Scénic passagerardörrar låsta för gott ?
Moderator: Forumpolisen
Scénic passagerardörrar låsta för gott ?
Hej
Jag har ett första intressant inlägg. Hoppas faktiskt på tips här[:)].
Det började med att passagerardörrarnas centrallås bara gjorde "halva" utslag (knappen i dörren) och det gick inte att öppna vare sig innifrån eller utifrån. Detta hände ungefär samtidigt på bägge dörrarna.
Jag joxade med knapparna för låsen innifrån och fick igång bägge dörrarna. Efter en tid hände samma sak igen på den ena dörren som jag sedan inte fått igång igen.
Garaget är fullt av en stor Amerikanare som kräver sin renovering så Renaulten har fått vänta tills nu när vädret är lite varmare. Ja, jag blev tvungen för nu hade bägge dörrarna lagt av ! Det går alltså inte att ta sig in eller ut vi passagerardörrarna.
Jag har nu tagit bort de inre dörrsidorna på bägge sidor och sprayat och joxat med låsen och fått bägge centralåspluncharna att gå med "fullt slag" både när jag drar i knappen eller använder centrallåset. Jag kommer dessvärre inte in eller ut ändå[:(!] Det "svarar" liksom inte när jag drar i hantaget utifrån eller spaken inne.
Jag har tittat bl.a. med en spegel och lampa (det är trångt) och ser att det rör sig saker inne i låskistan men det är omöjligt att komma åt något med andra verktyg.
Jag har haft loss gångjärnen på en av dörrarna men det gör inte att jag kommer vidare heller[xx(].
Snälla hjälp ! Jag har bra vana av att reparera bilar men detta verkar omöjligt. Hur låser man upp dörrarna utan att bryta sönder dem ? Vad kan en sådan här sak kosta att lämna in ? [:(]
årsmodell -98
Jag har ett första intressant inlägg. Hoppas faktiskt på tips här[:)].
Det började med att passagerardörrarnas centrallås bara gjorde "halva" utslag (knappen i dörren) och det gick inte att öppna vare sig innifrån eller utifrån. Detta hände ungefär samtidigt på bägge dörrarna.
Jag joxade med knapparna för låsen innifrån och fick igång bägge dörrarna. Efter en tid hände samma sak igen på den ena dörren som jag sedan inte fått igång igen.
Garaget är fullt av en stor Amerikanare som kräver sin renovering så Renaulten har fått vänta tills nu när vädret är lite varmare. Ja, jag blev tvungen för nu hade bägge dörrarna lagt av ! Det går alltså inte att ta sig in eller ut vi passagerardörrarna.
Jag har nu tagit bort de inre dörrsidorna på bägge sidor och sprayat och joxat med låsen och fått bägge centralåspluncharna att gå med "fullt slag" både när jag drar i knappen eller använder centrallåset. Jag kommer dessvärre inte in eller ut ändå[:(!] Det "svarar" liksom inte när jag drar i hantaget utifrån eller spaken inne.
Jag har tittat bl.a. med en spegel och lampa (det är trångt) och ser att det rör sig saker inne i låskistan men det är omöjligt att komma åt något med andra verktyg.
Jag har haft loss gångjärnen på en av dörrarna men det gör inte att jag kommer vidare heller[xx(].
Snälla hjälp ! Jag har bra vana av att reparera bilar men detta verkar omöjligt. Hur låser man upp dörrarna utan att bryta sönder dem ? Vad kan en sådan här sak kosta att lämna in ? [:(]
årsmodell -98
ca. 5000 kr med jobb och nya lås på Bilia i Stenungsund.
Ett icke ovanligt problem enligt Bilia. Nu vet ni vad ni har att vänta er...[:p]
Fick inga direkt bra tips att själv få upp dörrarna. Genom att ta bort yttre dörrhandaget och med något verktyg utifrån penetrera...på något sätt.
Skall ev. köpa ett lås för att se hur det är funtat och förstå hur jag själv skall kunna öppna innifrån med dörrsidan väck. Behöver pengarna bättre till bl.a. mat på bordet [:I] (har lån på bilskrället)
Ett icke ovanligt problem enligt Bilia. Nu vet ni vad ni har att vänta er...[:p]
Fick inga direkt bra tips att själv få upp dörrarna. Genom att ta bort yttre dörrhandaget och med något verktyg utifrån penetrera...på något sätt.
Skall ev. köpa ett lås för att se hur det är funtat och förstå hur jag själv skall kunna öppna innifrån med dörrsidan väck. Behöver pengarna bättre till bl.a. mat på bordet [:I] (har lån på bilskrället)
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Får man inga bra svar av folket här på forumet finns alltid klubbens "modellspecialister" att ta till. Kolla på hemsidan! Iaf både Anders Udd och Dennis H är är mekaniker till yrke m egna verkstäder. Om det är så vanligt som Bilia säger har de förhoppningsvis stött på det. Slå en plingeling! Lycka till!
