Ingen värme i min Laguna-94

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Det gjorde du rätt i! Det är din bil värd [:)]
En anledning till att toppackningar och andra packningar och packboxar går sönder är just att bilen snurrar med gammal kylarvätska. För övrigt rekomenderar Renault att man byter var 2:a år.
Hällde du i Svart Renault? Inte Gul eller Röd Renault [:o)]
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Oj oj oj! Rekommenderas byte av kylarvätska vartannat år? Det blir dyrt...Men kanske billigare i längden än "illa-illa-i-motorn"!
Rekommenderar du att man häller i bilen (och sig själv) nåt annat än Svart Renault? Visste inte att det fanns röd å gul åxxå...[:I]
Det är väl inget man hittar på Volvo/Bilia? [:D]
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Ja, Renault rekomenderar det. Men det räcker att man håller koll på hur den ser ut. Ser den ut som ny behöver man inte ha panik att byta bara för att den har varit där två år.
peternb84
Posts: 34
Joined: 03 Dec 2004, 17:47
Location: Sweden

Post by peternb84 »

Min bror har också en Laguna från -94 som hade problem med värmen.. Vi spolade systemet ungefär 5 gånger utan resultat.
Sen lämnade vi in bilen till Volvo/Renault som faktiskt är rätt duktiga i Hässleholm. De bytte värmeelementet, spolade systemet och hällde på det man ska hälla på=ELFs röda glykol blandat med destillerat vatten. Om man kör med andra glykoler och annat vatten blir det det bruna "gegget" på grund av en oxidation.

Jobbar själv på Shell, och ja, Shell har egen röd glykol. Men den är inte att rekommendera för den är speciellt framtagen för aluminimmotorer från Volkswagen, det är en sån glykol som har speciellt långtidsskydd, dessutom är den svindyr tycker jag.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej
Vad är det för spesiellt med Renaultkylningen.Den har ju kylare, vattenpump, termostat som alla andra. Volvo, Renault,statoil glykol vad är skilnad. Hörde att Elf glykolen har smörjmedel. Har inte volvo detta, Statoilglykol har inte något sådant som jag kan se. Om nu alla bilar behöver detta medel i glykolen för packningarnas skull varför säljer man glykol utan detta medel. Eller räcker det med att man andvänder vätskan för smörjning av vattenpumpen? Jag blåste topplockspackningen när skovlarna till vattenpumpen rostade sönder och motorn övrhettades kraftigt. Jag lämnade in toppen i dag för kontroll och eventuel planing.När jag får den tillbaka så blir det ju att fylla kylsystemet. Jag är sådan att jag vill förstå varför jag andvänder eller gör saker och ting, inte bara för att det är så.
Det är inte så att jag inte tror er men det skulle vara berikande att veta varför det fins så många olika glykol, när motorerna kylsystemen,packningarna är vad jag kan förstå av likartade material
Det var många frågor,kanske dumma men tacksam för ett svar
MVH
FY
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Hej
Är ni säkra på att ni har spolat systemet på rätt håll? Om jag inte missminner mig så kopplade jag in på det undre hålet och då kom det ut en massa gegga ur det övre. Termostat är som sagt inte fel att byta när man ändå är igång.
Luftningen är också grymt viktig, det gör man på den lilla skruven på toppen av den övre slangen som går in i kupen (men var försiktiga, drar man sönder skruven kan man inte köpa den löst och det vet ju alla vad det innebär...)
Vad jag vet så är det renault värmare och packningarna i motorn som gör att man måste köra på rätt glykol. Värmaren korroderar och det kan bildas en massa slam i kylsystemet när man kör med "fel" glykol.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Jag har kört min R19 på "fel" glykol hela tiden så det är väl bara att vänta haveri :(
FY:s fråga är ju väldigt relevant, alla glykoler påstås ha korrosionskyddande tillsatser. Motorer och kylare gjorda av aluminium är ju inte unikt för Renault heller...
Såvitt jag vet så försvinner syret ur vatten som upphettas till 80 grader och därmed ska inte rost eller oxidation kunna uppstå men galvanisk korrosion mellan olika metaller i kylsystemet kan förstås fortfarande ske. Kan kväveoxider från förbränningsrummen krypa över till kylvattnet även i en frisk topplockspackning och bilda salpetersyra? Ska man kanske kolla pH-värdet med indikatorpapper regelbundet?
Läste i handboken till Volvon, där står det att man ska byta kylvätska vartannat år men det behövs INTE om man kört med original glykol... då ska det tydligen korrosionsskyddet fungera i all evighet! (och det är tydligen precis den glykolen som orsakar problemen med Laguna..)
/erik
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Frågade lite om detta, vad jag fick till svar var att legreringen inte är samma på alla motorer och reagerar olika på olika vätskor.Saab har vist någon motor som är känslig, men specielt Renault.Jag har inte haft en susning om detta. Har alltid kört med kranvatten och glykol, och inte haft någon som hälst problem. Utom i Spanien där har jag andvänt destilerat för där är vattnet hårt mycket kalk.Det är tur att det fins forum där man kan diskutera saker och ting. Man tror sig veta,men som sedan visar sig vara fel, så tack till alla bra inlägg.
MVH
FY
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Hmmm intressant!
När det gäller åderförkalkade värmepaket... Hade en Ford Taunus en gång i tiden med usel värme. Provade spola värmepaketet fram och baklänges enligt konstens alla regler men förbättringen var marginell. Så jag öppnade paketet och tittade efter. Kanalerna var igenpluggade med "pannsten" dvs kalkavlagringar. Det är alltså det vattenlösliga kalk magnesium mm som finns i kranvattnet som fälls ut i punkter där vattnet kokar. Det sker tydligen helst i förträngningar (alltså i de smala kanalerna i kylare o värmepaket) pga tryckfallet som ökar kokningstendensen. Sen blir det en ond cirkel, avsättningar gör passagen ännu smalare, tryckfallet ökar och ännu mer kalk fälls ut. Ett effektivt värmepaket ska förstås ha många tunna kanaler men det blir då mer känsligt för igensättning. Så jag använder bara destillerat vatten numera för att slippa pannstensproblemet, merkostnaden är överkomlig speciellt eftersom jag kör med vatten från torktumlaren....
När jag köpte min R19 för tio år sen så läckte packboxen till vattenpumpen lite, har inte fått den bytt än så det går åt en liter kylvätska per år. Det har ju faktiskt fördelen att vätskan successivt byts ut, kanske löser det korrosionsproblemen? Bilen får fungera som rullande labb-bänk, den närmar sig pensionen i vilket fall...
/erik
Sasj
Posts: 20
Joined: 25 Nov 2004, 10:36

