Clio 16v går mycket dåligt... hjälp

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Vad jag har försökt att förklara är att kanalutformningen i de cylinderhuvuden som sitter på dagens motorer är optimerade med hänsyn taget till följande: slagvolym, ventildiameter, ventillyft, ventiltider, utformningen av inloppsrör och utloppsrör. Mao om inte dessa faktorer förändras så kommer ingen märkbar ökning av flödet att uppnås med en bearbetning av kanalen. Tidigare, för många år sedan, kunde en kanalmodifiering ge märkbara skillnader, men det var då de. Som ex skall nämnas att genomströmmningsarean alltid skall stå i proportion till ventildiametern. En ökning av genomströmmningsarean utan en ökning av ventildiametern kommer att resultera i ett sämre flöde.
Att det finns personer och företag som vill göra sken av att portning är det enskilt bästa sättet att öka effekten hos en modern bilmotor är väl inte att förundra sig över, det är ju deras levebröd att sälja sina tjänster. Att skriva att en kanalmodifiering(portning) är det enskilt viktigaste att utföra vid en modifiering, viktigare än kamaxelbyte och kompressionshöjning, är rent nonsens. Om man som ATG lägger in extrema kamaxlar i en Mercedes V8, så fordras också att man modifierar kanalerna för det ökade flödet. Att lyfta ventilen mer ur sätet har en liknande påverkan på genomströmmningen som en ökad ventildiameter.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Yr fan vilken messersmitt du skall vara då,jämföra ferrarimotorer med massproducerade dito,det är vill ingen j-vla motortillverkare som optimerar sina motorer fult ut,inte till en massproduserad familebil.Har du gjort något själv på en motor eller bara stoppat näsan i någon bok,jag har åkt i bilar som enbart har haft topplockets kanaler och ventiler optimerade,med märkbar skillnad.Fast jag kanske skulle översätta till dig topplock=cylinderhuvud,så du förstår vad jag talar om:ber om ursäkt om jag inte skrivit enl svenska akademins ordlista...
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Nu lugnar vi ner oss. Vi har nog alla fått förståelse varför man portar/optimerar en topp.

Vi vill ju inte ha något bråk här på forumet. Det är ju till för allas trevnad.

Jag låser nu denna tråd och skulle problemet med motorn fortfarande kvarstå så får ni starta en lungnare tråd med inriktning på problemet !

Nu ber vi alla om ursäkt ;) Det är ju Jul snart !
Post Reply