Undrar om det här kan vara besläktat med ett låsproblem jag haft dock på helt manuella (R19) lås...?
Efter en extremt fuktig höst (dimma under en hel vecka) tog nylondetaljerna i låset upp fukt och svälde till den grad att de nöp fast på axlarna där de ska röra sig. Nylon ska göra så enligt handboken så konstruktören borde förstås tagit hänsyn till detta med tillräckligt spel... Hursomhelst, värme och torr luft borde isåfall kunna få nylonbitarna att gå tillbaka till ursprungligt mått. Du kan väl prova låta en kupevärmare blåsa varmluft på låset några timmar? Eller är det för långsökt...
/erik
Efter en extremt fuktig höst (dimma under en hel vecka) tog nylondetaljerna i låset upp fukt och svälde till den grad att de nöp fast på axlarna där de ska röra sig. Nylon ska göra så enligt handboken så konstruktören borde förstås tagit hänsyn till detta med tillräckligt spel... Hursomhelst, värme och torr luft borde isåfall kunna få nylonbitarna att gå tillbaka till ursprungligt mått. Du kan väl prova låta en kupevärmare blåsa varmluft på låset några timmar? Eller är det för långsökt...
/erik
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Svarar på mitt egna inlägg från mars i år.
Ta ur stolarna bak och insidorna på dörrarna.
Ta en polygrip och slit lös plastskydden på låskistorna så att du kommer åt att peta upp låset så att dörrarna går att få upp.
Nu kan du montera bort de gamla söndriga låskistorna. Det är plastdetaljer inuti som går sönder
Montera nya lås köpta på Bilia för närmare 1500kr/st.
Återställ dörrar och stolar.
klart.
Det fanns ett inlägg i Vi Bilägare för en tid sedan. En person tyckte att detta var ett typfel. Renault Sverige svarade med att de inte hade hört talas om problemet. Det kommer därför ett inlägg även från mig i Vi Bilägare, kanske i senaste numret ? Jag prenumererar inte på tidningen själv men läser den efter en arbetskamrat som har den.
Renault Sverige kanske inte får kännedom om problem som kommer på bilar som är några år och kunden lagar själv eller på mindre verkstad ? sk*tkvalitet är det på grejorna i vilket fall som helst.[:(!]
Ta ur stolarna bak och insidorna på dörrarna.
Ta en polygrip och slit lös plastskydden på låskistorna så att du kommer åt att peta upp låset så att dörrarna går att få upp.
Nu kan du montera bort de gamla söndriga låskistorna. Det är plastdetaljer inuti som går sönder
Montera nya lås köpta på Bilia för närmare 1500kr/st.
Återställ dörrar och stolar.
klart.
Det fanns ett inlägg i Vi Bilägare för en tid sedan. En person tyckte att detta var ett typfel. Renault Sverige svarade med att de inte hade hört talas om problemet. Det kommer därför ett inlägg även från mig i Vi Bilägare, kanske i senaste numret ? Jag prenumererar inte på tidningen själv men läser den efter en arbetskamrat som har den.
Renault Sverige kanske inte får kännedom om problem som kommer på bilar som är några år och kunden lagar själv eller på mindre verkstad ? sk*tkvalitet är det på grejorna i vilket fall som helst.[:(!]
Jag har råkat ut för samma sak på min Megane 2.0 (1999). Högerbak fastnade i somras. Efter lite pillande inne i dörren släppte det plötsligt då. Nu har vänster bak fastnat. Jag har fått låset att göra fullt utslag (bände lite med en lång skruvmejsel) men det hjälpt tyvär inte. Jag får väl förmodligen också slita ut låset. Kan man lyckas pilla upp det utifrån om man skruvar bort handtaget?
Så lätt gör väl inte ens Renå det för bovarna, jag tror allt du får plocka av klädseln för att komma åt låset. Om det nu räcker med det, låset sitter ju skruvat från dörrens bakkant, alltså måste man kunna öppna dörren för att lossa låset! På R19 iaf..
Men prova spraya i tunn olja t.ex. ok:s universalolja, kanske låset vaknar till liv igen.
Låset på förardörren la av igen, nu var det en fjäder som hade brustit. Förutom att hela mekanismen beckar ihop av damm med tiden och behöver plockas ur och rengöras. Jag har borrat ur nitarna för att ta isär o fixa låset, kan ju inte lägga tusenlappar på att köpa nya hela tiden... Håller med radiomannen, det är för sorgligt vilka usla lås vi har fått
Men prova spraya i tunn olja t.ex. ok:s universalolja, kanske låset vaknar till liv igen.
Låset på förardörren la av igen, nu var det en fjäder som hade brustit. Förutom att hela mekanismen beckar ihop av damm med tiden och behöver plockas ur och rengöras. Jag har borrat ur nitarna för att ta isär o fixa låset, kan ju inte lägga tusenlappar på att köpa nya hela tiden... Håller med radiomannen, det är för sorgligt vilka usla lås vi har fått