Fråga till YR
Moderator: Forumpolisen
Fråga till YR
Hej
Ser att du är bra på elektronik.Jag fick ett brytarlöst tändsystem med en 40000v tändspole som passade min Mercedes fron 1966.Jag tycker att bilen startar och går bättre också att den drar mindre.Men när bilen har stått ett tag efter jag har kört den så är det mycket svårt att starta, den vill inte tända. Det sitter en en som jag tror är ett keramik motstånd mellan spolen+ och fördelaren. Tror du att det är motståndet som spökar, den blir mycket varm när jag försöker starta och varför sitter den där?
MVH
FY
Ser att du är bra på elektronik.Jag fick ett brytarlöst tändsystem med en 40000v tändspole som passade min Mercedes fron 1966.Jag tycker att bilen startar och går bättre också att den drar mindre.Men när bilen har stått ett tag efter jag har kört den så är det mycket svårt att starta, den vill inte tända. Det sitter en en som jag tror är ett keramik motstånd mellan spolen+ och fördelaren. Tror du att det är motståndet som spökar, den blir mycket varm när jag försöker starta och varför sitter den där?
MVH
FY
Hej!
Det motstånd som du beskriver är ett förkopplingsmotstånd. Förmodligen har du en tändspole med en rekommenderad drivspänning av 9 volt. Moa så ligger ca 5 volt över motståndet under gång. Anledningen till att man har den här lösningen är att man vill kunna öka den avgivna tändenergin från spolen under start. Detta åstadkoms genom att en kabel dras från startmotorns manöveruttag till den sidan av förkopplingsmotståndet som är anslutet till tändspolen. Resultatet blir att tändspolen, under start, får en drivspänning på 12 volt, och kan på så sätt lämna den större tändenergi som erfordras för att ge en säker start.
Det motstånd som du beskriver är ett förkopplingsmotstånd. Förmodligen har du en tändspole med en rekommenderad drivspänning av 9 volt. Moa så ligger ca 5 volt över motståndet under gång. Anledningen till att man har den här lösningen är att man vill kunna öka den avgivna tändenergin från spolen under start. Detta åstadkoms genom att en kabel dras från startmotorns manöveruttag till den sidan av förkopplingsmotståndet som är anslutet till tändspolen. Resultatet blir att tändspolen, under start, får en drivspänning på 12 volt, och kan på så sätt lämna den större tändenergi som erfordras för att ge en säker start.
Hej igen!
Är du säker på att motståndet sitter mellan tändspolen och strömfördelaren??! Finns det någon tändmodul i systemet, eller klarar elektroniken i strömfördelaren av hela strömmen genom tändspolens primärlindning? Om du inte har någon tändmodul så är motståndet förmodligen monterat på fel plats i systemet. En annan sak, en tändspole skall alltid monteras med polariteten + (+15) mot strömmatningen och uttag 1 mot strömfördelaren(eller i de fall där systemet har en tändmodul, mot tändmodulen). Anledningen är den att man vill ha strömflödet i högspänningskretsen i en bestämd riktning.
Är du säker på att motståndet sitter mellan tändspolen och strömfördelaren??! Finns det någon tändmodul i systemet, eller klarar elektroniken i strömfördelaren av hela strömmen genom tändspolens primärlindning? Om du inte har någon tändmodul så är motståndet förmodligen monterat på fel plats i systemet. En annan sak, en tändspole skall alltid monteras med polariteten + (+15) mot strömmatningen och uttag 1 mot strömfördelaren(eller i de fall där systemet har en tändmodul, mot tändmodulen). Anledningen är den att man vill ha strömflödet i högspänningskretsen i en bestämd riktning.
Hej
Har nu kontrolerat kabeldragningen.Från tändspolen+ till motståndet sedan till fördelaren och en kabel till kabelhärvan förmodligen går den där till startnyckeln? Tändspolens- går det en till fördelaren Tändspolen är på 1,5 ohm. Det är allt jag kan se.Det stämmer inte riktigt med din beskrivning. Bilen starta bra kall och varm, men inte när den har stått ett tag efter körning. Kan vara något annat än tändnigen, fast det började när jag bytte till brytarlöst.
MVH
FY
Har nu kontrolerat kabeldragningen.Från tändspolen+ till motståndet sedan till fördelaren och en kabel till kabelhärvan förmodligen går den där till startnyckeln? Tändspolens- går det en till fördelaren Tändspolen är på 1,5 ohm. Det är allt jag kan se.Det stämmer inte riktigt med din beskrivning. Bilen starta bra kall och varm, men inte när den har stått ett tag efter körning. Kan vara något annat än tändnigen, fast det började när jag bytte till brytarlöst.
MVH
FY
Hej!
Efter vad jag förstår så förhåller det sig enligt följande: en kabel från tändningslåset(+15)
går till strömfördelaren. Från samma uttag på strömfördelaren(+15) går sedan en kabel till ett förkopplingsmotstånd. Från förkopplingsmotståndet går en kabel till tändspolens uttag +15. Från tändspolens uttag 1 går en kabel till strömfördelaren.
Den ovan beskrivna kopplingen verkar helt logisk. Den överensstämmer också med vad jag tidigare
sagt med enda skillnaden att elektroniken i strömfördelaren tycks matas med samma kabel som matar tändspolens uttag +15.
Vad som saknas för att systemet skall bli komplett, är en kabel
mellan förkopplingsmotståndet(anslutningen mot tändspolen) och startmotorns
manöveruttag.
Efter vad jag förstår så förhåller det sig enligt följande: en kabel från tändningslåset(+15)
går till strömfördelaren. Från samma uttag på strömfördelaren(+15) går sedan en kabel till ett förkopplingsmotstånd. Från förkopplingsmotståndet går en kabel till tändspolens uttag +15. Från tändspolens uttag 1 går en kabel till strömfördelaren.
Den ovan beskrivna kopplingen verkar helt logisk. Den överensstämmer också med vad jag tidigare
sagt med enda skillnaden att elektroniken i strömfördelaren tycks matas med samma kabel som matar tändspolens uttag +15.
Vad som saknas för att systemet skall bli komplett, är en kabel
mellan förkopplingsmotståndet(anslutningen mot tändspolen) och startmotorns
manöveruttag.
Hej
Från tändningslåset går det till motståndet därifrån till fördelaren, men det blir väll samma sak som Tändningslåset-fördelaren-motståndet. Tycker du att jag skall dra en kabel mellan startmotorn och tändspolen, för det spelar väll ingen roll om man kopplar den direkt på tändspolen eller motsondet.En fråga till jag tycker att tåten från motståndet till spolen är klen kanske 1,75 den har ju hållt hitils men blir det någon skillnad om man andvänder sig 2,5. En dum fråga kanske men jag är inte så hemma på detta
Du skall ha mången tack för alla upplysningar jag har fått av dig
MVH
FY
Från tändningslåset går det till motståndet därifrån till fördelaren, men det blir väll samma sak som Tändningslåset-fördelaren-motståndet. Tycker du att jag skall dra en kabel mellan startmotorn och tändspolen, för det spelar väll ingen roll om man kopplar den direkt på tändspolen eller motsondet.En fråga till jag tycker att tåten från motståndet till spolen är klen kanske 1,75 den har ju hållt hitils men blir det någon skillnad om man andvänder sig 2,5. En dum fråga kanske men jag är inte så hemma på detta
Du skall ha mången tack för alla upplysningar jag har fått av dig
MVH
FY