Diagnos på Scenic 98a?
Moderator: Forumpolisen
Diagnos på Scenic 98a?
Felbeskrivning:
dovt burrande/malande ljud från motor rummet.
Hörs tydligast vid 1200 varv i 2an
och 1300 varv i 3an och 4an , vid 1400 i 5an.
Hörs när man gasar, och hälften så mycket när man motorbromsar.
Precis när motorn inte belastas hörs inget. Hörs inget om kopplingen trycks ner oavsett varvtal på motorn. Ingen skillnad vid svängar.
Hörs även vid högre varvtal om jag har släp(motstånd) efter bilen.
någon som har erfarenhet??
ps var nu inte lustiga med att det är motorn som är igång [:D]
dovt burrande/malande ljud från motor rummet.
Hörs tydligast vid 1200 varv i 2an
och 1300 varv i 3an och 4an , vid 1400 i 5an.
Hörs när man gasar, och hälften så mycket när man motorbromsar.
Precis när motorn inte belastas hörs inget. Hörs inget om kopplingen trycks ner oavsett varvtal på motorn. Ingen skillnad vid svängar.
Hörs även vid högre varvtal om jag har släp(motstånd) efter bilen.
någon som har erfarenhet??
ps var nu inte lustiga med att det är motorn som är igång [:D]
Hej!
Av din beskrivning så kan man sluta sig till att hjullager och yttre drivknutar kan bortses ifrån. Återstår allt mellan pinjonglagren och innre drivknutarna. Det går att hissa bilen på en sida i taget och köra med växeln ilagd(obs du får inte ha diffrentialbroms och inte heller hålla för högt varvtal eftersom rotationshastigheten hos hjulet blir den dubbla). Tilläggas skall att skador på pinjong- och diffrentiallager, pinjong- och kronhjul, är mycket ovanligt om transmissionen har gått med föreskriven olja och oljemängd. Mycket talar för att missljudet kommer från någon av de innre drivknutarna.
Av din beskrivning så kan man sluta sig till att hjullager och yttre drivknutar kan bortses ifrån. Återstår allt mellan pinjonglagren och innre drivknutarna. Det går att hissa bilen på en sida i taget och köra med växeln ilagd(obs du får inte ha diffrentialbroms och inte heller hålla för högt varvtal eftersom rotationshastigheten hos hjulet blir den dubbla). Tilläggas skall att skador på pinjong- och diffrentiallager, pinjong- och kronhjul, är mycket ovanligt om transmissionen har gått med föreskriven olja och oljemängd. Mycket talar för att missljudet kommer från någon av de innre drivknutarna.
Hej!
Efter din utförliga beskrivning så pekar det mesta mot just transmissionen. Men, konstigare saker har man ju varit med om. Det skulle tex kunna vara ett resonansljud som du hör, vilket uppkommer endast när kraften från motorn överförs till hjulen. Kanske dags att kontrollera upphängningarna mellan motor/växellåda och karossen. Om det är möjligt så montera isär avgasröret så nära motorn som möjligt och provkör med röret isär. Tilläggas skall att det kräver ett tränat öra för att känna igen ett lagerljud. En annan sak, drivaxelknutarnas lager, hur skadade dom än är, ger endast ifrån sig ljud när vinkeln avviker från den räta linjen. Mao, om bilens fjädring tillåter drivaxlarna att gå parallellt med vägbanan så kan ljudet från trasiga drivknutslager endast höras vid sväng.
Efter din utförliga beskrivning så pekar det mesta mot just transmissionen. Men, konstigare saker har man ju varit med om. Det skulle tex kunna vara ett resonansljud som du hör, vilket uppkommer endast när kraften från motorn överförs till hjulen. Kanske dags att kontrollera upphängningarna mellan motor/växellåda och karossen. Om det är möjligt så montera isär avgasröret så nära motorn som möjligt och provkör med röret isär. Tilläggas skall att det kräver ett tränat öra för att känna igen ett lagerljud. En annan sak, drivaxelknutarnas lager, hur skadade dom än är, ger endast ifrån sig ljud när vinkeln avviker från den räta linjen. Mao, om bilens fjädring tillåter drivaxlarna att gå parallellt med vägbanan så kan ljudet från trasiga drivknutslager endast höras vid sväng.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by flygrc</i>
<br />Någon som vet var man kan hitta en spängskiss på växellådan (manuell till F9Q motorn)men vilken låda som helst till Renault kan vara intressant , det fanns ingen i den verkstadsboken jag fick tag i.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Är den här någon hjälp?
www.jocke.me.uk/JC5.pdf
Har du kollat hjulbultarna? Jag har faktiskt varit med om att ett löst hjul lät som ett hjullager. Och oljudet varierade med belastningen. Upphörde om man bromsade. Men varierade vid rattutslag. Fastän jag kände och ryckte i hjulet och tyckte att det satt fast så var det lite löst. Värt att prova.
<br />Någon som vet var man kan hitta en spängskiss på växellådan (manuell till F9Q motorn)men vilken låda som helst till Renault kan vara intressant , det fanns ingen i den verkstadsboken jag fick tag i.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Är den här någon hjälp?
www.jocke.me.uk/JC5.pdf
Har du kollat hjulbultarna? Jag har faktiskt varit med om att ett löst hjul lät som ett hjullager. Och oljudet varierade med belastningen. Upphörde om man bromsade. Men varierade vid rattutslag. Fastän jag kände och ryckte i hjulet och tyckte att det satt fast så var det lite löst. Värt att prova.
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
Tackar för sprängskissen, och alla svar.Ni som har know how och svarar ska ha en stor eloge för det. Jag har också varit med om dåligt dragna hjulbultar dock inte denna gång. Jag har varit på Bilia med den. Samma åsikt där att det kan vara resonansljud från andra ställe.Jag har funderingar på att rigga/flytta runt en SKF stumljudsmikrofon, då borde det gå att höra om ljudet kommer från något speciellt ställe. // Ola
-
- Posts: 1
- Joined: 24 Jun 2005, 02:39
angående vibrationer för mig var det dom tre bultarna som håller fästet för diselpumpen kombinerat motorfäste mot toppen . alla tre bultarna lösa ett öra spräckt på toppen med reparation på ca10000kr som följd. detta har hänt 3gånger vid 16000 mil 24500mil 31000mil
första gången fixade jag det själv . andra gången stod renault för kostnaden fanns tydligen ett service meddelande att bultarna skulle bytas. nu har det hänt igen få se vem som betalar nu.
första gången fixade jag det själv . andra gången stod renault för kostnaden fanns tydligen ett service meddelande att bultarna skulle bytas. nu har det hänt igen få se vem som betalar nu.