Salt...salt...Grrr!!!
Moderator: Forumpolisen
Salt...salt...Grrr!!!
Vinter i GBG! Wow...vi har lite snö! Vinterpyssel med bilen!
Efter några timmars omvårdnad och "bil-SPA" i GDS-hallen var matte trött, men bilen glad och snygg! Åkte hem glad i hågen [:)], och så började det regna. [:(] Vilken otur! Det brukar ju regna om man tvättar bilen, så varför förvånas?
Vad får jag se i backspegeln? Saltbilen...[V] Yippie! Precis den jag inte ville träffa. Den kommer ikapp mig vid rödljuset och lägger sig i filen bredvid. Gaaaaaaaaaaaa...rrrrgh! Salt över hela sidan på min nytvättade bil [xx(][xx(][xx(].
Jag hatar saltbilar!!!
Heja Norrland - där vet man hur man tar hand om snö och vinterväglag!
Efter några timmars omvårdnad och "bil-SPA" i GDS-hallen var matte trött, men bilen glad och snygg! Åkte hem glad i hågen [:)], och så började det regna. [:(] Vilken otur! Det brukar ju regna om man tvättar bilen, så varför förvånas?
Vad får jag se i backspegeln? Saltbilen...[V] Yippie! Precis den jag inte ville träffa. Den kommer ikapp mig vid rödljuset och lägger sig i filen bredvid. Gaaaaaaaaaaaa...rrrrgh! Salt över hela sidan på min nytvättade bil [xx(][xx(][xx(].
Jag hatar saltbilar!!!
Heja Norrland - där vet man hur man tar hand om snö och vinterväglag!
-
- Posts: 29
- Joined: 20 Jul 2004, 22:11
- Location: Trelleborg
Jag brukade köra högtryckstvätt på shell (kvällar efter 21 halva priset...[:I]) men slutade med det. Anledning? Bilen blev inte ren! Drog man fingret på tex taket, så blev man svart på fingret. Visst är det jobbigt att göra det för hand, men då blir det åtminstone ordentligt gjort! Man kan ju alltid lura med nån kompis...[:D]
Usch ja... Nackdelen med att tvätta för hand är att man sliter hårt på lacken när man gnuggar runt i salt/sandblandningen. Vill man spara på lacken är det nog skonsammast att högtryckstvätta först. Om saltet inte vill släppa så funkar ok:s gröna avfettning rätt bra om den får sitta på en stund. Men sen får man allt handtvätta ett varv, håller med om att högtryck ensamt inte gör jobbet..
Tvätthallarnas högtryck (har bara provat OK) är rätt klent, tänkte precis kolla om man kan köra med medhavd Kärcher.
Volvo rekommenderar faktiskt högtryckstvätt i instruktionsboken men påpekar att det är viktigt att hålla ett minsta avstånd om 30 cm (eller något sånt) Men spola aldrig mot hjullager eller styrlagren på framstötdämparna och akta låsen
/erik
Tvätthallarnas högtryck (har bara provat OK) är rätt klent, tänkte precis kolla om man kan köra med medhavd Kärcher.
Volvo rekommenderar faktiskt högtryckstvätt i instruktionsboken men påpekar att det är viktigt att hålla ett minsta avstånd om 30 cm (eller något sånt) Men spola aldrig mot hjullager eller styrlagren på framstötdämparna och akta låsen
/erik
Smörja in bilen med fett???
Finns ju ett antal olika preparat att välja mellan...[:o)]
1. Hudlotion (oil of olay för att slippa bucklor i karossen)
2. Vaselin
3. Olivolja (bara nyttiga fetter!)
4. Kokosfett
5. Flytande margarin (lätt att applicera)
Nej, så särskilt seriös är jag väl inte [;)]. Hederligt arbete med vax är nog det bästa!?!
Finns ju ett antal olika preparat att välja mellan...[:o)]
1. Hudlotion (oil of olay för att slippa bucklor i karossen)
2. Vaselin
3. Olivolja (bara nyttiga fetter!)
4. Kokosfett
5. Flytande margarin (lätt att applicera)
Nej, så särskilt seriös är jag väl inte [;)]. Hederligt arbete med vax är nog det bästa!?!
Det är väl inget fel på fett?
Jag kör med hjullagerfett på några rostpfläckar längst ner på dörrarna och bakluckan, det håller effektivt ny rost borta. Men okej glansen varar ju inte så länge för det fastnar ju ett och annat
Kokosfett olivolja eller smör låter godare men då kanske bilen blir uppäten ännu snabbare?
