-mekaninker vill tjäna pengar. Tips: utveckla en personlig kontakt med en expert. Det gjorde jag och han kommer direkt och snackar med en nu om man bara kommer in på Volvo där han jobbar. Jag lovar du får många värdefulla tips och hjälp som inte kostar något alls. Du kna kanske vara en av de vettiga, vet ej riktigt
Tony: Okej, jag kan tänka mig att man kan ha bra nytta av klubben på det sättet. Tar tillbaka det då. Me nstår fortfarande fast om min åsikt om forumet. Du verkar vara en av de vettiga
chh: Får man inte ha ljusen som lyser upp eller ner? Tror du blir bra att ha då. Kan du förklara för mig varför det finns det på fabriksnya bilar då ibland? Läsa lite i lagboken, jag tycker det var smartare att fyra poliser till det.. Du verkar vara en av de mest konstiga personer jag har stött på på ett forum. Inte för att vara sån men jag vill gärna lära känna dig eftersom du verkar kunna mycket mer och vara så himla duktig. Jag tycker du kan ha mer än ett jobb, för du kan ju ta över fyra polisers arbete och ett antal olika proffs-mekanikers jobb också!! Tips: vara lite smart och inse att du också kan ha fel! Du är absolut inte en av de vettiga, vad jag märkt än!
Falk: en av de vettiga
daewoo: en av de som kan tänka själv fortfarande !!! vettig!
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Vad gäller kunnandet på forumet så varierar det enormt mycket. Jag själv står som "modellspecialist" för Clio16V, påstår inte att jag är särskilt duktig (snarare intresserad) men det är ju trevligt att kunna hjälpa folk ibland. Kan inte jag så försöker jag skicka dem vidare till någon som kan tänkas kunna hjälpa dem.
Även därför jag sitter och skriver här, för att vid de tillfällen jag känner igen en felbeskrivning kunna hjälpa. Jag kanske har haft samma problem själv och lyckades lösa detta, men i ett annat fall kan det verka som exakt samma problem när det i själva verket är något annat. Vi beskriver ju saker på olika vis.
Jag har själv haft problem och vänt mig till forumet för hjälp. Jag går då inte blint efter vad folk skriver här utan får försöka sortera bort det som verkar orimligt.
Om alla förslag man får är dyra att åtgärda kanske det kan vara värt att åka till den lokala mekanikern för att få en andra åsikt och ytterligare hjälp med vad det kan vara.
Jag tycker att forumet blir lite vad man gör det till. Om man absolut inte tycker om det så behöver man inte vara här. Måste man likväl uttrycka sin åsikt så kan man väl åtminstone komma med lite konstruktiv kritik istället för en massa nedlåtande och ibland stötande ord.
Mvh,
Även därför jag sitter och skriver här, för att vid de tillfällen jag känner igen en felbeskrivning kunna hjälpa. Jag kanske har haft samma problem själv och lyckades lösa detta, men i ett annat fall kan det verka som exakt samma problem när det i själva verket är något annat. Vi beskriver ju saker på olika vis.
Jag har själv haft problem och vänt mig till forumet för hjälp. Jag går då inte blint efter vad folk skriver här utan får försöka sortera bort det som verkar orimligt.
Om alla förslag man får är dyra att åtgärda kanske det kan vara värt att åka till den lokala mekanikern för att få en andra åsikt och ytterligare hjälp med vad det kan vara.
Jag tycker att forumet blir lite vad man gör det till. Om man absolut inte tycker om det så behöver man inte vara här. Måste man likväl uttrycka sin åsikt så kan man väl åtminstone komma med lite konstruktiv kritik istället för en massa nedlåtande och ibland stötande ord.
Mvh,
Jag sa inte att mekaniker vill tjäna pengar.Jag menar att mekanikerna inte är några gudar som man skall lita på blint. Är inte mekaniker men har haft bilar från Ferrari till Fiat600. Min bror har varit tävlingsförare, så jag har varit på många tävlingsbanor runt i Europa och lysnat.Där gick åsikterna i sär ofta vad som är felet eller orsakade skadan innan man undersökte detta och de var proffs.Fast detta var innan alla datorer.
Om du läser mitt sista inlägg så kan ingen säga vad felet är tvärsäkert bara teorier tills felet är hittad.
Om jag är vettig eller inte, vad jag vet är att jeg är 55år pratar fem språk och har klarat mig rettså hyfsat här i livet. Du är 20år så livet får väll visa hur vettig du är eller kåmmer att bli, det kan jag inte ha några åsikter om.
Jag tycker om att hjälpa, men försöker undvika att påstå var felet är bara kanske eller har varit med om liknande
MVH
FY
Om du läser mitt sista inlägg så kan ingen säga vad felet är tvärsäkert bara teorier tills felet är hittad.
