kallstartproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

borgis
Posts: 6
Joined: 03 Nov 2004, 15:02
Location: Sweden

kallstartproblem

Post by borgis »

Min Renault19 -93 startar bra men så fort jag rör gasen så dör den, efter några försök så startar den och går bra om den fär gå på tomgång en liten stund. Någon som vet vad det kan vara för fel?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

fördelarlock ok?
bränslefilter ok?
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Låter som att bränsleberikaren inte slår till. Detta fel kom helt plötsligt och nu när det har blivit kallare? Troligen givarefel på antingen insugsluften eller vattentempen. Den tala om för insprutet att luften är varmare än vad det är. Eller att kylvattnet är varmare än 20grC. Då slår inte berikningsventilen till. Kolla även spänning fram till den.
Ta en ohmmeter och mät värdet på lufttempgivaren den ska ha följande värden, förusatt att du har en R19 TXE el. RT. Motor F3N.

Grader - Ohm
<b><font color="black">0 C - 254-266
20 C - 283-297
40 C - 315-329</font id="black"></b>

Och kylvatten tempgivaren (sitter på motoblocket nära termostat huset.
<b><font color="black">20 C - 283-297
80 C - 383-397
90 C - 403-417</font id="black"></b>

Både typerna av givare är linjära, alltså temperatur och motstånd följer varannat lika över hela operationsområdet.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Var sitter lufttempgivaren, jag har inte lyckats hitta den..
borgis
Posts: 6
Joined: 03 Nov 2004, 15:02
Location: Sweden

Post by borgis »

Jocke.
Tack för ditt svar men kan du tala om var berikningsventilen sitter det är en F3N motor?
Skall mäta upp givarna du föreslog.
Lasse
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Ja, där sa du nåt bra ang berikningsventilen... Sitter ingen på F3N, sorry [:o)] blandade ihop med F7P (R19 16V).
Lufttempgivaren sitter på slangen mellan luftfilterburken och insugsspjkället (trottelhuset). Svart fyrkantig kontakt. Det är den typen av kontakter, varierande storlek, som har med insprutet att göra. Sitter en likadan men större på tomgångsmotorn t.ex. Och gråa på insprutningsmunstycken.
Jag har haft precis samma symptom som du har på din R19 på en R5 GTE, samma motor och insprut.
Men att kontrollera fördelarlock och kablar är bra att göra. Fastän att jag inte tror att detta är felet denna gång i o m att den går när motorn har kommit upp i lite temperatur.
Förresten, vilken ort bor du på?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

men... på den F3N jag har (R19 GTS 90) sitter luftfilterburken direkt uppe på spjällhuset, ingen slang mellan och således ingen tempgivare såvitt jag kan se...
borgis
Posts: 6
Joined: 03 Nov 2004, 15:02
Location: Sweden

Post by borgis »

Hej Erik!
Har du en förgasarmotor? då har du nog ingen lufttempgivare.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Det är troligt att du har följande system:
http://www.msi-motor-service.com/downlo ... spr_en.pdf
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Näe nog är det allt en insprutningsmotor. Monopoint...
Tittar i Haynes, det verkar som lufttempgivaren sitter på insugningsröret på vissa modeller. Antagligen är det så i denna eftersom det inte finns något annat vettigt ställe att ha den på. Jag ska kolla nästa gång jag rotar.
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Din bil har modelkod B53C och har en F3N motor? I så fall har du multipoint injection och då ser insuget ut som bilden: www.jocke.me.uk/manifold.gif
och slangarna till luftfilter så här
www.jocke.me.uk/filterhoses.gif och på denna bild är lufttempgivaren Nr2
Så nu är det bara att mäta på [:)]

Det är skillnad på en F3N i en GTS från 90 och samma motor i en TXE -93 eller RT -93-94
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Nej, GTS -90 (B53B) har monopoint med spjällhuset monterat mitt uppe på insugningsröret och luftrenaren är av klassisk oval tallriksmodell uppepå spjällhuset.
Lufttempgivaren ser ut att sitta på insugningsröret, inskruvad uppifrån. Ska ta och kolla upp resistansen eftersom motorn rycker lite under uppvärmning. Men jag tror det i första hand beror på en dålig packbox på kamaxeln som gör att vattenånga pyser in i fördelaren.
/erik
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Lite oklar i mitt förra inlägg. Det var egentligen till borgis jag ställde frågan [:)]
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />Nej, GTS -90 (B53B) har monopoint med spjällhuset monterat mitt uppe på insugningsröret och luftrenaren är av klassisk oval tallriksmodell uppepå spjällhuset.
Lufttempgivaren ser ut att sitta på insugningsröret, inskruvad uppifrån. Ska ta och kolla upp resistansen eftersom motorn rycker lite under uppvärmning. Men jag tror det i första hand beror på en dålig packbox på kamaxeln som gör att vattenånga pyser in i fördelaren.
/erik

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Erik R19, är detta bilen du har på bilden under "vad är detta för givare"? [8D]
http://w1.113.telia.com/~u11307239/givare.JPG
Ser mycket mistänkt ut som en F3N med multipoint injection för mig iaf
[:D]
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jocke_hbg</i>
<br />Din bil har modelkod B53C och har en F3N motor? I så fall har du multipoint injection och då ser insuget ut som bilden: www.jocke.me.uk/manifold.gif
och slangarna till luftfilter så här
www.jocke.me.uk/filterhoses.gif och på denna bild är lufttempgivaren Nr2
Så nu är det bara att mäta på [:)]

Det är skillnad på en F3N i en GTS från 90 och samma motor i en TXE -93 eller RT -93-94
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">


jocke_hbg du sitter inte på fler bilder av sprängskisser över F3N motorn eller en länk till nån sida som har sånt?
Post Reply