Avställlning

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mange
Forumpolis

Avställlning

Post by mange »

Jaha nu har man ställt av bilarna[:(]......så nu är det bara att sätta igång att fixa småfelen...så man är redo när åksesongen startar[:D]
kent

Post by kent »

Ja,nu är 12an parkerad i garaget för i år så nu är det bara att ladda för nästa sommar. På bilens önsklista står det: Nya drivaxlar-hjullager och styrleder så man är inte arbetslös på nåt vis. [:D]
Mathias
Forumpolis

Post by Mathias »

Samma här, nu är 10:an inställd för vintern. Tyvärr hann jag inte byta den där bakre flygeln som det var tänkt [:(], har inte fått tillbaka den från lackeraren ännu, men det får väl bli senare i höst. Mhrf-försäkring ska det bli till nästa säsong så det ska fotas och lite också.

Så är det den där tanken som strular på den andra Renån, får ta tag i det i vinter. Skulle vara roligt att ha två R10:or igång till nästa sommar, men man får se [:D]

Mange åkte du nattorienteringen på Vikbolandet? [:)]
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Jag kör faktiskt ibland även på vintern med min R4 -68. Den "sover" annars under ett silvergarage. Min R4 -63 som är under arbete trängs med min Mégane i garaget!
mange
Forumpolis

Post by mange »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mathias</i>
<br />Samma här, nu är 10:an inställd för vintern. Tyvärr hann jag inte byta den där bakre flygeln som det var tänkt [:(], har inte fått tillbaka den från lackeraren ännu, men det får väl bli senare i höst. Mhrf-försäkring ska det bli till nästa säsong så det ska fotas och lite också.

Så är det den där tanken som strular på den andra Renån, får ta tag i det i vinter. Skulle vara roligt att ha två R10:or igång till nästa sommar, men man får se [:D]

Mange åkte du nattorienteringen på Vikbolandet? [:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Japp...
Sladdade runt i höstmörkret med CV, som för dagen hade en extraljusramp med tre marschal fantastic extraljus... såg som katten i mörkret[:D]....de är iaf det som reklamen sa....
hursomhelst så var det lika kul som vanligt.....kom före farsan i resultat listan men det är inget man får tala högt om[:)]Vi var tre som åkte RENAULT farsan i 16 TL, jag i 4CV och en kompis i min Doffe....
Nattorienteringen är något som kan rekomenderas, alla med gammelbil får vara med... går 1 ggr/år på hösten... detta är alltså igen fart tävling utan går ut på att hitta skyltar och åka "rätt" väg och för att försvåra lite sker detta i mörkret... så en kör och en läser karta.

Det där med Mhrf försäkring är något som även jag borde ta tag i. Får väl göra det nu under vintern.
Mathias
Forumpolis

Post by Mathias »

Mange: Lät trevligt med nattorienteringen. [:)] Kul att ni var flera olika Renaulter. Hade faktiskt tänkt åka den, men det blev inte av då jag hade lite svårt att fixa "kartläsare" just den helgen.

Marchal-ljusen är fräcka. Har ett par liggandes som reflektorerna tyvärr är lite dåliga på + spricka i ett glas vilket är synd [:(]. Fast man kanske kunde fixa till dem på ngt sätt.

Köpte förresten en abarthljuddämpare till den andra 10:an tidigare i höstas. En sådan som ska ligga "bakom" bilen. Ser ut ungefär som ljuddämparen på en Gordini. Fattas en liten krök som jag ska fixa till upp mot grenröret. Ska bli kul att höra hur det låter sedan när man monterat dämparen [:D][8D]
mange
Forumpolis

Post by mange »

Jasså du har fått tag på en abarthdämpare är det två smala pipor (som jag hade på doffen ) eller är det två lite grövre pipor? hursomhelst så kommer det bli ett gottljud[:D][:D]

Man kan få tag på reservdelar till fantaticen men de har börjat att bli lite dyrt.... men det kan det ju vara värt... annars så är ju Cibés oskar ett alternativ...men då vet jag inte om man ser som katten[:D][:D]skämt åt sido så är det ett bra ljus även i dessa + att de har ett konkavt glas.[:D]
Mathias
Forumpolis

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />Jasså du har fått tag på en abarthdämpare är det två smala pipor (som jag hade på doffen ) eller är det två lite grövre pipor? hursomhelst så kommer det bli ett gottljud[:D][:D]

Man kan få tag på reservdelar till fantaticen men de har börjat att bli lite dyrt.... men det kan det ju vara värt... annars så är ju Cibés oskar ett alternativ...men då vet jag inte om man ser som katten[:D][:D]skämt åt sido så är det ett bra ljus även i dessa + att de har ett konkavt glas.[:D]
Det är en längsgående dämpare som ska ligga bakom bilen och på högersidan går det ut två ganska smala pipor. Ute i änden sitter det sedan ett kromat utblås på varje pipa. Den är lackerad i mattsvart och ser ut ungefär som en Gordinidämpare fast med dubbla pipor då.