Om jag är vettig eller inte, vad jag vet är att jeg är 55år pratar fem språk och har klarat mig rettså hyfsat här i livet. Du är 20år så livet får väll visa hur vettig du är eller kåmmer att bli, det kan jag inte ha några åsikter om.
Jag tycker om att hjälpa, men försöker undvika att påstå var felet är bara kanske eller har varit med om liknande
MVH
FY
Jag vill bara säga att jag inte har haft några problem med det här forumet eller dom som skriver i det. Mina problem har jag fått bra hjälp med och som nån av föregående talare har sagt så får man kanske ta en del lösningar å råd med en nypa salt å handlar det om alltför dyra saker så kanske man ska fråga nån annan oxå å inte lita blint på svaren man får i forumet.
Det enda negativa jag kan säga är att det tar lite tid innan man får svar men det kan avhjälpas med en liten sak. Varför inte lägga in en funktion så att man kan få ett mail när nån svarat på mitt inlägg. Den funktionen finns ju på ett flertal andra forum och det underlättar en hel del.
Det enda negativa jag kan säga är att det tar lite tid innan man får svar men det kan avhjälpas med en liten sak. Varför inte lägga in en funktion så att man kan få ett mail när nån svarat på mitt inlägg. Den funktionen finns ju på ett flertal andra forum och det underlättar en hel del.
-
- Posts: 29
- Joined: 20 Jul 2004, 22:11
- Location: Trelleborg
Peternb84
>Läsa lite i lagboken, jag tycker det var smartare att fyra poliser till det.
Man skulle kunna tycka det men dessvärre är inte lagtolkning en fråga om svart eller vitt. Olika personer tolkar lagar och förordningar på olika sätt, det är därför vi har justitieombudsmannen, hovrätten, högsta domstolen och praxis att gå efter. Det är därför jag "varnade dig" att bara för att en polis skulle släppa det så innebär det inte att en annan gör det då lagtexten i detta fall är luddigt skriven...
Den aktuella lagtexten är såvitt jag kan se Trafikförordningen 3 kapitlet 76§ angående ljusets färg och lite tidigare i samma kapitel står det om halvljus i kombination med annan belysning om du vill läsa själv. Att leta upp gamla domslut och överklagande av ordningsbot hinner jag inte utan avslutar mitt inlägg i neonfrågan här. Lycka till!
>Läsa lite i lagboken, jag tycker det var smartare att fyra poliser till det.
Man skulle kunna tycka det men dessvärre är inte lagtolkning en fråga om svart eller vitt. Olika personer tolkar lagar och förordningar på olika sätt, det är därför vi har justitieombudsmannen, hovrätten, högsta domstolen och praxis att gå efter. Det är därför jag "varnade dig" att bara för att en polis skulle släppa det så innebär det inte att en annan gör det då lagtexten i detta fall är luddigt skriven...
Den aktuella lagtexten är såvitt jag kan se Trafikförordningen 3 kapitlet 76§ angående ljusets färg och lite tidigare i samma kapitel står det om halvljus i kombination med annan belysning om du vill läsa själv. Att leta upp gamla domslut och överklagande av ordningsbot hinner jag inte utan avslutar mitt inlägg i neonfrågan här. Lycka till!
@Peternb84
Från POLISENS hemsida, angående dina lysrör.. gäller blå,grön etc..
http://www.polisen.se/inter/nodeid=1378 ... ion=1.html
Man får bara använda de lyktor och strålkastare som Vägverket anger i sina föreskrifter, 2003:22. De extra lyktor och strålkastare som man får montera på en bil skall vara E-märkta och godkända, vara placerad på fordonet, inkopplade och inställda enligt Vägverkets föreskrifter.
Enligt Vägverkets föreskrifter, 21 kap 5 §, om bilar och släpvagnar som dras av bilar får fordon inte vara utrustade med lyktor eller strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt eller anordning som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt (reflex), lyktor eller strålkastare som kan visa vitt ljus bakåt eller anordning som vid belysning kan återkasta vitt ljus bakåt.
Svar på din fråga är att de lysrör du nämner inte har den placering eller tillåten färg som Vägverket föreskriver, därför är det inte tillåtet att montera lysrör under bilen
....
/Christer
Från POLISENS hemsida, angående dina lysrör.. gäller blå,grön etc..
http://www.polisen.se/inter/nodeid=1378 ... ion=1.html
Man får bara använda de lyktor och strålkastare som Vägverket anger i sina föreskrifter, 2003:22. De extra lyktor och strålkastare som man får montera på en bil skall vara E-märkta och godkända, vara placerad på fordonet, inkopplade och inställda enligt Vägverkets föreskrifter.
Enligt Vägverkets föreskrifter, 21 kap 5 §, om bilar och släpvagnar som dras av bilar får fordon inte vara utrustade med lyktor eller strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt eller anordning som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt (reflex), lyktor eller strålkastare som kan visa vitt ljus bakåt eller anordning som vid belysning kan återkasta vitt ljus bakåt.
