Varför detta utbrott?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Varför detta utbrott?

Post by Yr »

Hej Tony!
Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag på inget ställe jämfört någon familjebil från Renault med en Ferarri. Vad jag konstaterade var att båda tillverkarna gjuter sina cylinderhuvuden. Vad det gäller "besservisser" så tycker jag inte att du har någon anledning att vara oförskämd. Jodå, jag har jobbar med motorer ända sedan jag var i dom lägre tonåren, kan väl också nämna eftersom du undrar att jag byggt och servat tävligsmotorer under några år på 70-talet, allt från Lotus TC till chevy small block. Jovisst jag har modifierat kanaler och ventiler med gott resultat, men det var då det!
Om du är intresserad av ämnet så kan du väl ta och läsa vad dessa "killar" säger om kanalmodifiering. Hoppa inte över det ställe där man tar upp tillverkarnas utveckling av metoder för att säkerställa ett optimalt flöde. Hoppa heller inte över det ställe där man med hjälp av diagram konstaterar att modifieringar ofta leder till sämre flöde!

http://www.racetech.com.au/custom.htm

Som sagt var: God Hjul!!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag har aldrig sagt något om renault???men att jämföra optimerade handgjorda ferrari motorer,med en massproducerad motor till en vardagsbil.....Det är nog fler än jag som har retat sig på dig,helt onödigt att förklara att allt gjuts i formar..jag trodde dom hällde ut en hög på golvet,borrade några hål i det och skruvade fast det...NOT....killen tom sa det,som du hackade på.Inget blir 100% i gjutning,det krävs mer eller mindre efterjobb för att få det optimalt,även om kanalen är bra utformad i gjutformen,detta extra jobb tar en massa tid,som inte alla tillverkare gör något åt...sk*t samma jag är inte sur på dig,men du skall alltid vara med och rätta alla hela tiden,det verkar som att du måste ha sista ordet,som jag upplever det.Det är en sak till jag inte förstår mig på,du kontaktar mig om jag är intresserad av reservdelar,när jag kontaktar dig ,så kan du inte skruva bort något,inte lämna svar om du vill sälja,eller pris.Så varför kontakta mig från början[?][?][?] nu tänker jag inte fortsätta trakasera någon,det var bara skönt att skriva av sig...(Ps jag talar om 90-tals motorer ,och inte 70 tal Ds)
God hjul och ett gott nytt år
peternb84
Posts: 34
Joined: 03 Dec 2004, 17:47
Location: Sweden

Post by peternb84 »

Inte för att vara sådan. men efter bara två veckors aktivitet på detta forum har fått mig att inse att detta forum är mest skräp.. funderade på att gå med i klubben fullt ut innan men nu struntar jag i det. Alla som påstår sig jobba med Renualt dagligen och var tävlingsmekaniker traggar så mycket sk*t här inne.. Exempelvis lade jag in mitt problem här i forumet för att få hjälp.. har hittintills kostat mig 1500:- och då hade jag tur.. skulle jag köpa alla delar som sades skulle bytas efter svar till mig och till andra med liknande problem skulle jag landat på cirka 12000:-... mitt tips till alla vettiga personer: sluta lyssna på "proffsen" här inne. Leta upp riktiga mekaniker och snacka med dom.´Jag gjorde det och han blev irreterad för alla dumma idéer från folk som tror sig kunna dom riktiga proffens arbeten. Han dissade alla idéer från er med en gång!
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Jag vet inte hur noga du läser inläggen, men vad det hela handlade om var en modifiering av ett cylinderhuvud till en Renault! Visst, det mesta kräver någon form av efterarbete, men den som hörsammat mitt råd att förkovra sig i ämnet kommer säker fram till att denna "modifiering" är ett vanskligt arbete som oftast leder till en försämring istället för en förbättring(detta gäller moderna motorkonstruktioner). Att som du beskriva gjutning som något som "dom hällt i en hög på golvet" är långt ifrån det jag försökt att beskriva för den person som angav gjutning som en process som kunde ge en produkt som var långt ifrån optimal(vad gäller flödeskapacitet). Visst, jag var kanske övertydlig(ironisk) men anledningen var den att jag i ett tidigare inlägg redogjort för hur tillverkarna ägnar tid och pengar åt detta utvecklingsarbete. Jag vet inte hur du nu kommer att ställa till det faktum att du själv "hackat" på en person om vilken du inte känner något! Kanske är det på det viset att du tycker att det är ok om det är du själv som står för "hackandet"? Det där men näsan i en bok tar jag lätt på, för det stämmer mycket bra, men anledningen till det myckna läsandet är en helt annan än den du försöker att få det till. Att angripa en person av anledningen att den är påläst är inget bra sätt att argumentera, eftersom det automatiskt sätter en stämpel på dom som vill utveckla och förkovra sig. En annan sak, jag har aldrig haft den ambitionen att "reta" människor. Jag själv, om jag tycker att något är fel, eller att jag blivit fel behandlad, bemöter detta med sakliga argumen istället för att ta till metoder som inte kan anses som passande i ett forum för alla. En annan sak, själv har jag inga problem med att diskutera och umgås med personer som har mer kunskap och kännedom i olika ämnen än jag själv, jag finner det i stället berikande. Om du tycker att någon är en "besservisser", vars avsikt är att hjälpa och berika, så tycker jag att du bör tänka om(se avsnittet om Jantelagen).
daewoo
Posts: 23
Joined: 12 Sep 2004, 14:50
Location: Sweden

