konstig värme i clion...
Moderator: Forumpolisen
konstig värme i clion...
Jag har ett konstigt problem med värmen i kupén på min Clio -92.
Jag började med att byta termostat och nu blir motorn varmare och går bättre. Så långt allt bra!
Problemet är att det fortfarande är lite för kallt i kupén. Efter lite felsökning har jag sett att alla fläktarna på förarsidan blåser lite kallare luft än fläktarna på passagerarsidan. Dessutom verkar de även blåsa lite mindre luft. Vad kan felet vara då?
Det första jag tänkte var att en slang som förser fläktarna med luft hoppat av eller börjat läcka. Kan det vara felet? Isf var börjar man att riva för att hitta felet? Inifrån via instrumentpanelen eller från motorrumet? Jag vet inte riktigt var värmeelementet sitter eller hur jag tar mig dit.
Tacksam för svar! Det börjar bli jobbigt med tumvantar och bilkörning. [:)]
Jag började med att byta termostat och nu blir motorn varmare och går bättre. Så långt allt bra!
Problemet är att det fortfarande är lite för kallt i kupén. Efter lite felsökning har jag sett att alla fläktarna på förarsidan blåser lite kallare luft än fläktarna på passagerarsidan. Dessutom verkar de även blåsa lite mindre luft. Vad kan felet vara då?
Det första jag tänkte var att en slang som förser fläktarna med luft hoppat av eller börjat läcka. Kan det vara felet? Isf var börjar man att riva för att hitta felet? Inifrån via instrumentpanelen eller från motorrumet? Jag vet inte riktigt var värmeelementet sitter eller hur jag tar mig dit.
Tacksam för svar! Det börjar bli jobbigt med tumvantar och bilkörning. [:)]
Tack! Jag skall göra så. Läste lite andra trådar om värmeproblem och de flesta verkade mynna ut i en bakåtspolning.
Har du någon teori till varför det skiljer mellan de olika sidorna på bilen?
En annnan fråga när jag ändå är igång. Tänkte byta lampan bakom varvräknaren. Efter att ha lossat de två översta torxen på instrumentpanelen är det tvärstopp. Kan man bara dra den uppåt eller sitter där fler skruvar? Man kan vicka på den rejält (så mycket man vågar) men det känns som om där är fler fästpunkter...
Har du någon teori till varför det skiljer mellan de olika sidorna på bilen?
En annnan fråga när jag ändå är igång. Tänkte byta lampan bakom varvräknaren. Efter att ha lossat de två översta torxen på instrumentpanelen är det tvärstopp. Kan man bara dra den uppåt eller sitter där fler skruvar? Man kan vicka på den rejält (så mycket man vågar) men det känns som om där är fler fästpunkter...
Instrumentbelysningen har jag inte hunnit titta på ännu men det skall nog lösa sig.
Värre är att värmen fortfarande lyser med sin frånvaro. Jag har backspolat, bytt kylarvätska och luftat enligt alla konstens regler men inget har gett resultat.
Fortfarande är det så att vänstersidans samtliga utblås blåser kallare luft än högersidans! Någon som har en fundering om det?
Hur omfattande är det att byta värmepaketet? Når man det inifrån kupén? Någon som gjort det som kan beskriva?
Tacksam för svar!
Värre är att värmen fortfarande lyser med sin frånvaro. Jag har backspolat, bytt kylarvätska och luftat enligt alla konstens regler men inget har gett resultat.
Fortfarande är det så att vänstersidans samtliga utblås blåser kallare luft än högersidans! Någon som har en fundering om det?
Hur omfattande är det att byta värmepaketet? Når man det inifrån kupén? Någon som gjort det som kan beskriva?
Tacksam för svar!
Jag vet inte om clio har samma konstruktion som R19:
Om du plockar loss fläktpaketet och tittar ned i luftkanalen så ser du baksidan av värmepaketet bakom varm/kall luckan. I R19 samlas gamla löv o skräp där som koncentrerar hela luftflödet till kanten av värmepaketet som då kyls ner fläckvis... det går hyfsat att rensa med dammsugare
/erik
Om du plockar loss fläktpaketet och tittar ned i luftkanalen så ser du baksidan av värmepaketet bakom varm/kall luckan. I R19 samlas gamla löv o skräp där som koncentrerar hela luftflödet till kanten av värmepaketet som då kyls ner fläckvis... det går hyfsat att rensa med dammsugare
/erik