Svar på din fråga är att de lysrör du nämner inte har den placering eller tillåten färg som Vägverket föreskriver, därför är det inte tillåtet att montera lysrör under bilen
....
/Christer
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yr</i>
<br />daewoo!
"Du vrider och vänder på allas inlägg, det känns som att du har en uppfattning(fel eller rätt) som du tvunget skall trycka in i andra. Jag trodde att ett forum som detta skulle värna för en öppen dialog."
Anledningen till mitt engagemang i frågan är helt enkelt den att upplysa de personer med otillräckliga kunskaper i ämnet(det finns fler än vi som skriver som läser detta) om det tvivelaktiga i att utföra "portning" i moderna motorer.
Vad gäller den "öppna dialogen", gäller den inte alla?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Till Anders.
Nägot jag har lärt mig på detta forumet är, om du är över 40 år så knip käft. Vi äldre vet väl ingenting. Jobbar själv i branshen och har gjort så dom senaste 31 åren. Har tillgång till allt som rör Renault och Volvo. Tekniska meddelande, confidentiella meddelande, serviceåtgärder osv. Försökte en gång att bidra med ett tips men det skulle man ju inte ha gjort. Jag kan väl inte veta något. Så i fortsättningen kniper JAG käft när det gäller Renault. Även jag hade tyckt att det var roligt om man kunde hjälpa någon. Snart nytt år och jag kommer definitivt inte att förnya mitt medlemsskap.
Ha en trevlig jul.
<br />daewoo!
"Du vrider och vänder på allas inlägg, det känns som att du har en uppfattning(fel eller rätt) som du tvunget skall trycka in i andra. Jag trodde att ett forum som detta skulle värna för en öppen dialog."
Anledningen till mitt engagemang i frågan är helt enkelt den att upplysa de personer med otillräckliga kunskaper i ämnet(det finns fler än vi som skriver som läser detta) om det tvivelaktiga i att utföra "portning" i moderna motorer.
Vad gäller den "öppna dialogen", gäller den inte alla?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Till Anders.
Nägot jag har lärt mig på detta forumet är, om du är över 40 år så knip käft. Vi äldre vet väl ingenting. Jobbar själv i branshen och har gjort så dom senaste 31 åren. Har tillgång till allt som rör Renault och Volvo. Tekniska meddelande, confidentiella meddelande, serviceåtgärder osv. Försökte en gång att bidra med ett tips men det skulle man ju inte ha gjort. Jag kan väl inte veta något. Så i fortsättningen kniper JAG käft när det gäller Renault. Även jag hade tyckt att det var roligt om man kunde hjälpa någon. Snart nytt år och jag kommer definitivt inte att förnya mitt medlemsskap.
Ha en trevlig jul.
Kära lilla Christer!
Jag orkar inte tragga med dig om detta.. bilar klarar besiktningar med detta.. Vänner blir stannade för fortkörning med dom på.. poliser säger det är helt okej (bara dom inte är blåa och alla andra regler jag berättat om innan).. blev själv stannad för fortkörning med mina på de sa inte ett ljud.. i onsdags var jag dessutom först fram till en olycka med rattfulla med min väns bil (känd av polisen på grund av hans kära intresse för streetracing).. de frågade lite om min kompis och bilen bara rent allmänt.. sa inget om rören som stod på för att jag inte stängt av den (behövde ljuset från strålkastarna före utryckningsfordon kommit till platsen).. polisen, brandkåren och ambulans-personalen snarare var glada över vad jag gjort där..
Så jag tycker vi gör så här:
Jag kör med mina rör och tror på det jag fått reda på.
Du kör utan rör och tror på det du fått reda på.
Jag orkar inte tragga med dig om detta.. bilar klarar besiktningar med detta.. Vänner blir stannade för fortkörning med dom på.. poliser säger det är helt okej (bara dom inte är blåa och alla andra regler jag berättat om innan).. blev själv stannad för fortkörning med mina på de sa inte ett ljud.. i onsdags var jag dessutom först fram till en olycka med rattfulla med min väns bil (känd av polisen på grund av hans kära intresse för streetracing).. de frågade lite om min kompis och bilen bara rent allmänt.. sa inget om rören som stod på för att jag inte stängt av den (behövde ljuset från strålkastarna före utryckningsfordon kommit till platsen).. polisen, brandkåren och ambulans-personalen snarare var glada över vad jag gjort där..
Så jag tycker vi gör så här:
Jag kör med mina rör och tror på det jag fått reda på.
Du kör utan rör och tror på det du fått reda på.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by FUNGYEE</i>
<br />Hej krippe
Jag förstår dig,men bry dig inte du är inte ensam.