Post by daewoo »

Skönt att höra åtminstone en skeptisk röst till att alla motorer byggda på 90-talet är fullt optimerade redan från början..

De som bygger och de som byggde motorer på 90-talet gjorde detta för att tjäna pengar. I slutändan handlar det om tillräckligt bra slutprodukt för att maximera vinsten, det vet alla som har läst grundläggande nationalekonomi. Det är bland annat detta jag som novis på motorer grundar mina tankar kring att portning skulle kunna vara effektivt. Jag köper helt enkelt inte att en massor av tekninker satt sig ner för renaults räkning och gjorde den optimala motorn! De hade en budget att rätta sig efter, denna budget kanske inte tillät enskilda hantverkare att fräsa varje ventils optimala vinklar eller varje insug/utblås optimala linjer.

Jag tror på öppenhet och ödmjukhet, fram för öppna dialoger utan att man behöver vara sarkastisk eller komma med personliga påhopp. Det tror jag kan vara en viktig ingrediens i detta forum, inte människor som uppenbarligen inte klarar av att föra en disskussion.
daewoo
Posts: 23
Joined: 12 Sep 2004, 14:50
Location: Sweden

Post by daewoo »

Skrev förra inlägget utan att ha läst YRs senaste här ovan. YR du kanske ska försöka fråga någon om hjälp med att läsa och tolka de inläggen du läser. De flesta saker du hänvisar till i andras inlägg är helt felaktiga, är det någon som bör läsa inläggen igen så är det du! Du vrider och vänder på allas inlägg, det känns som att du har en uppfattning(fel eller rätt) som du tvunget skall trycka in i andra. Jag trodde att ett forum som detta skulle värna för en öppen dialog.
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

På ett forum av denna typen blandas ju en massa folk med olika erfarenheter och kunskapsnivåer.
Man får aldrig riktigt samma accept och feedback på påståenden och frågor när man diskuterar genom att skriva på ett forum jämfört med när man träffas live och snackar mellan fyra (eller fler) ögon. Man missar lätt nyansskillnader och missförstånd kan lätt uppstå.
Ett sätt att kompensera för brist på kroppspråk och tonfall är att använda smilies. [:)]
En annan viktig sak är att stå för vad man säger genom att skylta tydligt med sitt namn i varje inlägg. Om man är tvungen att stå för vad man säger tänker man förhoppningsvis lite mer på vad man skriver, och det mesta hålls på en adekvat nivå från början. (Som tur är inget direkt problem här på forumet) När vi träffar folk IRL presenterar vi oss alltid med vårt namn. Varför ska det vara annorlunda här.
På verkstaden: "Hej, jag heter R8fatGuY och ska lämna in bilen här" [8D]... Skulle det funka? Hur skulle man bli behandlad?
Genom att skippa anonymiteten blir tonen mycket trevligare. [:D]
Ett bra exempel är forumet på www.rejsa.nu . Jag har ingen annanstans stött på ett forum med så bra stämning. På rejsas forum har anonymitet varit bannlyst från dag ett, stämningen är på topp och s.k. "bajs-postning" har lyst med sin frånvaro. [:D]
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by peternb84</i>
<br />Inte för att vara sådan. men efter bara två veckors aktivitet på detta forum har fått mig att inse att detta forum är mest skräp.. funderade på att gå med i klubben fullt ut innan men nu struntar jag i det. Alla som påstår sig jobba med Renualt dagligen och var tävlingsmekaniker traggar så mycket sk*t här inne.. Exempelvis lade jag in mitt problem här i forumet för att få hjälp.. har hittintills kostat mig 1500:- och då hade jag tur.. skulle jag köpa alla delar som sades skulle bytas efter svar till mig och till andra med liknande problem skulle jag landat på cirka 12000:-... mitt tips till alla vettiga personer: sluta lyssna på "proffsen" här inne. Leta upp riktiga mekaniker och snacka med dom.´Jag gjorde det och han blev irreterad för alla dumma idéer från folk som tror sig kunna dom riktiga proffens arbeten. Han dissade alla idéer från er med en gång!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Varför gick du inte till honom direkt ?!?!? DÅ skulle du ha sluppit alla "offer" här ?!?!?! DU är ju för faan 10ggr värre ...
Du har ju inte direkt tillfört något intelligent vad jag kan se...

