Fläkttrubbel
Moderator: Forumpolisen
Fläkttrubbel
Har en Laguna -96 med ACC som ibland visar "SERVICE" i AC-displayen. Då jag stänger av motorn, väntar ett tag, rör om lite bland en del kablage i motorrummet och vid fläkten inne i kupén så startar fläkten då jag sätter på motorn igen och går som vanlig.
När jag sedan stänger av motorn och skall starta igen så hoppar fläkten antingen igång som vanligt eller så lyser "SERVICE" igen. Lite olika från gång till gång. Vad kan detta bero på.
Har fått via denna sida på relä eller pressostat (vad nu det är) men det verkar ju inte som något är helt sönder för det funkar ju ibland...
Tacksam för snabba svar.
Martin, Örebro
När jag sedan stänger av motorn och skall starta igen så hoppar fläkten antingen igång som vanligt eller så lyser "SERVICE" igen. Lite olika från gång till gång. Vad kan detta bero på.
Har fått via denna sida på relä eller pressostat (vad nu det är) men det verkar ju inte som något är helt sönder för det funkar ju ibland...
Tacksam för snabba svar.
Martin, Örebro
Har inte kollat köldmedium men tror inte heller att det är detta som felar då kupéfläkten nu lagt av helt och displayen slocknat helt.
Hade slut på freon i en gammal SAAB förut och då fungerade allt annat som vanligt, d.v.s. fläkten gick men kylde inte.
Har varit på VOLVO och fått diagnosen att fläkten måste bytas ut. Ett kombinationsproblem fläktmotstånd-kupéfläkt-relä, och allt detta sitter tydligen i samma paket på ACC-renaulterna. 3000:- spänn skall detta kosta exkl. arbete på ca 600:- så det blir väl inga julklappar till barnen i år...
har letat på skrotarna men det verkar hopplöst. Acc-kupéfläktar finns inte, dock vanliga fläktar för kännedom.
[8D][8D][8D]
Hade slut på freon i en gammal SAAB förut och då fungerade allt annat som vanligt, d.v.s. fläkten gick men kylde inte.
Har varit på VOLVO och fått diagnosen att fläkten måste bytas ut. Ett kombinationsproblem fläktmotstånd-kupéfläkt-relä, och allt detta sitter tydligen i samma paket på ACC-renaulterna. 3000:- spänn skall detta kosta exkl. arbete på ca 600:- så det blir väl inga julklappar till barnen i år...
har letat på skrotarna men det verkar hopplöst. Acc-kupéfläktar finns inte, dock vanliga fläktar för kännedom.
[8D][8D][8D]
Vore jag i dina kläder skulle jag riva ur fläkten och se om det är något reparabelt typ kol som inte ligger an, lager som har kärvat fast eller nåt sånt. Det kan vara värt lägga en timmes jobb om det finns utsikter att spara 3000 kr tycker jag iaf. Om den nu inte sitter allt för illa till.. Med ett universalinstrument går det att kolla att det inte är avbrott någonstans. Är det verkligen motstånd in en sån förresten, trodde man körde pulsbreddsmodulerad drivning från processorn i AC-kontrollmodulen direkt till fläktmotorn för att få steglöst variabelt varvtal...?
Lagade fläkten själv trodde jag...genom att putsa upp kontakterna...så jag skickade tillbaka den fläkt jag beställt...och dagen efter brann fläkten...koppartråd svärtad m.m. så jag har skickat efter samma fläkt igen...Allbildelar i Huddinge...kolla alltid där...har mycket Renaultdelar billigt...begagnat...
Tycker dock det luktar lite bränt fortfarande trots att jag nu för tillfället kör utan fläkt. Den nya kommer i morgon. Får se om det fungerar. Hoppas.
Någon som förstår hur det kan lukta bränt fast jag inte har någon fläkt och ACC:n står på STOP...???
Tycker dock det luktar lite bränt fortfarande trots att jag nu för tillfället kör utan fläkt. Den nya kommer i morgon. Får se om det fungerar. Hoppas.
Någon som förstår hur det kan lukta bränt fast jag inte har någon fläkt och ACC:n står på STOP...???
Forstättning på ärendet...för er andra med liknande problem...
Köpte NY fläkt! 2600:-...ja, fläkten från Allbildelar var fel så jag får väl reservera mig för deras storhet...hm...
Lukten beror enligt Volvo på att när den gamla fläkten brann satte det sig i hela fläktsystemet och det tar ett tag att gå ur.
Hur som helst blev jag varmt rekommenderad att även byta kontaktstycke och stift till anslutningskablaget till fläkten då detta KAN ha varit orsaken till att fläkten till slut brann.
En hundring kan det nog vara värt att slippa att den helt nya fläkten också brinner upp...
Köpte NY fläkt! 2600:-...ja, fläkten från Allbildelar var fel så jag får väl reservera mig för deras storhet...hm...
Lukten beror enligt Volvo på att när den gamla fläkten brann satte det sig i hela fläktsystemet och det tar ett tag att gå ur.
Hur som helst blev jag varmt rekommenderad att även byta kontaktstycke och stift till anslutningskablaget till fläkten då detta KAN ha varit orsaken till att fläkten till slut brann.
En hundring kan det nog vara värt att slippa att den helt nya fläkten också brinner upp...
Så är fläkten fixad!!! Hoppas bara allt håller...peppar..peppar.
Ja, jag fick köpa en helt ny fläkt. 2600:- och nytt stift i kontakten och också ett nytt kontaktstycke. Nu verkar det fungera som vanligt och det är skönt med en varm kupé och en imfri framruta.
Att byta dessa delar gör man enkelt själv ifall någon undrar.
Lukten från den gamla brända fläkten försvann efter en dag.
Hör av er om ni behöver veta mer om all felsökning m.m. som jag gjort...
Ja, jag fick köpa en helt ny fläkt. 2600:- och nytt stift i kontakten och också ett nytt kontaktstycke. Nu verkar det fungera som vanligt och det är skönt med en varm kupé och en imfri framruta.
Att byta dessa delar gör man enkelt själv ifall någon undrar.
Lukten från den gamla brända fläkten försvann efter en dag.
Hör av er om ni behöver veta mer om all felsökning m.m. som jag gjort...
-
- Posts: 2
- Joined: 19 Dec 2004, 13:56
- Location: Sweden