Post by Sasj »

En liten följdfråga i detta ämne: jag har en Laguna 1996 och har konstaterat att värmepaketet är mindre väl fungerande, sannolikt ganska rejält igensatt. Värmepaketet kommer att bytas den kommande veckan, Min fråga är ifall tempmätaren påverkas av att värmepaketet är igensatt? Min tempmätare beter sig lite skumt, motortempen stiger tillräckligt snabbt från kall, men när termostaten öppnar första gången så är den inte det minsta finkänslig utan släpper in en väldans massa kallvatten vilket gör att tempmätaren dyker rejält, typ halvvägs tll normal. Sedan stängs termostaten igen och tempen smyger upp till normal varpå temostaten släpper in horribelt mkt kallvatten på nytt och tempen störtdyker...Kan detta ha med ett igensatt värmepaket att göra? Kan föreställa mig att cirkulationen av kylvattnet rubbas och att det kan uppstå konstiga fenomen, eller?

Obs, detta handlar knappast om problem med topplockspackningen, Jag har ingen luft i kylsystemet och det produceras inga bubblor i expansionskärlet vid tomgångskörning.Tempen stiger aldrig över normal.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej
Det kan jag inte tänka mig,men stäng av värmen så går ju inte vattnet i genom värmepaketet.
Du har ju en vattenpump och termostat som påverkar flödet och kylningen. Har alldrig hört att en termostat öppnar sig på detta sätt. Att den hakar uppsig i öppet läge, eller att värmekroppen är för dålig och inte orkar öppna.Det är ju en fjäder som håller termostaten stänkt. . Sedan har du vattenpumpen. Där kan det vara att den skärvar eller skovlarna är dåliga och ger en ojämn flöde.Ta ut termostaten lägg den i en kastrull med vatten och koka upp, då ser du om den öppnar och stänger.Sedan skulle jag titta på vattenpumpen om den kärvar eller att skovlarna är dåliga. Om nu värmepaketet är igensatt, hur ser då kylaren ut?
Några små råd
MVH
FY
Sasj
Posts: 20
Joined: 25 Nov 2004, 10:36

Post by Sasj »

FUNGYEE:

Ok, jag trodde att vattnet alltid gick genom värmepaketet...

Har inte hört några missljud alls från vattenpumpen, men den kan kanske kärva ialla fall?

Termostaten är tämligen nyligen bytt, men kan den ha drabbats av något slam som har spolats lös?

Måste väl medge att jag inte har vetat att dessa motorer är så extremt känsliga för vilken glykol som används. Har alltid använt "vanlig" glykol och kranvatten, liksom förra ägaren. Jag kommer att lämna in bilen till auktoriserad renaultverkstad för byte av värmepaket, hinner helt enkelt inte själv. De får väl helt enkelt göra en rejäl genomspolning och rensning. De borde väl dessutom ha koll på vilken glykol som ska användas och att det ska vara destillerat vatten....?
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej Sasj
Det där med att vattnet alltid går genom värmepaketet, är jag inte så säker på nu. Jag vet att jag har haft en bil där det fans en ventil som stängde av flödet innan värmepaketet.Men i detta fall skall det vara osakt. Vattnet tar ju alltid den lättaste vägen,så det kan ju vara orsaken. Du får ju se när du har bytt värmepaketet
MVH
FY
Post Reply