Jo Fantatic-ljusen är ju rätt snygga, riktiga kattöga som reklamen sa [:D][:D] men även Cibieljusen är fräcka. Skaffar man lättast grejer till Marchal på marknader eller i tex Classic Motors annonser? Cibie kan man nybeställa eller?
mange
Forumpolis

Post by mange »

Japp det är på marknader man kan hitta grejor, men har även sett annonser i tex classic. (de svåra är väl just reflektorer och glas)
Cibién finns som nytillverkade, de är endast små skillnader som gör att man kan avslöja att de är nytillverkade (den största är väl färgen, men det är bara att måla om[:D])
Du får lägga ut bilder när du har fått på dämparen...
Har du fått den att gå ordentligt än då?...den gröna alltså
Mathias
Forumpolis

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />Japp det är på marknader man kan hitta grejor, men har även sett annonser i tex classic. (de svåra är väl just reflektorer och glas)
Cibién finns som nytillverkade, de är endast små skillnader som gör att man kan avslöja att de är nytillverkade (den största är väl färgen, men det är bara att måla om[:D])
Du får lägga ut bilder när du har fått på dämparen...
Har du fått den att gå ordentligt än då?...den gröna alltså
Japp, ska se när jag kan få dit den nya dämparen på bilen. Måste göra en en extra krök att montera mot grenröret också. Tror det kan bli tufft iaf [:D]

Jo, jag vet vad som är problemet nu iaf. Det är bränsletanken som sätter igen invändigt och stryper bränsletillförseln till motorn. Har kört med dunk direkt och då är det inga problems. Måste väl antagligen göra ett tankbyte, om det inte går att rensa ur tanken på annat sätt än så.
mange
Forumpolis

Post by mange »

Hade samma problem på min doffe när jag började att åka....gjorde rent tanken på våren men mot slutet av sommaren så började den gå dåligt igen...så gjorde rent tanken igen ( sitter ju iaf bätttre till än på 10´an [:D])....men problemet uppstod efter några månader igen... det verkar som att den nya bensinen är bra på att lösa upp rost och sk*t.... tröttnade tillslut och letade reda på en bättre tank...efter det så har den gått klockrent[:D]...så har du en bättre tank så byt!!!!
Mathias
Forumpolis

Post by Mathias »

Jäkligt trist är det att tanken sitter så dumt till på 8:an och 10:an. Nästan som om de skulle byggt bilen runt tanken [:(] I vilket fall går det nog att lösa. Har haft ganska lite tid över för objektet (objekten) under sommaren och hösten, men nu börjar det allt "klia lite i fingrarna" måste jag erkänna. Lite sugen på att mecka igen [:D][:D] Fixade iaf iordning uppställningsplatsen till objekten lite bättre inför vintern. Gjorde iordning och grävde ner lite plattor för bilarna att stå på iaf. Tidigare stod de direkt på gräsmattan [:I]

Hade även igång reservdelsbilen. Förgasarmunstyckena var igentäppta så det tog ett tag innan jag fick fart på den, men sedan startade den och gick klockrent [:D] Motorn (bilen) har bara gått 7300 mil. Dock är väl inte bilen speciellt välskött kanske. Rostskyddade och målade på lite här och där så den inte ska rosta upp iaf. Kanske blir något skoj av den också någon gång om man får tid... [:D][:D]
jocke_hbg

Post by jocke_hbg »

Jag har ställt in min R17 Cabrio coach för vintern sedan månads skiftet och så har man fått plocka fram vinter-Baccaran istället [:D]
Som vanligt börjar man inse att redan har nästan halva vintern gått för restaureringar av dom andra bilarna...
mange
Forumpolis

Post by mange »

ja de kostar att ligga på topp[:D][:D]
Post Reply