Det är många som vill ta del av dina kunskaper, dom andra kan du strunta i, eller att åtminstånde försöka göra det.
MVH
FY
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har vi ju en till i min åldersgrupp. Orkar faktiskt inte käfta med dom så jag lägger nog ner verksamheten. Min Renault kommer jag att behålla och testa den på Meca Raceway så man får se vad den går för. Är du intresserad så kan jag maila resultatet till dig.
<br />Hej krippe
Jag förstår dig,men bry dig inte du är inte ensam.
Det är många som vill ta del av dina kunskaper, dom andra kan du strunta i, eller att åtminstånde försöka göra det.
MVH
FY
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har vi ju en till i min åldersgrupp. Orkar faktiskt inte käfta med dom så jag lägger nog ner verksamheten. Min Renault kommer jag att behålla och testa den på Meca Raceway så man får se vad den går för. Är du intresserad så kan jag maila resultatet till dig.
Nej snälla vi behöver er kompetens.... Lyssna på vad FUNGYEE säger.
Jag är av en yngre generation (19 år) och jag uppskattar verkligen er kompetens, det gäller alla som kan mer än mej inte bara 40+.
Angående neon under bilen så är lagen så luddigt skriven att ingen vet vad som riktigt gäller. De enda man kan göra är att skriva vad som står i lagen så får var och en tolka det som dom vill.
Jag är av en yngre generation (19 år) och jag uppskattar verkligen er kompetens, det gäller alla som kan mer än mej inte bara 40+.
Angående neon under bilen så är lagen så luddigt skriven att ingen vet vad som riktigt gäller. De enda man kan göra är att skriva vad som står i lagen så får var och en tolka det som dom vill.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by peternb84</i>
<br />Kära lilla Christer!
Jag orkar inte tragga med dig om detta.. bilar klarar besiktningar med detta.. Vänner blir stannade för fortkörning med dom på.. poliser säger det är helt okej (bara dom inte är blåa och alla andra regler jag berättat om innan).. blev själv stannad för fortkörning med mina på de sa inte ett ljud.. i onsdags var jag dessutom först fram till en olycka med rattfulla med min väns bil (känd av polisen på grund av hans kära intresse för streetracing).. de frågade lite om min kompis och bilen bara rent allmänt.. sa inget om rören som stod på för att jag inte stängt av den (behövde ljuset från strålkastarna före utryckningsfordon kommit till platsen).. polisen, brandkåren och ambulans-personalen snarare var glada över vad jag gjort där..
Så jag tycker vi gör så här:
Jag kör med mina rör och tror på det jag fått reda på.
Du kör utan rör och tror på det du fått reda på.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är lungt.. du kan ta och tala om för mig vart du har köpt dessa godkända lampor, min son vill isof ha dom på sin bil. /Christer
<br />Kära lilla Christer!
Jag orkar inte tragga med dig om detta.. bilar klarar besiktningar med detta.. Vänner blir stannade för fortkörning med dom på.. poliser säger det är helt okej (bara dom inte är blåa och alla andra regler jag berättat om innan).. blev själv stannad för fortkörning med mina på de sa inte ett ljud.. i onsdags var jag dessutom först fram till en olycka med rattfulla med min väns bil (känd av polisen på grund av hans kära intresse för streetracing).. de frågade lite om min kompis och bilen bara rent allmänt.. sa inget om rören som stod på för att jag inte stängt av den (behövde ljuset från strålkastarna före utryckningsfordon kommit till platsen).. polisen, brandkåren och ambulans-personalen snarare var glada över vad jag gjort där..
Så jag tycker vi gör så här:
Jag kör med mina rör och tror på det jag fått reda på.
Du kör utan rör och tror på det du fått reda på.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är lungt.. du kan ta och tala om för mig vart du har köpt dessa godkända lampor, min son vill isof ha dom på sin bil. /Christer
Till chh!
Trevligt att kunna prata lugnt med dig.[:)] Just de jag satsade på kom från dan mobility, detta för jag hade kasst med pengar då. De är e-märkta och sånt men köp inte dom på grund av dålig kvalitet, satsa hellre på dyrare versioner då. Se om du kan hitta en återförsäljare för Streetglow eller någon annan känd tillverkare, okej de är dyra men de håller. Hittar du inte de kan du kolla in www.mds.se till exempel men där vet jag inte vad de har för kvalitet.
Trevligt att kunna prata lugnt med dig.[:)] Just de jag satsade på kom från dan mobility, detta för jag hade kasst med pengar då. De är e-märkta och sånt men köp inte dom på grund av dålig kvalitet, satsa hellre på dyrare versioner då. Se om du kan hitta en återförsäljare för Streetglow eller någon annan känd tillverkare, okej de är dyra men de håller. Hittar du inte de kan du kolla in www.mds.se till exempel men där vet jag inte vad de har för kvalitet.