Provade att spraya på Hagmans universalvax (sprayburk, avsett för att rostskydda verktyg och sånt) längst ner på karossen en vinter. Jo det fungerade bra men det var en pina att få bort vaxet till våren. Men jag använder det fortfarande på stålfälgarna till vinterdäcken och på bärarmarna, där skyddar det bra.
Provade Turtles lackförsegling i somras men det kändes som om lacken oxiderade snabbare än någonsin, kanske inbillning? Så jag fick gå tillbaka till Sonax bilpolish och Sonax flytande hårdvax. Och fett där det är för sent att vaxa
/e
Jag kör med hjullagerfett på några rostpfläckar längst ner på dörrarna och bakluckan, det håller effektivt ny rost borta. Men okej glansen varar ju inte så länge för det fastnar ju ett och annat

Kokosfett olivolja eller smör låter godare men då kanske bilen blir uppäten ännu snabbare?
Provade att spraya på Hagmans universalvax (sprayburk, avsett för att rostskydda verktyg och sånt) längst ner på karossen en vinter. Jo det fungerade bra men det var en pina att få bort vaxet till våren. Men jag använder det fortfarande på stålfälgarna till vinterdäcken och på bärarmarna, där skyddar det bra.
Provade Turtles lackförsegling i somras men det kändes som om lacken oxiderade snabbare än någonsin, kanske inbillning? Så jag fick gå tillbaka till Sonax bilpolish och Sonax flytande hårdvax. Och fett där det är för sent att vaxa

/e
Hur vore det att vaxa bilen?? [:)] Då rinner ju sk*ten av hur lätt som helst!
Reflekterar ingen av er att ni måste använda diverse alla möjliga preparat för att få bort saltet? ! ?
Salt är ju vatten lösligt. Häll lite salt i botten på t.ex. diskhon. Ta ett glas vatten och häll sakta över saltet. Se så lätt det löses upp och rinner bort. Hm varför funkar nu inte detta med "saltet" som sitter FAST på våra bilar? Jo, det är inte bara salt man slänger ut. Man har ju även bl.a. kalk och lite andra kemikalier i för att saltet ska få en bra "vidhäftningsförmåga" och stanna på vägbanan. Det taskiga är att det häftar bra i bilarna med!
En annan märklig sak är att tar man en bil som är 10 år gammal, rullat 30 000 mil här hemma är den nästan totalt upprostad om den inte har haft något rostskydd. Men tar man en bil som har rullat i Tyskland eller Frankrike lika länge och långt så är rostangreppen väldigt begränsade.
Man <b><u><i>saltar</i></u></b> vägarna i Tyskland. Det innebär att det kan rinna av bilen igen.
Nä man borde kräva att vägverket slutar med den bil och miljöförstöring dom håller på med.
Och är det snö på vägen kan man ha riktiga däck på bilen och ha hastighet därefter.
Reflekterar ingen av er att ni måste använda diverse alla möjliga preparat för att få bort saltet? ! ?
Salt är ju vatten lösligt. Häll lite salt i botten på t.ex. diskhon. Ta ett glas vatten och häll sakta över saltet. Se så lätt det löses upp och rinner bort. Hm varför funkar nu inte detta med "saltet" som sitter FAST på våra bilar? Jo, det är inte bara salt man slänger ut. Man har ju även bl.a. kalk och lite andra kemikalier i för att saltet ska få en bra "vidhäftningsförmåga" och stanna på vägbanan. Det taskiga är att det häftar bra i bilarna med!
En annan märklig sak är att tar man en bil som är 10 år gammal, rullat 30 000 mil här hemma är den nästan totalt upprostad om den inte har haft något rostskydd. Men tar man en bil som har rullat i Tyskland eller Frankrike lika länge och långt så är rostangreppen väldigt begränsade.
Man <b><u><i>saltar</i></u></b> vägarna i Tyskland. Det innebär att det kan rinna av bilen igen.
Nä man borde kräva att vägverket slutar med den bil och miljöförstöring dom håller på med.
Och är det snö på vägen kan man ha riktiga däck på bilen och ha hastighet därefter.
Hur kan salt vara skadligt för grundvattnet? Salt finns där ju redan. Man borrar upp salt som vi använder till det ena och det andra.
Men det saltet som vägverket m.fl. vräker ut på våra vägar är inte miljövänligt pga alla andra kemikalier som dom har i det innan dom vräker ut det.
Skippa saltnigen helt och hållet. Att sanda är bättre, om dom inte slänger ut stenflis istället för det fördärvar en bil på ett par månader.