Sedan är det ju så att Renault faktiskt har bland dom bästa avgasvärden och förbrukningar på sina nya motorer, det kommer garanterat ej från någon idiot som sitter och kör med en fil lite spontant i kanalerna? Enligt motormännen så ligger megane 1.6 motorn på första plats, men det är väl bara tur... /Christer
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej Tony
All information får man andvända med förnuft. Jag har fått många bra tips här som har hjälpt mig. Och många som inte har varit relevanta. Men va då, om jag skulle gått efter Volvomekanikernas svar på mina frågor, skulle det kostat mig många extra pengar så tro inte proffsen alltid har rätt.
MVH
FY
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=2777

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Var och pratade med en Megane-specialist på Volvo idag..

Han sa att han trodde det är sotbildningar i spjällhuset, vaccumslangen till den lilla svarta GM-lådan, fel på den elektriska ventilen precis under spjällhuset eller möjligtvis tändkablarna.. Han var rätt skeptisk till tändspolarna eftersom de jobbar parvis och då slutar oftast två cylindrar fungera om en tändspole går sönder..<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Din expert visste ju inte heller.. dom där gissningarna kan ju vem som helst hitta på..
Som info kan jag säga att en tändpole var paj på min Megane.. med exakt det syndromet, som du har haft.. Fel i bilar är ej Svart och Vitt som du verka tro..
Komma här och racka ner på alla i klubben? du är bara för mycket [:(!]

/Christer
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hopsan det skulle vara peternb84 i stället
FY
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by peternb84</i>
<br />Inte för att vara sådan. men efter bara två veckors aktivitet på detta forum har fått mig att inse att detta forum är mest skräp.. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=2776

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by peternb84</i>
<br />Neonljus är visst då lagligt!!
Hade det på min förra bil och trodde inte heller det var lagligt men frågade "farbror blå". Fick svaret att blå färg är olagligt (på grund av att blå är utryckningsfärg och sånt) men till exempel grönt (som jag själv hade) får man ha MEN man får inte se själva röret utan bara ljuset som kommer från det
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om jag vore som du skulle jag ändra på detta utalande !!

Läs lite i trafikförordningen och lagboken. En bil i Sverige får endast visa färgerna Gult, vitt rött !!!! INGET annat, ej grönt eller gräddelint etc?Du kan montera Lysrör halvlagligt om du sätter Röda eller vita bak , vita gula fram och vita eller gula på sidorna. Anledning att jag skriver halvlagligt är att du EJ får ha något som lyser på bilen när du har halvljus på, men när du kör med hel ljus så kan lysrören lysa.
Antagligen måste lamporna monteras så att dom syns eftersom man bara får ha lyse bak fram och åt sidan, ej upp eller ner !! Det är iof. en tolknings fråga.. vi får se när den första får ett domslut på sig../Christer
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag tror inte man skall ta allt dödligt seriöst,vissa fel på bilar som tas upp,är helt omöljiga att lösa från sin egen dator,att bli överöst med olika lösningar på problem gör det inte lättare,jag visst är det bra med tips,men det är nog bäst att man får hjälp av någon som faktiskt haft felet och vet vad det beror på,sedan kan det vara svårt att förklara felet på ett korekt sätt. Peternb84 angående forumet och klubben så är det vitt skilda saker.Jag har själv har mest fått utbyte av clubrabatten på reservdelar,på det har jag tjänat in många årsavgifter,sedan är det kul att det finns en club och medlemstidning.Fast jag skulle vilja ha en ändring av Renommé,i nr 3 är det tex bara några bilder från en clubträff,jag som inte var där skulle kunna läsa om den i stället,(Tänk på det joel)så nu skall vi vara snälla,så vi får några julklappar......
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej
Jag har en bil som "hackar" går ojämt då och då, både i stan och på landsväg. Ökar man farten lite så upphör de.Vad kan felet vara?
Hur många tipps tror ni jag kan få? Alla tips är bra utom dom dåliga, och dom icke relevanta får jag försöka att hoppa över.
Hur många olika teorier tror ni jag skulle får av bilmekaniker proffs?
Jag har faktiskt en 323:a som beter sig så. Inte så lätt att hitta felet
FY
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

daewoo!
"Du vrider och vänder på allas inlägg, det känns som att du har en uppfattning(fel eller rätt) som du tvunget skall trycka in i andra. Jag trodde att ett forum som detta skulle värna för en öppen dialog."

Anledningen till mitt engagemang i frågan är helt enkelt den att upplysa de personer med otillräckliga kunskaper i ämnet(det finns fler än vi som skriver som läser detta) om det tvivelaktiga i att utföra "portning" i moderna motorer.

Vad gäller den "öppna dialogen", gäller den inte alla?
Post Reply