Man får köra efter väglag och däck helt enkelt. Inget att göra åt, vintern är inte till för hastighetsrekord.
Men det saltet som vägverket m.fl. vräker ut på våra vägar är inte miljövänligt pga alla andra kemikalier som dom har i det innan dom vräker ut det.
Skippa saltnigen helt och hållet. Att sanda är bättre, om dom inte slänger ut stenflis istället för det fördärvar en bil på ett par månader.
Man får köra efter väglag och däck helt enkelt. Inget att göra åt, vintern är inte till för hastighetsrekord.
Är också en sådan person som ogillar vägsalt och saltbilar. Saltet och kemikalierna är skadliga för miljön och destruktivt för bilkarosser. Det är helt enkelt ett ganska dumt påfund att försöka salta bort halkan på våra vägar tycker jag. Speciellt att salta när det är snömodd, ymnigt snöfall och slask. Varför saltar VV alls då? [:(!] Och så säger de att de ska minska på vägsaltet. Det har man ju svårt att tro på...
Bättre VV ser till att ploga och hålla vägarna rena istället. Att salta bort snö ger bara moddplaning. Det bästa vore om alla hade bra vinterdäck och anpassade hastighet och körning efter väglaget istället. Vägsaltet inger ju dessutom en falsk säkerhet. Det kanske ser saltat och rent ut på vägen, men så kryper temperaturen under -6 grader och det kan bli blixthalt. Däremot kan det väl vara befogat att salta när det kommer underkylt regn och temperaturen befinner sig lite över 0-gradersstrecket.
Bättre VV ser till att ploga och hålla vägarna rena istället. Att salta bort snö ger bara moddplaning. Det bästa vore om alla hade bra vinterdäck och anpassade hastighet och körning efter väglaget istället. Vägsaltet inger ju dessutom en falsk säkerhet. Det kanske ser saltat och rent ut på vägen, men så kryper temperaturen under -6 grader och det kan bli blixthalt. Däremot kan det väl vara befogat att salta när det kommer underkylt regn och temperaturen befinner sig lite över 0-gradersstrecket.
Det där med tvätt och vägsalt är inget lätt kapitel det heller. Dock är det viktigt att vara noga med vaxningen, gärna vaxa bilen både vår och höst.
Sedan att man tvättar rätt ofta, ju oftare desto svårare blir det för saltet att få vidhäftning på lacken. Om man tvättar en gång i veckan och använder högtryck då kanske man kan klara sig rätt bra utan avfettningen (i vart fall i början av vintern när bilen är relativt nyvaxad).
Har testat lite olika avfettningsmedel, bl.a. olika fabrikat av s.k. naturavfettning och jag tyckte inte de löste salt och smuts så bra. Däremot tycker jag att Kemetyls T-Grön löser salt och asfaltsrester väldigt bra, samtidigt som den löser vaxet minst lika bra...hur man än vänder sig så...
Sedan att man tvättar rätt ofta, ju oftare desto svårare blir det för saltet att få vidhäftning på lacken. Om man tvättar en gång i veckan och använder högtryck då kanske man kan klara sig rätt bra utan avfettningen (i vart fall i början av vintern när bilen är relativt nyvaxad).
Har testat lite olika avfettningsmedel, bl.a. olika fabrikat av s.k. naturavfettning och jag tyckte inte de löste salt och smuts så bra. Däremot tycker jag att Kemetyls T-Grön löser salt och asfaltsrester väldigt bra, samtidigt som den löser vaxet minst lika bra...hur man än vänder sig så...
Tänk om man orkade tvätta bilen varje vecka???
Jag brukar köra med Turtle Metallic Wax. Nån som har tips på bättre sort? Turtle behöver man ju inte jobba ihjäl sig om man använder polermaskin eller kör för hand...
Jag är lycklig [:)] så länge det inte finns en flinga snö ute och det inte är minusgrader. Minsta risk för halka/snö...Då kommer nämligen den gula fula saltbilen fram. [:(!][:(!]
Saltet skadar inte bara grundvatten å bilar. Har för mig att det skadar träden vid vägarna som saltas åxxå.
Jag brukar köra med Turtle Metallic Wax. Nån som har tips på bättre sort? Turtle behöver man ju inte jobba ihjäl sig om man använder polermaskin eller kör för hand...
Jag är lycklig [:)] så länge det inte finns en flinga snö ute och det inte är minusgrader. Minsta risk för halka/snö...Då kommer nämligen den gula fula saltbilen fram. [:(!][:(!]
Saltet skadar inte bara grundvatten å bilar. Har för mig att det skadar träden vid vägarna som saltas åxxå.